1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toeval?? OF is er meer tussen hemel en aarde??

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sam Fisher Jr, 6 jul 2003.

1. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @DoDgie

Een ondoorgrondelijk beginsel... "iets" nog "niets".

2. greenbean

greenbean Pow! ur dead!

Leuk Bevonden:
    1
    weet je ook wat leuke vragen zijn. wat en waar is het einde van het helal en hoe ziet dat er dan uit?
    geef je visie...

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Maar goed, die dingen bestaan ook als ze geen naam hadden. mensen trachten alles te duiden en gebruiken bepaalde woorden voor een verschijnsel, dat op zichzelf natuurlijk een feit is. Stel dat een andere levensvorm ons zonnestelsel zou aanschouwen zou hij hetzelfde kunnen waarnemen en dat kunnen duiden op zijn haar eigen manier.

Ik zou liever zeggen dat een eigen waarheid nooit nooit volledig is en dus nimmer absoluut zal zijn.

4. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is nog maar de vraag Walrus. Zelfs als je het dicht bij huis houdt, valt het zeer te betwijfelen of alle levensvormen dezelfde dingen kunnen duiden en waarnemen als de mens. zij hebben sowieso een andere werkelijkheid, dat staat vast.

Klopt.

5. TheWalrus

TheWalrus Guest

Waarneming is altijd beperkt door de capaciteiten van de waarnemer. Door allerlei ontwikkelingen is het menselijk waarnemingsvermogen steeds verder uitgebreid. Maar ik vind het wat ver te gaan om te concluderen wat ze bij kinderen voor kinderen zongen: "Wat je niet ziet bestaat niet, dus iemand met ene mooie pruik is helemaal niet kaal" ?

Een blinde ziet niet dat er een schapenwolkje voorbijkomt, maar is dat schapenwolkje er dan ook ineens niet ? Het ligt er maar net aan wat je als waarheid wil definieren. Dat een koe niet doorheeft dat de aarde draait wil niet zeggen dat de aarde niet draait. Hij beseft het alleen niet.

Als je het mij vraagt zijn er wel waarheden, maar of we die allemaal waarnemen ? Iets kan natuurlijk ook als waarheid geaccepteerd worden omdat een autoriteit het beweerd, maar dan hoeft het nog geen waarheid te zijn. De Katholieke kerk verketterde ooit iemand omdat hij beweerde dat er meer zonnestelsel zouden bestaan dan het onze.

6. Ik geloof niet maar toch zijn er dingen waarvan je denkt: Hier is over nagedacht. Ik kan niet geloven dat het menselijk lichaam ZOMAAR is ontstaan. Het klinkt als iets heel gewoons: HOREN. Maar als je bedenkt hoe dat allemaal in elkaar zit! Of praten.

Er moet gewoon iets zijn wat ons gemaakt heeft. Misschien is er wel een hogere macht die ons ziet als bacterien ofzo.

7. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Heb ik ooit beweert dat die er niet zijn? Ik heb alleen beweert dat er niet één absolute waarheid bestaat (nou ja, eigenlijk niet ik, maar Plato.)

Dat klopt, maar wellicht nemen sommige levensvormen de wereld ook werkelijk anders (niet alleen beperkt, maar soms ook onbeperkt) waar. Insecten bijvoorbeeld.

Maar als voor de koe de aarde niet draait, dan draait de aarde niet in de werkelijkheid van de koe, de koe ervaart een andere waarheid dan de mens.

8. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @TheWalrus

Het is maar de vraag of dit altijd zo is... Als ik in een kamer ben en een deur in deze kamer niet wil openmaken, dan kan ik ook niet waarnemen wat er achter deze deur is.

En wat is een waarheid... is dat ëen aanname die je toetst aan iets om vast te stellen of het waar is... en zo ja ... is dat "iets"dan ook een waarheid? Hoe weet ik of iets een waarheid is?

9. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is inderdaad een interessante vraag. Hoe kun je een waarheid toetsen? Als je bevoorbeeld stelt dat aarde draait, hoe toets je dat dan? aan je eigen menselijke ervaringen. Je toetst het dus aan je eigen subjectieve waarheid. Weer een bewijs dat er geen absolute waarheid bestaat, maar tergelijkertijd moet je beseffen dat de bewering 'er is geen absolute waarheid' alleen maar tot stand is gekomen dankzij menselijke rationaliteit. Ook dat wordt getoetst aan een menselijke maatstaf....Om gek van te worden

8)

10. TheWalrus

TheWalrus Guest

Is de waarheid dan iets dat je ervaart of is het iets abstracts ? Iemand waarheid is geen waarheid, maar vraag is verbinden wij de waarheid aan het communicatief gebruik ervan of zien we het als iets dat vaststaat. Wanneer is het dan de waarheid ?

Wel leuk om hier eeuwig over door te ouwehoeren. Fijn ook dat we allemaal de waarheid wel kennen, zei het niet de waarheid van de ander.

Wat Sam Fisher zegt vind ik ook wel een leuk punt. Maar als alles werkelijk zo goed doordacht is, wat voor gigantishe wijsheid moet er aan ten grondslag liggen ? Of is het slechts ons verlangen om orde te scheppen in de chaos dat ons doet geloven dat alles goed in elkaar zit ?

Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2003
  11. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Allebei. Jouw waarheid, de walrus-waarheid is voor mij een abstracte waarheid, mijn waarheid de blox-waarheid is iets dat ik ervaar dus niet abstract maar voor mij concreet, maar voor jou weer abstract...denk ik.

Ik denk toch het laatste, of toch niet? ......Pfff het wordt te laat om te denken.

12. TheWalrus

TheWalrus Guest

haha,dat is wel waar. Ik denk zelf ook dat laatste. Maar in mijn waarheid is wel ruimte voor wat religieuze invullingen van het geheel.

Daar zeg je iets. Ik zou stellen dat we binnen onze werkelijkheid best eens een onderscheid kunnen gaan maken tussen werkelijkheid en waarheid. Waarbij de waarheid iets abstracs is dat hetgeen dat hoe dan ook waar is betekend en waarbij de werkelijkheid iets is dat subjectief is.

Dan heb ik het weer lekker in hokjes gepropt en is mijn werkelijkheid weer beter uit te leggen als waarheid, althans in mijn werkelijkheid.

Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2003
  13. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Op zich een goede aanname... maar als je vanuit jezelf redeneert hoef je niet na te denken over de waarheid. Werkelijkheid... jouw werkelijkheid is voldoende om te kunnen leven en te overleven.

Het begrip waarheid heeft iets gevaarlijks in zich. Je gaat je vasthouden aan "iets" en je kunt deze opvatting ook niet delen met anderen. Het benoemen van iets als "waarheid" roept bij mij altijd een negatief gevoel op.

14. TheWalrus

TheWalrus Guest

foutje ?

15. Had in de verkeerde tread iets gepost

16. Gamer

Gamer PS3 - 360 Verslaafde

Leuk Bevonden:
    1
    lol Bill Gates is de aardse Satan of zo zeker ??

hmm hij kan da verek goed verstoppen...

en de X Box is zker een machine om je te hersenspoelen :confused:....

sure . ik ben Geloofig opgevoed (vrij , maar wel Katholiek)

maar ik geloof nie da Bill de Duivel is......

17. DesertFox

DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    ik geloof wel degelijk dat er meer is tussen hemel en aarde..

ik geloof niet in het BillGates verhaal, en niet n vele filosofische dingen, maar Tussen Hemel en Aarde is er zeker iets !!

heb persoonlijk stuk of 3x dingen meegemaakt die ik eigenlijk achteraf niet mee wilde maken, en toch ook weer wel...
    in de vorm van iets zien, en voelen wat er niet is. en ik weet dat ik er 100% goed van geest was.

In Verzorgingsflat van mijn opa, was ik alleen in flat van me opa , en hij had al paar keer geklaagd dat hij snachts gewekt werd door een vrouw die hem uit bed wilde hebben. en we geloofden hem niet helemaal 100% , want me opa was achteruit aan het gaan. En na maanden dat hij ermee vertelde dat er steeds dingen gebeurde. werd hij uiteindelijk verhuist omdat het steeds slechter ging met hem.
    en met verhuizen ,was het huis leeg, en ik moest nog wat halen uit de flat. ben der in me eentje. Werd ineens heel erg koud, en geloof het of niet Er Stond een VROUW achter mij toen ik in de spiegel keek, en ik schrok me de &^@%@ , draaide me om , stootte me kop keihard tegen de lamp (nadat ik dat zag dus, geen geintjes maken erover) en ze liep slaapkamer in.. en ik zette het best wel op een lopen, deur dicht, flat op slot. liep naar parkeerplaats, en heb het 3 weken niet aan iemand of iets verteld , zo was ik onder de indruk ervan.

blijkt dus inderdaad na navragen bij de flat , dat de bewoonster Voor me opa een vrouw was die in Die flat was overleden in de slaapkamer.....

Freaky of niet. en was ook nog eens een andere gebeurtenis. maar deze zal me altijd bij blijven

ER IS MEER TUSSEN HEMEL EN AARDE !

18. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    sure :{

19. xboxmaniaxx

xboxmaniaxx Loyal to the game

Leuk Bevonden:
    0
    HIer hebben we wat aan man!:{ Ga vooral zo door.
    Ennnuuh, in je sig staat duidelijk dat je pas een oordeel over iemand moet vellen als je er wat van weet.

Deel Deze Pagina