De bijbelgeschriften stammen ongeveer 50 jaar na het overlijden van Jesus. De samenstelling gebeurde pas later. Dat de man bestaan heeft kunnen we als feit beschouwen. Dat hij een leven heeft geleid dat uitzonderlijk was is ook begrijpelijk, de vergelijking met ghandi vind ik erg op zijn plaats.
Dat het huidige christelijke geloof gebaseerd is op geschriften uit de 4e eeuw na christus heeft alles nogal gekleurd. Paulus heeft de hele doctrine aangepast, en zo gemaakt dat de oorspronkelijke verhalen een andere lading krijgen.
Als je de verhalen over jesus leest zonder de later bedachte verhalen krijg je een heel ander beeld. ik ben zelf niet christelijk maar als je kijkt naar de boodschap die jesus zelf bracht bewonder ik hem wel.
Kortweg zei hij dat hij de weg was, naar een koninkrijk, dat niet aards is. Hij bedoelde daarbij niet dat meen hem naadloos achterna moesten lopen maar dat zijn manier van leven die weg is. Hij predikte onvoorwaardelijk liefde geven aan wie dan ook. Kortom iedereen accepteren en liefhebben, goed voor de medemens zijn. Liefde als hoogste doel in het leven. Hij was revolutionair omdat hij ook melaatsen, aan lager wal geraakten en wei dan ook accepteerde en trachte te helpen.
Zoon van god of niet, dat vindt ik een geweldig streven.
Christenen interpreteren de zin: "Ik ben de weg" als laten we allemaal de futiliteiten uit zijn leven imiteren en boete doen terwijl hij in mijn optiek bedoelde dat zijn manier van leven, dat vergelijkbaar was met het leven van bijvoorbeeld Ghandi, die zogenaamde weg zou zijn. Je kan je wel laten dopen, maar dat maakt je geen goed mens, je kan een bijbel lezen en in de kerk zitten maar dat maakt je geen goed mens.
Kijk eens naar de zogenaamde drie eenheid, van een vader een zoon en een heilige geest. Naar mijn idee is dat gewoon wartaal. Bedacht door vage theologen. Dat Jesus zegt dat hij een is met de vader, zal eerder betekend hebben dat hij een is met het grote geheel, dat we allemaal een zijn. Maar goed, dan speel ik de theoloog.
Ik zie Jesus in hetzelfde licht als Ghandi en Martin Luther King, mensen die een voorbeeld zijn voor ons allen.
Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2003