Tja, ik heb weleens wat van hem gelezen en veel inhoud heeft het niet. Jammer dat je over spelling valt, mede omdat je zelf hoofdletters negeert. Kritisch zijn op religie als organisatie van een geloof is best terecht. Geloof zelf afkraken op basis van eigen vooronderstellingen is niet echt een teken van slimheid of vermogen tot reflectie op het zelf en de wereld daar omheen.
Het geloof is niet de bron van het kwaad, zoals Theo van Gogh dat zei, maar de mens zelf is het kwaad. Of hij dat nu met religie, verlicht gedachtegoed of wat dan ook, rechtvaardigd heeft niks met het kwaad op zich te maken.Onderscheidt maken tussen geloof en religie is voor veel mensen, waaronder van Gogh, nogal moeilijk.
Als je achterlijke uitspraken moet doen om reacties uit te lokken vind ik dat nogal schlemiel. Beschaafd over deze zaken discussiëren is ook mogelijk. ik stoorde mij erg aan Theo van gogh als zijnde schijn intellectueel. Hij pretendeerde de waarheid in pacht te hebben terwijl hij duidelijk niks wist van antropologie en de grondbeginselen daarvan.
In mijn ogen is elke cultuur anders maar gelijkwaardig. Hetzelfde geldt voor mensen. Ieder mens is anders maar gelijkwaardig.
Begrijp me niet verkeerd, een reactie uitlokken is soms belangrijk maar zijn constante geblaat begon op een gegeven moment wel te vervelen en werd steeds meer clownesk gezwam dat compleet voorbij ging aan de discussie waar het nu volgens velen om draaide.
Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2004