Ik wil even reageren op uistspraken die heel lang geleden op dit forum zijn gedaan door ene Deko. Hij noemt mensen die niet geloven in zijn leer, het christendom, onwetend en dwaas, en claimt boven iedereen te staan.
Ik zal eerlijk zijn, het Christendom vind ik een geloof dat nergens op slaat. De christenen hebben niks van hun eigen profeet geleerd.
Omdat Jesus zei "Ik ben de weg" imiteren ze allerlei futiliteiten uit zijn leven, waaronder de doop en het laatste avondmaal. Hij bedoelde niet dat je als klapvee achter hem aan moest lopen, hij wilde juist zeggen dat zijn manier van leven de weg naar het paradijs was. Een paradijs als de hemel? Dat is mij niet duidelijk. De boodschap was volgens mij het accepteren van anderen en leven met als enige doel het liefhebben van een ander, zelfs je vijanden. Ik bewonder de filosofie die hij er op nahield, al ben ik geen christen, evenals ik gefascineerd ben door Ghandi.
Volgens mij doen veel christenen niet wat de grondlegger van hun geloof ooit predikte. Ze sluiten allerlei mensen uit, en zien zichzelf als de enige mensen die de waarheid kennen.
Ik denk zelf dat Jesus wel degelijk heeft bestaan en zijn leven is ook goed gedocumenteerd. Feitelijke citaten die alle apostelen noemen zijn de werkelijke boodschap, en daarin proef ik vooral zaken als geloof in reincarnatie, verzet tegen onderdrukking van de zwakkeren, elkaar onvoorwaardelijk liefhebben en vergeven.
Ook de wederopstanding is goed genoeg gedocumenteerd om als waarheid te erkennen. Maar een schijndood zie ik niet als wonder. Dat ligt er maar net aan hoeveel waarde je daar aan hecht.
De interpretaties van Paulus zijn nogal vreemd, en verbonden aan het Romeins gezag. Jesus werd steeds meer afgeschilderd als keizer. Er word zelfs beweerd dat Paulus een infiltrant van de romeinen was. Hij heeft het hele geloof vormgegeven, en er zijn steeds mallere verhalen bijgekomen. Dat is ook de reden dat het geloof vol zit met Romeinse invloeden.
Een voorbeeldje van de interpretatie van paulus (corigeer me niet op exacte details en terminologie, het is laat). Jesus zei tegen een man die een vrouw en een kind had; "Je kan geen apostel worden, alleen mensen die geen verplichtingen meer hebben kunnen mij volgen"
De interpretatie van de boskabouter luidde: jesus vraagt om volledige overgave, je moet alles verlaten en loslaten om een goede volgeling te zijn. Oftewel je moet jezelf onvoorwaardelijk in dienst stellen van de kerk. Een meer plausibele interpretatie lijkt me dat jesus bedoelde dat het belangrijker is je naasten lief te hebben dan het achternalopen van een leider. Maar goed, wat hadden de romeinen (en later de katholieke kerk) aan een dergelijke uitleg ?
De Christelijke doctrine is mede tot stand gekomen door een stel theologen (de Latin Doctors, en die konden niet vliegen) die in de 5e eeuw werken uit de ouheid combineerden met de bijbel. Dit heeft natuurlijk ook ruis teweeggebracht in de originele geschriften. Vergeet trouwens niet dat de Vulgaat bijbel (de vertaling die nu al bijna 1500 jaar gebruikt wordt) involledig is en dat het vaticaan veel achterhoudt. Ik denk dat een correct historish beeld van Jesus schetsen heel moeilijk is door de vertroebeling die de jaren heeft veroorzaakt.
Dat geblaat over de apocalyps zou je altijd kunnen roepen, er zijn altijd ziektes geweest en natuurrampen. En de anti christus, zal dat niet gewoon een metafoor zijn voor de Christenen die de leer van Jesus zelf om hebben gebogen en het als zijn waarheid presenteren? Aan het moorden slaan in de naam van Christus (ik doel nu op de kruistochten) wijst daar wel op.
De apocalyps is het einde van de wereld, zoals voorspeld in de bijbel. Dat verhaal is gebaseerd op een traditie van apocalyptische verhalen, die het einde der tijden voorspellen. Een heel mooi verhaal (althans samengevat en wel, ik ga dat niet helemaal lezen, het is zelfs langer dan mijn post )
Maar goed, we zullen zien,
Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2003