1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Stelling] Nederland moet België annexeren

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Darkwing, 23 okt 2003.

1. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Helemaal correct, het ligt dichterbij dan je denkt. Het is gebeurt in de generatie van Willem de Eerste. Dat is dus maar (vanaf Alex geteld) 7 generaties geleden!

2. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

*eerste niet-serieuze reactie om het topic toch nog een beetje een DwD-op-irc vleugje te geven: Belgie moet gewoon opschuiven en aan de andere kant van Frankrijk komen te liggen zodat IK en vele andere mensen korter in de auto hoeven te zitten om naar frankrijk toe te gaan:mad: En DAT is mijn mening..

3. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Theoretisch gezien zou dat zo zijn hé, alleen praktisch doe je er evenlang over...:+ Je verschuif het "probleem" alleen maar :cool:

4. Mike

Mike Curaçao

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vind het een fantastische stelling, jammer dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is. Er zouden zoveel compromissen gesloten moeten worden dat het nooit goed zou gaan.

Maar ik kom zelf vrij regelmatig in Belgie (lees: Vlaanderen), omdat ik daar familie heb zitten. Een schitterend land, leuk dialect, enige waar ik me nog aan stoor is de slechte wegenbouw daar. En de kabels lopen heel primitief boven de grond. Daar staat tegenover dat de Belgen meer één community zijn als het ware, mensen kennen elkaar daar veel beter binnen bijvoorbeeld n dorp.

Nee, dit zijn twee verschillende 'culturen' en ook al klinkt het idee leuk, ik denk dat we het zo moeten behouden.

5. ImpulzZ

ImpulzZ Katie Holmes

Leuk Bevonden:
    0
    Afgelopen vakantie ben ik ook in belgië op vakantie geweest, en daar merkte ik echt dat er gewoon ruzie werd gemaakt tussen de frans- en de nederlandssprekenden aldaar.
    In het ene dorpje spraken ze Nederlands en als je dan 2km doorrijdt is alles in het Frans, rijdt je dan nog even door kom je weer in een Duits stadje en even later spreken ze weer Nederlands. Wat een verwarring!
    Bovendien hadden een paar franssprekenden alle verkeersborden waarop het in het Nederlands aangegeven stond, weggekalkt met verf, of zo veranderd dat het er in het Frans stond. Nou, toen dacht ik ook - waarom voegen ze Vlaanderen niet bij Nederland en Wallonië bij Nederland. Lijkt me een prima oplossing, en misschien krijgt Nederland dan nog wat meer aanzien in Europa.
    Ze zouden ook heel Belgie en Luxemburg bij Nederland kunnen voegen, en het land dan De Benelux noemen... Op deze manier is je land nog groter en sta je economisch sterker. Maar dan heb je nog steeds zo'n taalprobleem, dus dat lijkt me ook niet de beste oplossing. Dan maar Vlaanderen bij Nederland :cool: Vind ik prima

/edit:
    Ja inderdaad! daar was ik ook een beetje van geschrokken! wat zijn die wegen daar slecht! :eek: alle kabels hangen er zo'n beetje over het hele dorp heen, en de meeste huizen die ik had gezien zagen er ook ronduit smerig uit :{ . Dat vond ik toch wel raar, aangezien België toch één van de rijkste landen van Europa is, wij vroegen ons echt af van waar steekt de regering van België hun geld dan in?! Niet in wegen of bekabeling iig ;) Maar goed, dat is misschien alleen meer inlands zo, in de kleine dorpjes. En voor zo'n beetje elke weg staat iets van "slecht wegdek" in het frans, daar maakten wij ook al grapjes over, "waarom zetten ze niet één GROOT bord erop met 'slecht wegdek' aan het begin van België, scheelt heel wat bordjes 8) :+ Maar zonder gein, als Nederland Vlaanderen annexeerd moeten ze wel wat doen aan die wegen daar en de bekabeling in ieder geval :p

Laatst bewerkt: 24 okt 2003
  6. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Helemaal mee eens! De Nederlandse infrastructuur is toch wel veel beter. Er zijn natuurlijk veel probemen, maar over enkele jaren/decenia proefen we er de vruhten van. En wat betreft het koningshuis: Ja... Er kan er maar 1 koning worden dus dat wordt ruzie. Dan moet ik maar koning worden he...;)

7. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Laat me nu niet te hard lachen hè. Over die infrastructuur...Ons ( Belgisch ) onderwijs is dus echt wel van een hoger niveau hoor. Wij moeten daadwerkelijk werken op school en zelfs thuis nog enkele uurtjes ( als je in een hoge richting zit ).

Persoonlijk vind ik dat het een slechte woordkeuze is: Nederland moet Vlaanderen annexeren, ik zou eerder opteren voor Nederland moet samenvloeiien met Nederland, dat vind ik er al wat beter op lijken. Annexeren is een negatief/vijandig woord, Vlaanderen kan perfect samenwerken met Nederland ( bijvoorbeeld Euro 2000, idioot voorbeeld, maar het was wel de perfecte samenwerking)
    Uiteraard is er een grote maar. Jullie beschouwen jullie allen als zijnde superieur aan België. Wel, jullie zijn dat niet. De Nederlandse economie is momenteel niet bepaald positief, die van België is ook beter geweest, maar toch zijn we wel degelijk niet zo slecht als jullie bezig. Daarnaast is er ook nog het ( misschien wel te grote) cultuurverschil.

Wat mij betreft is een mogelijke samenvloeiing mogelijk, maar Vlaanderen mag niet zomaar worden geannexeerd! Stel dat het zover zou komen, dan moet Vlaanderen dezelfde rechten hebben als Nederland, dezelfde belastingen etc. De Vlamingen mogen niet benadeeld worden. Let wel, ik denk niet dat het op een natuurlijke, spontane manier zal gebeuren, eerder op een geforceerde manier, wegens omstandigheden en dat is niet bepaald een goede omstandigheid.

8. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    Dat valt wel mee, hoor, die belgenmoppen moet je gewoon nemen voor wat het zijn, moppen, de meeste nederlandesr voelen zich niet meer dan een belg, ofzo hoor
    Vlamingen zullen in dat geval gewoon Nederlanders(of hoe het dan gaat heten) worden, met uiteraard dezelfde rechten als Nederlanders.....lijkt me toch wel logisch...(en duidelijk)

9. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Het belgische onderwijs is idd beter dan het nederlandse onderwijs. Dat niveau ligt zo laag... Maar idd als hetn ooit zo ver kotm moeten beide landen het er mee eens zijn en worden er gewoon meteen verkiezingen gehouden en krijgen we vlaamse en nederlandse politici. J.P. Balkende en Verhofstad (zo heet ie toch)

10. ImpulzZ

ImpulzZ Katie Holmes

Leuk Bevonden:
    0
    ja tuurlijk lijkt het me logisch dat het dan gewoon samenvloeiien wordt he, ik zie het echt niet gebeuren dat het nederlandse legertje België binnen gaat vallen LOL, maar dit zal dan moeten gebeuren met instemming van beide landen - en waarschijnlijk ook een referendum . En uiteraard, als het één land wordt dan krijgen alle inwoners dezelfde rechten (en plichten). Ook de wetten dus, en belastingen. Vuurwerk halen bij de zuiderburen zit er dan dus niet meer in, daarvoor moeten we in het vervolg maar naar het oosten rijden. ;)

Maar ik denk wel dat in Nederland de infrastructuur -wat ik er van gezien heb iig!! - veel beter dan die in Vlaanderen, dus dat moet dan natuurlijk daar wel verbeterd worden denk ik.

Of het onderwijs beter is dan in Nederland weet ik uiteraard niet, ik heb nog nooit een belgische school van binnen mogen aanschouwen, maar ik heb wel gehoord/gelezen dat het onderwijs in België meer aankomt op stampen-stampen-stampen, dus gewoon veel feiten uit je hoofd leren, terwijl het in Nederland vaker neerkomt op het creatieve aspect, (zelf kunnen uitvoeren in andere situaties/praktijk) correct me if I'm wrong...(?) :confused:

Maar al dit soort aspecten moeten dan ook uiteraard over het hele nieuwe land - hoe ze dat land dan ook willen gaan noemen - gelijk worden...

Laatst bewerkt: 24 okt 2003
  11. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    Vuurwerk halen bij de zuiderburen niet, nee, maar met een beetje geluk wordt dat overgenomen uit belgie, ipv de nederlandse vuurwerk-regels

en het schijnt dat het belgische onderwijs idd beter is dan het nederlandse.......:{ (geen persoonlijke ervaring oid mee, hoor)

12. Mike

Mike Curaçao

Leuk Bevonden:
    3
    Het belgische onderwijs is gegarandeerd zwaarder, mijn neefjes en nichtjes (allemaal Belgen) moeten echt veel harder werken om hun studie te halen. Dat betekent wel dat ze in feite hoger opgeleid zijn, want op die manier doen ze ook meer kennis op.

Ik zal ook nooit Belgen afschilderen als dom, want dat zijn ze absoluut niet. De beheersen de Nederlandse taal vaak zelfs beter dan Nederlanders zelf, om maar een voorbeeld te noemen (Tien voor Taal). En buiten de slechte infrastructuur vind ik Belgie een veel gezelliger land om te zijn, veel mooier... en ze beschikken natuurlijk over de Ardennen, ook schitterend.

Nee, België is een topland, een samenvoeging zou het echt verpesten. Dat zou eerder nadelig voor Belgie dan voor Nederland zijn.

13. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    Ik woon bijna in belgie (zeeuws-vlaanderen om precies te zijn) dus ik versta belgs best goed (vlaams :)) en spreek zelf ook een beetje belgs..
    de wegen zelf vind ik geen probleem.. het zijn gewoon betonnen platen... das lekker goedkoop dus.. ok.. de klinkers zijn idioot maar goe...
    die bekabeling vind ik igg wel amateuristisch..
    maar laten we maar denken dat ze het geld aan beter dingen uitgeven.. (igg onderwijs endergeljiken..)

14. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Maar stel Nederland en Vlaaderen gaan samen: Hoe heet het land dan? Nederland is groter en heeft meer inwoners ( 16 miljoen) dan Vlaaderen (6 miljoen denk ik), maar dat geeft Nederland niet het recht om het land nog steeds Nederland te noemen. We moeten een mooie naam bedenken... Iemand een idee?

15. ImpulzZ

ImpulzZ Katie Holmes

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb nog even gegoogled rondom dit onderwerp, en toen kwam ik op deze site; waarop je kunt zien hoe het nieuwe land er dan uit kan gaan zien. De maker van de site denkt dat Figuur 9 en Figuur 14 de meest waarschijnlijke scenario's schetsen.

http://home.online.no/~vlaenen/vlaamse_kwesties/kwst27.html#kt13211

waar wij het dus ook over hebben...

en figuur 14:
    maar ik denk dat dit niet echt logisch is, een kleine stadsstaat dat alleen bestaat uit Brussel. Dan denk ik dat het beter is om Brussel bij het nieuwe Nederland te doen, zoals in fig 9 dus :cool:

Zo zou het nieuwe land er dan dus uit gaan zien:

[​IMG] srry als ik de layout hiermee verkloot

nou de vorm vind ik dan niet zo mooi :{ maar ik ben dan ook al erg gewend aan de uitstekende hoek van limburg rechtsonder, wat we dan gaan missen.. :p

16. ImpulzZ

ImpulzZ Katie Holmes

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nog even de kleuren veranderd van het gedeelte vlaanderen, zodat het nog wat duidelijker te zien is 8)

17. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Nee de vorm wordt idd niet mooi... Dan Luxemburg er ook maar bij, hebben we weer een mooie vorm:);)

18. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Dat ziet er inderdaad heel raar uit, omdat je zo gewend bent dat er onder Zeeland niets meer van Nederland is :)

Als Luxemburg bij Nederland zou komen, wordt een beetje raar want dan zit Wallonië/Frankrijk er nog tussen. Dat zal dus niet erg praktisch zijn. Bovendien is Luxemburg veel minder interessant dan Vlaanderen...

@ Mr.blond: Economisch gezien gaat het op dit moment beter (lees: minder slecht) in België dan in Nederland. Maar Nederland is nog steeds welvarender en heeft internationaal gezien (zowel politiek als zakelijk) veel meer aanzien dan België.

19. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Annexeren; nee. Veroveren; JA!

De potige knapen en ferme dames van het leger zitten uit hun neus te vreten op alle basissen in ons land (ik sla degene in irak en wie-weet-waar even over), die kunnen de oefening wel gebruiken! En het is daar toch een paar graden warmer in de zomer he, komt mooi uit voor iedereen die het liefst vakantie in eigen land viert.

Laatst bewerkt: 25 okt 2003
  20. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Dat komt min of meer op hetzelfde neer :)

Deel Deze Pagina