Ik vind Jesus een zeer interessant figuur, zijn filosofie spreekt me aan en ik beschouw hem als een evengroot voorbeeld voor de mensheid als Gandhi. Ik ben echter beslist geen christen.
Die kruisiging voor de zonden van de mensheid is niks meer dan een doctrine die Paulus ooit bedacht. Het is gewoon dwaas om dat als belangrijkste punt van de boodschap die Jesus had te zien.
Zelfs in deze film komen de meest wijze woorden van jesus voor in de vorm van terugblikken. Jesus zei kortweg het volgende, het belangrijkste dat men kan doen is anderen liefhebben, liefde is het belangrijkste goed, hou van elkaar zoals ik van jullie hou.
Toen hij zei dat hij de weg was, bedoelde hij in mijn ogen niet dat zijn volgelingen futuliteiten als de doop moesten immiteren maar dat je een ander lief moet hebben, zelfs je vijand. Wat zo bijzonder is aan Jesus als historische figuur is het feit dat hij iedereen vergaf en zich vrijelijk tussen melaatsen begaf, iets wat destijds niemand deed.
Zonder dit in religieuze context te plaatsen ben ik van mening dat dit een goede boodschap is. Als we eens wat meer van elkaar hielden zou het een stuk beter gaan op aarde.
Vreemd dat zijn volgelingen altijd mensen buitensluiten en veroordelen omdat ze anders denken, iets dat Jesus zelf dus beslist niet deed.
Vreemd genoeg vormen allle religies een voedingsbodem voor gestoorde extremisten, terwijl elke religie wijst naar het goede. Leuk dat mensen dingen kunnen interpreteren.....
Ik denk zelf dat de kruisiging, en de wijze waarop Jesus zijn lot onderging blijk geeft van geweldloosheid en naastenliefde van een man die eigenlijk niks fout heeft gedaan.
De film vond ik niet geweldig, maar ook niet slecht, eigenlijk een beetje een bekend verhaal. Jammer dat de personages niet meer uitgedipet werden, want zo zie je alleen een film over zinloos lijden.
Dan blijf ik erbij dat Jesus Christ superstar beter is .........................
Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2004