Dat is dan weer een beetje te simplistisch gesteld mijn beste.Een hoogtestage vooraf geeft voor iedereen hetzelfde effect.Stel dat ze dan allemaal met een hermatocrietwaarde van 49 aan de start verschijnen...Wel dat gehalte zal dalen voor iedereen naargelang de tour vordert en bijgevolg hun uithoudingsvermogen en weerstand percentueel afneemt...Diegene die bloeddoping of epo nemen tijdens de tour houden hun hermatocrietwaarde op peil mijn beste, zij verliezen géén weerstand en uithoudingsvermogen aangezien de zuurstoftoevoer naar hun spieren in dit geval optimaal blijft.
Procentueel worden zij met de dag stééds sterker tegenover hun niet gedopeerde collega's....
Tacktisch of niet,het geeft niet zelfs niet in de tour van 2000 waar hij ritoverwinningen weggaf .Als je lichaam en uithoudingsvermogen het niet halen helpt de beste tacktiek ter wereld je niet,dan wordt je er hopeloos afgereden....En net hij reed er destijds een héél peloton gedopeerden af....
Zo te zien ben je niet héél erg bekend met de dopingsproblematiek om zoiets neer te schrijven.Uithoudingsvermogen van een renner gaat gepaard met de zuurstofopname van de spieren dat door het bloed wordt aangevoerd.
Bloeddoping en epo vergroten de zuurstofcapaciteiten naar de spieren toe ,zodat men zwaardere inspanningen kan leveren zonder in het 'rood te rijden " Testosteron daarentegen heeft een invloed op de spieren die véel meer ontwikkeld zijn en alzo een grote doorbloedfunctie hebben.Kombineer dit met epo of bloeddoping en je krijgt een maximale zuurstofaanvoer in vergrote spieren waaruit je méér kracht ven uithoudingsvermogen kan puren dan een niet gedopeerde renner en je uithouding qua lange en zware inspanning gevoelig verlegd wordt en 10 tot 12 percent wil zeggen dat jij bergop kan doorgaan net daar waar je concurrent moet afhaken door het zuurstofgebrek in zijn spieren.....
Contador heeft iets helemaal anders voorgehad,een verlamming tengevolge van een val en de daarbij behorende operatie om de druk in zijn schedel te verlichten....Heel wat anders dan Armstrong wiens lijf door de chemotherapie serieus door de mangel gedraaid is....Alle vergelijkbare patienten die ik tot nu nog in leven mag begroeten zijn blij dat ze nog leven, maar lichamelijk zijn ze niet in al te beste staat meer....En ik heb het dan nog over de renner Armstrong , destijds wereldkampioen en vooral klassiek geschoold voor hij aan het slopende rondewerk begon...nog voor zijn ziekte dus.
Laatst bewerkt: 22 jul 2007