1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toeval?? OF is er meer tussen hemel en aarde??

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sam Fisher Jr, 6 jul 2003.

1. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ik denk alleen dat de communicatiemiddelen van toen niet even goed waren als dat ze nu zijn. En als je nagaat dat hij zelfs in Boeddhisme en de Islam wordt erkend als een centrale figuur, dan denk ik dat het te snel door de bocht is om alleen daarop te zeggen dat hij niet bestaan heeft. En btw, de impact die HP nu nog heeft is veel minder groot dan een paar jaar geleden. De bijbel pas 500 jaar na de dood van Jezus geschreven (als het niet Caesar was tenminste) en om dat te bewerkstelligen en tevens in verschillende landen genoemd te worden... Ik weet het niet... Ben overigens niet helemaal met je oneens.

Laatst bewerkt: 5 aug 2003
  2. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Wat da -Z- dus zegt, is dat er mogelijk wel een Jezus heeft bestaan, maar dat hoeft dus niet de Jezus te zijn zoals wij die nu kennen uit het Bijbelverhaal. Door bepaalde omstandigheden die wij nooit echt zullen kunnen achterhalen kan het zo zijn dat die hele verering is gebaseerd op een misverstand dat later nog eens werd aangedikt met allerlei verhalen en uiteindelijk dus leidde tot de Jezus Christus zoals wij die nu kennen. Het kan echter ook gewoon zo zijn dat het allemaal maar is gebaseerd op een fictief figuur zoals jij zegt. Beide versies kunnen dus gewoon. Het is maar net waar je in wilt geloven.

Zelf ben ik ook van mening dat het hele concept van religies is gebaseerd op misverstanden die dankzij hun eigen lange geschiedenis zijn geworden tot wat ze nu zijn. Voor mij bestaan religies uit niet meer dan verhalen die zijn bedoeld om dingen te verklaren, te leren en om te onderdrukken. En alhoewel we vandaag de dag toch wel beter zouden moeten weten blijven miljarden mensen op deze Aarde toch nog in meer of mindere mate geloven in een of andere God. Persoonlijk vind ik dit dus behoorlijk triest en zegt het wel iets over onze intelligentie.

Edit: Hehe sorry da -Z-. Nu lijkt het net alsof ik je tekst ineens aan het verduidelijken was, maar ik had dus nog niet gezien dat je ondertussen al had gereplyed.

Laatst bewerkt: 5 aug 2003
  3. Vivi Ornitier

Vivi Ornitier Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    idd grappig ,zo dingen komen meer voor :) Er zit veel ijzer in spinazie??? helemaal niet waar ,is ook een misverstand geweest : er was in een boek ooit een komma vergeten ,en sindsdien gelooft iedreen dat er veel ijzer in spinazie zit (popeye,...)

het bovenstaande is echt waar (op school geleerd dit jaar)

4. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    wel een heel raar boek dan volgens mij???

5. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Is Jezus bij het boeddisme ook een centrale figuur? Dat lijkt me stug, volgens mij is het boeddisme ten eerste ouder dan 2000 jaar(dat hoeft op zich niks te zeggen), en ten tweede hebben boeddisten zich volgens mij zelden iets aangetrokken van de buitenwereld in de zin dat Jezus niet bepaald omringt werd door boeddisten. Die waren er toch niet in Israel rond die tijd?

6. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ze erkennen hem als een bestaand figuur en als profeet

7. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    lol deze thread nooit eerder gezien
    * gaat reageren op oude posts

heb ik wel is over nagedacht :cool:

tussen atomen zit ruimte, gewoon zoals de ruimte in ons zonnestelsel, what if.. de aarde gewoon een atoom van iets is.. maarja aanzienelijk vergezocht dat wel:)

je kan het niet bewijzen, want ik ga helemaal geen apocalyps veroorzaken :{

Laatst bewerkt: 6 aug 2003
  8. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Ze denken dat Jezus een echt persoon is geweest maar meer een soort Gandhi is geweest ipv de zoon van God. Het woord Messias wat wel voor Jezus wordt gebruikt kan geloof ik op twee manieren worden vertaald en een vertaling ervan is leider maar men vertaald het als verlosser.

Maar het echt bizarre is dat het eerste deel van de bijbel bestaat uit verhalen over Jezus geschreven door een aantal van zijn apostelen en ze beschrijven allemaal iets anders. En het meest bizarre is dat de beschrijving die als laatst is geschreven, ruim een eeuw later, juiste de basis is voor het huidige christelijke geloof. Dat is ook het enige verhaal waarin Jezus als zoon van god wordt omschreven.

9. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    de bijbel is een wetenschappelijk boek, wat onverklaarbare dingen verklaardde, in de tijd waarin men nog een slecht ontwikkelde wetenschap had.. in dit boek werden ook wijze lessen verwerkt..

waarschijnlijk is dit boek dus gewoon door een stel visionairs geschreven..

10. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Dan waren die visionairs wel bijziend.

11. Robbertos

Robbertos Don Corleone

Leuk Bevonden:
    0
    Bill Gates zou geloof ik echt de laatste zijn die mij kan ombrengen

but one thing to say

WE ALL GONNA DIE!!!!!!8)

12. Robbertos

Robbertos Don Corleone

Leuk Bevonden:
    0
    Oops 2x

13. TheWalrus

TheWalrus Guest

De bijbelgeschriften stammen ongeveer 50 jaar na het overlijden van Jesus. De samenstelling gebeurde pas later. Dat de man bestaan heeft kunnen we als feit beschouwen. Dat hij een leven heeft geleid dat uitzonderlijk was is ook begrijpelijk, de vergelijking met ghandi vind ik erg op zijn plaats.

Dat het huidige christelijke geloof gebaseerd is op geschriften uit de 4e eeuw na christus heeft alles nogal gekleurd. Paulus heeft de hele doctrine aangepast, en zo gemaakt dat de oorspronkelijke verhalen een andere lading krijgen.

Als je de verhalen over jesus leest zonder de later bedachte verhalen krijg je een heel ander beeld. ik ben zelf niet christelijk maar als je kijkt naar de boodschap die jesus zelf bracht bewonder ik hem wel.

Kortweg zei hij dat hij de weg was, naar een koninkrijk, dat niet aards is. Hij bedoelde daarbij niet dat meen hem naadloos achterna moesten lopen maar dat zijn manier van leven die weg is. Hij predikte onvoorwaardelijk liefde geven aan wie dan ook. Kortom iedereen accepteren en liefhebben, goed voor de medemens zijn. Liefde als hoogste doel in het leven. Hij was revolutionair omdat hij ook melaatsen, aan lager wal geraakten en wei dan ook accepteerde en trachte te helpen.

Zoon van god of niet, dat vindt ik een geweldig streven.

Christenen interpreteren de zin: "Ik ben de weg" als laten we allemaal de futiliteiten uit zijn leven imiteren en boete doen terwijl hij in mijn optiek bedoelde dat zijn manier van leven, dat vergelijkbaar was met het leven van bijvoorbeeld Ghandi, die zogenaamde weg zou zijn. Je kan je wel laten dopen, maar dat maakt je geen goed mens, je kan een bijbel lezen en in de kerk zitten maar dat maakt je geen goed mens.

Kijk eens naar de zogenaamde drie eenheid, van een vader een zoon en een heilige geest. Naar mijn idee is dat gewoon wartaal. Bedacht door vage theologen. Dat Jesus zegt dat hij een is met de vader, zal eerder betekend hebben dat hij een is met het grote geheel, dat we allemaal een zijn. Maar goed, dan speel ik de theoloog.

Ik zie Jesus in hetzelfde licht als Ghandi en Martin Luther King, mensen die een voorbeeld zijn voor ons allen.

Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2003
  14. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    maar hij kon geen wonderen verrichten, hij was gewoon lid van het groepje visionairs die een beeld hadden van een wereld, en hij bracht het idee onder de mensen, maar de jezus die in de bijbel wordt beschreven, nah die is ietwat over de top

15. Pablow

Pablow -

Leuk Bevonden:
    0
    Kijk ik vind dit dus echt heerlijk om te lezen en ook hoe iedereen zichzelf toch druk maakt. Ik respecteer alle gelovigen hier en in wil ze niet op een één of andere manier aanvallen.

Ik snap zoiezo niet waarom god het allemachtige beest op ons af gaat sturen. Je bent jaren lang bezig om iets te bouwen en ga je het vervolgens een beetje liggen slopen wooh EGO-trippper!! Ik bedoel heeft ie geen zin meer wilt ie met pensioen of what the f*ck. Ten tweede als dat wezen toe gaat slaan boeit het mij toch niet zoveel ik bedoel dan is er dus een God (en als er een hemel is is er geen hel dat denk ik dan), ik bedoel waarom zou god in Hemelsnaam een Hel maken (ja om mensen te straffen schijdt aan iedereen zit daar anders toch op zijn luie reet in het paradeis). Waarom blaast God zelf niet gewoon de wereld op ik bedoel kan ie ook nog een beest aan het werk zetten, is wel erg omslachtig denk je niet?? Ik geloof gerust dat er maar is na de dood, ik kan mijzelf niet voorstellen dat er helemaal niks is(dat kan niemand lijkt me).

En over Bill Gates kunnen we het kort houden, hebben jullie die gast wel eens gezien ?? Jullie begijpen mij denk ik wel :+ !

En aan DEKO: Wat als ik die Bill Gates nou overhoop schiet?? Staat ie een half uur later dan weer op, tell me ?

Laatst bewerkt: 6 aug 2003
  16. BuGaBoO

BuGaBoO Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    DEKO: Ik heb die site van je eens bekeken...
    Ik snap niet waarom je zegt dat dat geen onzin is :confused:

Mja zal wel hoor, ik ga niet 1/7e van m'n leven in een kerk zitten. Nouja iig niet met de wetenschap dat je het doet voor ''iemand'' die zeer waarschijnlijk niet bestaat. Ik snap sowieso niet dat het Christendom ooit iemand heeft kunnen boeien :eek:
    Want zeg nou zelf, je denkt toch zeker niet dat er iets is na de dood, want je lichaam verdwijnt en dus ook je geest, aangezien die alleen in stand blijft door je lichaam :+

17. TheWalrus

TheWalrus Guest

Het Christendom eindigt niet voor niks met die laatste drie letters. ik vind de ontwikkeling en de geschiedenis van het Christendom wel interessante materie. Dat de persoon Christus boeit begrijp ik wel, dat men echter achter een instituut aanslentert snap ik niet, de kerk loopt vast niet voor niks leeg.

18. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Maar ook het hele idee achter de kerk; je moet elke zondag samenkomen en liedjes zingen om de heer te prijzen. Maar als God de allesweter en allesziener is dan hoeft dat dus helemaal niet. Je kan bijv. gewoon thuis zitten op welke dag dan ook en dan heeft God, als er een is, toch ook door of je in hem geloofd?

De hel en de Duivel zijn door de mens verzonnen om al het kwaad te verklaren. Beetje suf om een God te aanbidden die de mens en de aarde heeft geschapen die dan ook tegelijk hongersnood veroorzaakt en oorlogen toelaat.

19. X-cube

X-cube 1 X to Rule Them All

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het echt zielig voor de lui die dit geloven en die zeggen dat
    de apocolyps er aan komt.
    En so what als lle pc's naar de knoppe gaan, of vinden jullie het
    niet leuk om in de mooie natuur buiten te gaan zitten waar de
    vogels fluiten.

zielig gewoon man

20. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Haal jij de appocalypse en de millenniumbug niet door elkaar. De eerste is zo ongeveer het einde van de wereld zoals wij die kennen, en bij de meeste mensen komt dat neer op meer dan hun pc.

Deel Deze Pagina