We zien het gewoon als een recreatieve manier van ontspannen na een weekje hard gewerkt of gestudeerd te hebben.
Natuurlijk zie ik soms ook weleens ergens van die gasten die zich de hele dag suf zitten te blowen en voor de rest helemaal geen reet meer uitvoeren. Dan zie ik ook wel dat dat niet opschiet.
Die zetten ook een beetje een verkeerd beeld neer van de mensen die ook weleens een jointje roken. Mensen hebben dan gauw dat beeld als ze denken aan iemand die blowt.
Maar er zijn genoeg mensen die er net als ik op verstandige manier mee omgaan.
In vele landen over de hele wereld wordt gemiddeld net zoveel of zelfs meer geblowd als in Nederland. Alleen hebben zij vaak ook nogeens een hoger percentage harddrugsverslaafden.
Daaruit blijkt dus dat verbieden vrij weinig zit heeft.
Als de coffeeschops het niet (meer) zouden mogen verkopen, dan zijn er gauw genoeg andere gasten die het geld zien liggen. Je krijgt dan totaal ongecontroleerde verkoop. Die gasten waarbij je het dan zou kopen hebben vaak ook nog wel een pilletje of grammetje 'Bolivian marching powder' op zak, als je begrijpt wat wat ik bedoel. Daardoor zou je dus net zoals in vele andere landen een grote stap wegnemen tussen soft en harddrugs.
Het vreemde van het Nederlandse gedoogbeleid is het zogenaamde "achterdeurbeleid". De coffeeshops mogen de wiet wel verkopen, maar het inkopen en het kweken ervan is verboden.
De eigenaren van de coffeeshops worden niet in de mogelijkheid gesteld om netjes via de reguliere weg in te kopen en te factureren. De inkoop moet allemaal via de achterdeur gebeuren.
Als het gelegaliseert zou worden en er gecontroleerde kweek en inkoop zou komen, dan zou dat onder andere een aardig financieel voordeel voor de overheid met zich meebrengen in de vorm van belasting. Nu hebben ze geen enkele manier om te controleren of een shop 2 of 20 kilo inkoopt/verkoopt. Daardoor kan je je wel voorstellen hoe het komt dat er alsnog een hoop zwart geld in omgaat, en de handel zeer aantrekkelijk wordt gezien door 'criminelen'.
De overheid zou het beste de teelt van wiet kunnen verdelen over een paar verschillende landbouworganisaties. Dan heeft de overheid een veel beter beeld van hoeveel er gekweekt en ingekocht wordt, daar kan belasting over gerekend worden.
Die boeren zouden zelf ook finacieel weer eens een goed jaar hebben, en kunnen zo dus ook weer een gedeelte van de schulden, die veel van hen hebben aflossen.
Daarnaast kan er op die manier worden toegezien dat er niet allerlei chemicalien worden gebruikt om de groei van de planten te stimuleren en zo uiteindelijk onnodige schadelijke gevolgen voor de gebruiker met zich mee zouden kunnen brengen.
Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2003