1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

studie financiering

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sun_Zize, 23 jan 2006.

  1. Sun_Zize

    Sun_Zize ^^

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    4
    ik ben een MBO : marketing en communicatie student, en ik wordt zeer binnekort 18. dit is de leeftijd waarop je beroep mag doen op een studifianciering. alleen begrijp ik dit niet helmaal goed. ik ben thuis wonend, en bang dat mijn auders de financiering van me afpakken, aangezien ze ook mijn school betalen. zouden jullie mij op weg kunnen helpen ?
     
  2. carlito

    carlito Active Member

    Berichten:
    319
    Leuk Bevonden:
    0
    tja ik weet ook niet hoe je dat moet aanpakken.... stiekem kan je het niet doen, want je ouders zullen die papieren ook moeten tekenen geloof ik.. de enige optie is heeeeeel lief vragen :)
     
  3. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    studie finaciering is voor het te gemoed komen van de betaling voor je studie ... voor overige dingen moet je gaan werken.

    :)
     
  4. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Je ouders moeten tekenen?
    Het is voor mij alweer een tijdje geleden, maar volgens mij niet hoor.

    Dat is juist het feit dat je 18 bent, zelf verantwoordelijk enzo.
    Er word gekeken naar het inkomen van je ouders, dat wel.
    Verder hebben ze er niets mee te maken. (Geloof ik...)
     
  5. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Misschien iets heel stoms, maar je zou toch met ze kunnen praten :+.

    En Fardo, de tijd dat de studiefinanciering de schoolkosten dekt is ook over aan het gaan ;). Dat is echt heel, heel erg krap.

    Het klopt wel dat het aan de hand van het inkomen van je ouder bepaald wordt. Verdienen ze veel, dan krijg jij weinig, en omgekeerd. Maar goed, ik zou gewoon met ze erover praten ;).
     
  6. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    tuurlijk moeten je ouders niet tekenen, als je 18 bent dan ben je volwassen...
    Wat ik je kan aanraden is snel het huis uit gaan...die uitwonende beurs voor jezelf houden met alle voordelen van dien. Ik kan het je aanbevelen';)
     
  7. mars15

    mars15 Guest

    ik wordt in maart 18
    en krijg er ook mee te maken
    het bedrag is slechts 70 euro per maand plus ov kaart

    als ik het goed heb
     
  8. rolorob

    rolorob Active Member

    Berichten:
    2.036
    Leuk Bevonden:
    2
    Logisch dat je ouders hem dan van je rippen of niet... :p?
     
  9. carlito

    carlito Active Member

    Berichten:
    319
    Leuk Bevonden:
    0
    Je ouders hebben er dus wel mee te maken hoor, ze moeten doorgeven wat hun inkomsten zijn en op basis daarvan word bepaald hoeveel je krijgt... zo ging het bij mij in ieder geval??
     
  10. Arie_Bombarie

    Arie_Bombarie Active Member

    Berichten:
    460
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb afgesproken dat ik de studiefinanciering krijg en dan niet meer mijn kleedgeld (50 euro per maand) en mijn zakgeld (5 euro per maand), mocht ik op een lager bedrag uitkomen, dan krijg ik dat aangevuld ;-).

    Trouwens, als ik volgend jaar een HBO ga doen (dan ben ik net 17) krijg ik dan nog geen OV kaart omdat ik dan nog geen 18 ben? En dus ook nog geen studiefinanciering? Die OV kaart heb ik namelijk dan wel nodig.
     
  11. DesertFox

    DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.560
    Leuk Bevonden:
    8

    ja klopt thuiswonend is om en nabij de 70 euro.
    Uitwonend om en nabij de 230. En als je ouders weinig verdienen kan het oplopen tot 350-400 euro per maand.
     
  12. mars15

    mars15 Guest

  13. Offtrack

    Offtrack ForzaGT :)

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    6
    Volgens mij gaat vanaf januari 2006 de stufi naar 90 euro hoor.

    En als je 17 bent op het HBO, dan heb je eerst 1 of 2 maanden geen OV en krijg je hem vanaf Oktober of iets dergelijks.
    www.ib-groep.nl
     
  14. Arie_Bombarie

    Arie_Bombarie Active Member

    Berichten:
    460
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok, bedankt.

    Zal het even gaan nalezen.
     
  15. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0

    Als ik me niet heel erg vergis krijg je bij HBO wel stufi als je geen 18 bent en op de MBO niet
     
  16. BattleCry

    BattleCry ..

    Berichten:
    150
    Leuk Bevonden:
    0
    klopt vaak wel, ik kreeg alleen september t/m december, 280, terwijl ik thuis-wonend ben*) , mn ouders betalen ook de studie, dus ik kreeg die 280 gewoon, alleen moest ik nu mijn eigen kleren gaan betalen.
    Nu is het onderhand alweer gezakt, tot nog maar 180 euro ofzo :+ , toch nog steeds erg veel voor thuiswonend, maar wel 100 euro minder dan vorige maand :'-(
     
  17. Barcode

    Barcode je moet toch wat...

    Berichten:
    1.421
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben 17 jaar oud en ik studeer aan het HBO. Ik ontvang ongeveer 80 euro per maand aan studiefinanciering en ik heb een OV-kaart. Die 80 euro is omdat ik thuiswonend ben, als ik uitwonend was zou het iets van 290 euro ofzow zijn geloof ik..

    alleen de eerste maand die je studeerd als 17 jarige krijg je nog geen OV en studiefinanciering (ik tenminste niet) :mad: mja daar valt wel overheen te komen :)
     
  18. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Die maand (of 2) komt door de overlap die er anders tussen kinderbijslag en studiefinanciering zit. Ik werd in augustus 18, maar dan moet dat kwartaal nog afgelopen zijn voordat je stufi (en OV) krijgt. Zo zit het ook als je nog 17 bent en aan het hbo begint.
     
  19. Arie_Bombarie

    Arie_Bombarie Active Member

    Berichten:
    460
    Leuk Bevonden:
    0
    Hartstikke bedankt :cool: .
     
  20. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat klopt niet helemaal wat je daar zegt.
    Thuiswonend kan veel meer zijn dan 70 euro. Maar dan moet je dus wel een aanvullende beurs aanvragen. De basisbeurs (dat is die 70 euro) is ook niet afhankelijk van het inkomen van je ouders.

    De uitwonende basisbeurs was volgens mij trouwens 257 euro.
    Maar nogmaals, vraag je een aanvullende beurs, dan is dit al snel 400+ euro.

    Maximale SF is rond de €600 geloof ik.
    Maar dat is vaak alleen te halen met die lening van het ibg.

    ff voorbeeldje:
    inwonend kreeg ik p/m totaal €180 - €280 (het schommelde daar een beetje tussen)

    Uitwonend kreeg ik p/m totaal €380-€450

    dus het is aan te raden die aanvullende beurs aan te vragen ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2006

Deel Deze Pagina