1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stelling; Murat D moet berecht worden volgens volwassenenrecht.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door TheWalrus, 15 apr 2004.

1. Heavenraiser

Heavenraiser The raiser of heaven

Leuk Bevonden:
    25
    En als de doodstraf zou bestaan in Nederland, dan zou hij die moeten krijgen?

2. DiaLogical

DiaLogical 3 red lights

Leuk Bevonden:
    2
    Waarom is Murat een uitzonderlijk geval? Moord met voorbedachte rade is moord met voorbedachte rade. Een kind is een kind en een volwassene is een volwassene. Ik zeg niet dat Murat een lage straf moet krijgen. Ook ik vind de straffen in Nederland te laag, maar iedereen moet volgens de wetgeving berecht worden vind ik. Net als dat ik het onzin vind dat mensen roepen dat iemand die een politieke moord pleegt een zwaardere straf moet krijgen.

Laatst bewerkt: 17 apr 2004
  3. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik zou hem niet missen iig. Maar mij gaat het erom dat die kerel gewoon niet meer op straat rondloopt. Nooit meer.. Wat ze met hem doen maakt me geen reet uit eerlijk gezegt.

Maar we hebben het niet over mijn mening, maar of het etisch verantwoord is om Murad met het volwassenrecht te berechten. Dus stay ontopic!

@DiaLogical: Murad is simpelweg een speciaal geval doordat hij juist een minderjarige is die een moord met voorbedachte rade uitvoerd. Daarvoor is die wet niet gemaakt voor dat soort delicten.

4. DiaLogical

DiaLogical 3 red lights

Leuk Bevonden:
    2
    Nu praat je gewoon onzin. Denk je dat er niets in de wet staat over een minderjarige die moord met voorbedachte rade pleegt? We leven in 2004, niet in de middeleeuwen.

5. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Mja, en die wet is ingestelt op minderjarigen die nog geen flauw benul van het leven hebben, of die in een heel ongelukkige situatie zaten. Niet voor een koelbloedige moordernaar van 16 jaar die dondersgoed wist wat hij deed, en er geen berouw voor toont ook, en compleet achter zijn doel staat.

6. dinero

dinero Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dude, je kent die gozer niet, je kent zn motieven niet. Hij is waarschijnlijk gewoon een gestoord kind met een slechte opvoeding, gewoon opsluiten voor een paar jaar en dan is ie wel genoeg gestraft.

Ik vind het een beetje stompzinnig om te denken dat mensen niet kunnen veranderen, die gozer zal vast wel een keer spijt hebben. Zoniet dan mag ie idd blijven zitten.

7. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    als je een beetje tv had gekeken had je gezien dat hij het nog "stoer" vond ook..

8. dinero

dinero Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat bewijst maar weer dat die jongen gewoon gestoord is en naar een TBS kliniek moet, maar mensen veranderen. (get the point?) Mensen verdienen ook een 2e kans. Bovendien heeft 25 jaar helemaal geen nut.. wat bereik je ermee?

Laatst bewerkt: 17 apr 2004
  9. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Iedere gevaarlijke gek van de straat is mooi meegenomen!

10. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Voor moord? Ben jij wel helemaal lekker?
    Moord kun je niet afschuiven op een slechte opvoeding.
    Btw, z'n motiven heeft hij zelf duidelijk gemaakt. De leraar in kwestie zou hem 2 weken later van school sturen.

Mensen kunnen veranderen, dat zeker. Hij zal er ook best spijt van krijgen. Maar toch veranderd dat niets. Zo lang als mogelijk is opsluiten.
    Do the crime, do the time meen ik een keer ergens opgevangen te hebben. Lijkt me hier wel toepasselijk.

TBS blijkt toch bij weinig criminelen aan te slaan.
    Mensen verdienen absoluut een tweede kans, maar dat wel nadat hij z'n straf heeft uitgezeten. En 25 jaar heeft zeker wel nut, vind ik.
    Je houdt een moordenaar van de straat. Lijkt me reden genoeg.

11. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Het erge vind ik dat alle aandacht weer naar Murat gaat, de dader, en niet naar het slachtoffer. Wat zal mij het nou verrotten dat ie in zijn jeugd verkracht is door een horde schapen? Elk programma wat je ervoer ziet gaat over hoe zielig Murat wel niet is en waarom die zo ziek in zijn domme hoofd is. Alle aandacht voor de dader, en niks voor het slachtoffer. Laat hem lekker creperen en geef de man die is doodgegaan eens wat aandacht.

12. DiaLogical

DiaLogical 3 red lights

Leuk Bevonden:
    2
    daar heeft hij nu echt wat aan :{

13. dinero

dinero Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als hij zodadelijk in de 40 is heeft die 2e kans al bijna geen zin meer.
    25 jaar is gewoon belachelijk lang, je bereikt er niets mee want als hij na 5 of iets meer jaar niet veranderd, waarom dan wel na 25 jaar? En TBS slaat heus wel aan, als een crimineel word vrijgelaten wordt hij geobserveerd.

En jij zegt dat 25 jaar wel nut heeft (behalve dan dat ie alleen nog maar meer gaat doordraaien).... geef eens een voorbeeld waaruit dat blijkt. Die zijn er dus niet, 5 jaar is misschien weinig maar 25 is TE overdreven.

14. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Vijf jaar? :{

Misschien vijf jaar plus de afwijking van de gemiddelde levens verwachting in Nederland.

15. DarkSoldier

DarkSoldier Sniper

Leuk Bevonden:
    3
    ben niet zo naief man, die gast hoeft niet te veranderen, hij moet gestraft worden, zodat als hij een andere mans leven beeindigt, hij z'n eigen voor de helft heeft verknoeit, das is de minst erge straf die nog een beetje acceptabel is voor die debiel.

16. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Wat maakt het nu uit of hij verandert of niet?

Het gaat om eerste instantie om de straf die die idioot krijgt. Hij draait niet de bak in omdat hij moet veranderen (ja, dat ook), maar hij gaat erheen omdat hij iemands leven genomen heeft en dat van de familie van het slachtoffer heeft verwoest.

17. jermain

jermain

Leuk Bevonden:
    18
    :'-( couldn't have said it any better....
    _O_ amen Dia...
    het is of de straffen verhogen..
    of murat een standaardstraf geven...

18. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    En we weten allemaal hoe streng we in Nederland zijn tegenover mensen die "gevaarlijk" zijn.. Als de regering niet eens het betalen van belastinggeld kan afdwingen van een stel half gare aso's in een kamp, wat laat je dan denken dat ze een moordenaar controleren of hij wel alles volgens het boekje doet?

Hmm, dus er zijn mensen die geloven dat het systeem in Nederland werkt? Wat laat jou denken dat de straf die een minderjarige krijgt voor een moord met voorbedachte rade helpt tegen een persoon die een gevaar voor de samenleving is? 5 uur lang grasmaaien maakt hem echt geen voorbeeldige burger..

Waarom niet gewoon is bij ernstige delicten kijken naar iedere zaak op zich? Gewoon is even het boekje weg gooien, en is kijken naar de persoon op zich, constateren dat het een ernstig zieke geest heeft, en hem gewoon opbergen om andere mensen van het gevaar te behouden..

19. Billie Joe

Billie Joe /\/osh

Leuk Bevonden:
    0
    :confused: Waarom is deze thread nog niet gesloten?
    Murat is toch al berecht volgens het volwassenenrecht met iets van 5 jaar de bak in?

20. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Dat is niet het punt met volwassenrecht. TBS wel! Dat heeft hij ook gekregen. Waarom niet dicht? Na een uitspraak kan hoger beroep en zelfs cassatie volgen, nog jaren voer voor discussie :)

Deel Deze Pagina