1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Studenten cultuur |:(

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 9 sep 2003.

1. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    dat nieuwsbericht is dus geschreven door een journalist die er blijkbaar NIETS van af wist. De student die omkwam is overleden door een alcohol vergifting in een Corps huis, dat op zich los daat van de vereniging zelf. Het gebeurde trouwens bij Vindicat in Groningen. De desbetreffende persoon dronk geheel vrijwillig de fles leeg, maar kon het goedje niet uitkotsen (wat de bedoeling was). En ja, dan gaat het verkeerd. Dit soort dingen gebeuren overigens NOOIT tijdens de KMT.

Wat een onzin, weer iets dat bewijst dat je er geen zak vanaf weet. Denk eerder dat jij hier de dieptrieste bedoening bent hier, blijkbaar ben je erg jaloers op de mensen die wel het lef hebben om een KMT te lopen en socialer zijn aangelegd dan jij zelf.

Overigens is een vereniging gewoon supergezellig, de feesten en gala's zijn super geweldig (maar ook veel niet leden proberen binnen te komen) en de ontgroening heeft eigenlijk verder niets te maken met de vereniging. Dat is zo'n klein onderdeel, ik bedoel.. een maand op 5 jaar is niets.

2. Niekname

Niekname Anti-Tooske

Leuk Bevonden:
    1
    Je bent erg positief over studentenverenigingen, maar waarom heb je er dan zelf niet voor gekozen om bij zo'n vereniging te gaan?

3. Fleppie

Fleppie Surinamese

Leuk Bevonden:
    0
    Nou, effe de reacties gelezen.

Ik ben zelf student (nog steeds :p) en ben nog nooit lid van een studentenvereniging geweest. Ook nooit behoefte gehad. Maar verengingen heb je in allerlei soorten en maten. Je hebt ook sport-gerelateerde verenigingen. En verder bestaan er genoeg *gewone* studentenverenigingen. Sommige voldoen helemaal aan het stereotypische beeld van studentenverenigingen, anderen weer helemaal niet. Persoonlijk moet ik er niets van, ik heb mijn uniform-dragende dagen al achter me.

Eerder werd al gezegd dat je er goed door kun netwerken, maar ik hoef geen vrienden op die manier. En die manier is: Mensen oppervlakkig kennen en dan regelmatig samenkomen om oppervlakkig te lullen over van alles en nog wat. Ik heb een aantal goede vrienden gemaakt op de uni en die zijn tot de dag van vandag goede vrienen gebleven. Sommigen al afgestudeerd, maar dan nog heb ik goed contact met ze.

Op de woensdag/donderdag werd ik dan wel eens meegevraagd naar die drank-avonden en stap-avonden en als ik dan nee zei an dacht men dat ik hun niet leuk vond. En dat terwijl wij het op de uni goed konden vinden. Maar als je rustig zegt dat je dat niet doet, dan weten ze uieindelijk dat dat gewoon niet je ding is.

En omdat je op de universiteit of hbo bent moet je niet meteen denken dat iedereen er volwassen is. Hell, ik ken er genoeg die al afgestudeerd zijn en nog lang niet volwassen zijn. Er zijn er al andere die docent zijn n nog nei volwassen zijn. Persoonlijke groei heeft niks te maken met opleiding.

Kijk gewoon om je heen, genoeg aardige mensen en genoeg klootzakken op deze wereld, geld ook voor de hogere opleidingen.

Wat wel zo is dat je veel van je vrienden toch maakt binnen de zaken die jullie gemeen hebben zoals sport, hobbies of iets dergelijks. Veel van mijn vrienden zijn mede-gamers of heb ik ontmoet via gezamenlijke sport/interesses. Mijn interesses brengen gelukkig met zich me dat ik van die mensen ontmoet die absoluut geen meelopers zijn (salsa & capoeira)

Vrienden genoeg, en nog steeds geen lid van geen enkele vereniging, behalve de Fleppie-vereniging. :)

4. DMX

DMX X gonna give it 2 ya

Leuk Bevonden:
    0
    mijn zusje van 11 is gister ontgroend.
    of heeft dat er niks mee te maken.

5. Endorim

Endorim The Homertrix

Leuk Bevonden:
    1
    Hej dat met de introductie dinges enzo. Moet zeggen had laatst van me school dat gedoe enne vonk nie erg. Beter dan gelijk naar die ver**** colleges te gaan en niemand te kennen. Ja natuurlijk zijn de spelletjes vaak kinderachtig, maarja alles is leuk en gezellig als je zelf nie te zwaar over alles nadenkt. Enne dat met studentenverenigingen valt echt REUZE mee, k ben zelf geen lid gworden, omdat dan zkr me studie nie haal....maarre de ontgroening is alleen beetje uit je slaap gehouden enzo worden (vrienden van me zijn lid gworden). Moet wel zeggen ook zonder zo'n vereniging kan je het makkelijk redden. Maar denk eens aan de mensen die net een kamer hebben in een vreemde stad, dan schiet het sneller op met de gezelligheid dan wanneer je alleen maar naar de colleges gaat en weer naar huis. Dat heb k nu dus, daarom denk k er ook gwoon over om lid te worden van een studentenvereniging. Kijk je moet soms vage dingen doen, maarja kom op waarom zou je niet zo veel als mogelijk plezier uit je studie halen?? Bedoeluh als het gaat zoals k denk dat het bij mij gaat, benk over 8 jaar nog student...dusse moet er wel wat van maken.

6. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Probeer wel even duidelijk en fatsoenlijk nederlands te gebruiken, dit leest namelijk heel irritant.

7. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Precies, van de studie. Ugamer heeft ook niet duidelijk gezegd of het nou om de studie of om de studentenvereniging intro ging. Ik nam gewoon aan dat het om de studie ging.

8)
    Nee, dat heeft er inderdaad niks mee te maken. Maar verteld ze dat aan jou?:{

Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  8. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Het is gewoon dikke bullshit dat mensen op verenigingen gallen terwijl ze zelf geen lid zijn. Dat soort uitspraken kunnen alleen niet sociale knorren maken.

9. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    *proest*

Aart, ik ben het grotendeels met je stellingen in deze thread eens, maar gebruik alsjeblieft niet het woord 'knor'. Dat is echt te corporaal! Ik kan dat woord niet meer horen na anderhalf jaar in een Minerva-huis gewoond te hebben 8)

10. jed

jed :P

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm Ik heb altijd het idee dat het nergens om gaat bij een vereniging . Ja ze organiseren wel vaak borrels en feesten, maar voor de rest doen ze weinig boeiends (of zie ik dat verkeerd?).
    Als je dan toch bij een studentenvereniging wilt gaan, ga dan bij een studentensportvereniging, daar heb je ook de gezelligheid, feestjes etc. Maar je bent tevens ook nog iets zinnigs aan het doen.

11. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    weinig boeiends?? Er zijn zoveel dingen waar je je kunt ontplooien in een vereniging. Er zijn sportverenigingen die onderdeel zijn van de vereniging en waar je ook je ei kwijt kan. Zo heeft mijn vereniging een eigen tennis vereniging (tevens de grootste in de stad) en een zeilclub. Een eigen theater groep die ook optredens heeft in de schouwburg, een eigen muziekband, en nog vele andere commissies. Denk hierbij aan een blackjack, discotheek, bar, gala, bestuur, kroeg commissies. Zo ga maar door. Kortom, naast het zuipen valt er zat te doen! En die ontgroening is dan echt niets meer daarmee vergeleken.

12. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Studentenverenigingen zijn gewoon gezelligheidsverenigingen. Veel mensen die gaan studeren komen van buiten die stad. Ze kennen daar vaak niemand of slechts een paar en sluiten zich aan bij een vereniging die hen leuk lijkt voor de gezelligheid. Ik snap echt niet waarom mensen daarover zitten te huilen? Dan heb je weinig beters te doen met je tijd. Er zijn allerlei soorten verenigingen en er is altijd wel een vereniging die bij je past. En als je niet lid wilt worden, dan wordt je niet lid, helemaal niks aan de hand. Ontgroening hoort er gewoon bij, bij de meeste verenigingen ik snap ook niet dat mensen zich daar druk over gaan maken terwijl ze er niks mee te maken hebben. Je wordt gewoon 1 weekje (soms 2) afgemat en voor lul gezet. Lekker boeiend! Die mensen die op je lopen te schelden acteren ook maar hoor en natuurlijk doet iedereen daarna gewoon weer aardig tegen elkaar. Je wordt gewoon goed op je plaats gezet bij zo'n ontgroening. En zoals al vele malen is verteld, ontgroening gaat niet gepaard met alcohol onder dwang! Er vloeit veel alcohol maar dat is 's avonds als iedereen mag feesten. En dan kiest iedereen er zelf voor. De studentencultuur is toch prachtig man! Vaak 3 dagen per week feest! En nogmaals over dat alcohol gebruik, daar kiest iedereen zelf voor. Niemand verplicht je te zuipen daar, tijdens de ontgroening niet en daarna ook niet.

Even voor de goede orde: Ik ben zelf net begonnen in Rotterdam aan de Erasmus en ben geen lid. Ik zat nog te twijfelen tussen 2 verenigingen en wil dit jaar mijn propedeuse halen en een kamer vinden. Volgend jaar ben ik wel van plan lid te worden. Overigens ken ik nu ook al een aantal mensen, maar dat hangt er helemaal van af wat voor persoon je bent. Dus laat iedereen gewoon zijn ding doen en ga niet zeuren dat het onvolwassen of kinderachtig is, want alleen de overheid vindt dat men vanaf zijn 18e volwassen is (of 21 :confused: ) en verder bepaald iedereen dat lekker voor zichzelf.

13. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik heb de post van Ugamer ff doorgelezen, en idd vind ik het ook wel ietwat overdreven..
    sowieso de ontgroeningen, op zich best lachen ofzo, maar het is niet meer normaal tegenwoordig..
    en ja het draait idd allemaal om zuipen, zuipen en nog eens zuipen.. op zich niet geheel verkeerd, kan heel gezellig zijn.. maar ze doen dat dus iedere dag.. Kijk mij lijkt gewoon tof als er ieder weekend feesten zijn enzo, en daar vind ik dan dat er wat mag gedronken worden, maar het is tegenwoordig zo op de universiteiten dat men wakker wordt met een biertje, en dan ff de klassen gaat volgen, en zich dan meteen weer volgooid.. en dat vind ik te overdreven..

14. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Het valt mij op dat bijna iedereen hier studenten over 1 kam scheert, net alsof het allemaal zuipende, brallende koorballen zijn. Ga eens op een willekeurige universiteit of HBO (ja, wij HBOers zijn ook studenten) rondkijken en je zal zien dat de volledige bevolking vertegenwoordigd is, die studiebeurs wordt niet voor niks uitgedeeld namelijk.

Studieverenigingen zijn heel handig om snel vrienden te maken en de ontgroening hoort daarbij. Niet alle verenigingen hebben trouwens het type ontgroening waar we het hier over hebben, vraag dat gewoon eens na bij leden ofzo als je twijfelt. Het is allemaal echt niet zo'n ramp als door veel mensen (die vaak niet uit eigen ervaring praten) beweerd wordt!

15. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Tuurlijk zijn niet alle studenten zo, het is zelfs niet eens een merendeel (al is dat een twistgeval op de universiteiten), maar het is wel een aanzienelijk groep dat ze zelfs aan toonaangevend worden voor het protoype van een student..

16. TheWalrus

TheWalrus Guest

Verenigingen zijn voor mensen die het woord netwerken in de mond durven nemen zonder hierbij te grijzen omdat ze weten hoe slecht het met ze gesteld is. Je hebt echter studentenverenigingen en studenten verenigingen.

De Studentenvereniging van de mensen met geld, die ontgroend moeten worden en elkaar eens lekker in stamverband leren netwerken vind ik zelf nogal een raar volkje. Ze zijn zogenaamd geweldig, want vader is rijk, en tja, eerste jaartje studeren, das alleen zuipen en in je oude polootje, die riekt naar een week rook en bier, wat rondhangen in kroegen. Eindelijk onder het juk van de zorgzame ouders vandaan en nu mag alles. Vaak een nieuwe stad, een schone lei, en een imago waar je jezelf achter kan verschuilen. Je hoeft niks te halen, niemand die het merkt. Mensen die de eigen studie moeten betalen zullen dit al minder snel doen, omdat het eerste jaar dan toch een stuk kostbaarder is.

Veel studentenverenigingen symboliseren een elite, die altijd kon studeren omdat ze toevallig geld hadden. De ouders hebben ze al naar het gymnasium gestuurd zodat ze niet teveel met het gewone volk in contact hoeven te komen. Deze elite is echter niks intelligenter dan de het klootjesvolk, en dat laten ze een paar jaar zien, om vervolgens een baantje te pakken en ook huisvader te worden.

Maar,wei ben ik om te oordelen, ieder mag doen wat hij/zij wil.

Er zijn ook veel normale studentenverenigingen. Gewoon af en toe een feestje, korting op boeken, ga zo maar door, dat vind ik andere koek.

17. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    De belangrijkste redenen is dat ik niet in Groningen woon, is voor mij goed te doen vanuit Hoogeveen aangezien ik maar 2/3 keer per week les heb (niet eens verplichte colleges). Ik heb er dus weinig aan om die ontgroening te doorlopen als je toch niet echt kan meedoen aan verenigingsactiviteiten. Daarvoor moet je in groningen wonen, anders kun je voor ieder dingetje weer op en neer reizen.

18. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    whohahahahahaha, gefeliciteerd, ik denk dat je jezelf nu de meest bekrompen boerenlul mag noemen :D :D :D Volgens mij ben jij zoooo jaloers als zo'n corpspik voorbij je loopt, dat je spontaan begint te janken om je eigen zielige situatie.

19. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Eeeeh, ieder zijn mening toch? Bljkbaar voel je je behoorlijk aangesproken, verdedig je aub met de tactieken die je hebt geleerd bij de debatclubjes die je zoveel hebt bij corpsverenigingen O-)

20. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Sjonge jonge jonge ik vraag me nu echt af wie hier nou een boerenlul is. Ik weet zeker jij!! Met je mooie grote praatjes en je geld van pappie waar je je achter kunt verschuilen en vrienden van kunt kopen.

Alsjeblieft Aart als je jezelf nou zo intilligent vindt hou dan gewoon je kop en ga je corps vrindjes vervelen!!

Deel Deze Pagina