De LPF blijks als oppositie partij, onder leiding van Mat Herben in veel gevallen een soort linkse club. Links scoort immers weer als een tierelier, onder het gewone volk.
Nieuwe politiek vind ik een groot woord, ik denk dat een mantra die in de media gegooid werd door Fortuijn goed werkte; hij was de man van de nieuwe politiek, hij zou alles veranderen, hij was anders dan paars, heel anders. In standpunten nam hij dingen over van de sp en de vvd, en dus bood hij eigenlijk niks nieuws. Wat hij wel deed is het terugbrengen van het gevolescomponent in de politiek.
Pim Fortuijn werd een soort huisvriend, hij was immers altijd op TV. En hij kan wel zeggen dat hij gedemoniseerd werd, overigens ook een leuk woord voor de massa, dat ze te pas en te onpas konden roepen, maar hij creeerde alles wat er in de media gebeurde zelf. Publiciteit is belangrijk. Zowel positief als negatief.
Het beruchte interview dat hem zijn plek in leefbaar Nederland kostte stond vol met uitspraken die overeenkwamen met Janmaats verhalen, later verschoof hij echter en bleek het allemaal wel mee te vallen. Hij had toen echter al veel zeer rechtse stemmers voor zich gewonnen en hij kon terugkomen op reacties op die uitspraken als hij het over het demoniseren had. Klotenwoord, maar goed......
Zelf vind ik Wouter Bos net zoiets als Pim Fortuijn. Een charismatisch man waar veel mensen op stemmen zonder precies te weten waarom. Dat is dus nieuwe politiek, showpolitiek, men wil geen saaie ambtenaar die verstand van zaken heeft maar iemand die het mooi brengt. Iemand die je in de ogen kijkt en zegt: "Ik begrijp wat je bedoelt".
Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2003