Ik ben naar de premiere geweest, en ik vond hem erg goed op zich.. Ik heb er echt van genoten.
LOTR is imo veel slechter dan Troy.. Net als LOTR is Troy een verfilming van een episch verhaal.. Bij een verfilming is het zo dat het verhaal veranderd moet worden ten gunste van de film.. Bij Troy was dat zeker het geval, maar het is niet verkracht vind ik, wat ik bij LOTR zeker wel het geval vind (en ook is).. Wat in het boek van Homerus naar voren komt is dat de goden echt bestaan en ook daadwerkelijk direct overal invloed op hebben, en dat bijv Achilles een zoon van een God is, maar in de film is het zo dat de mensen er in geloven, maar dat het niet persé zo hoeft te zijn..
bijv:
Achilles is in het epos van Homerus sowieso al een godenzoon, halfgod dus, maar in het boek gaat het gerucht dat hij het is.. Achilles is volgens Homerus, doordat hij een godenzoon is, onsterfelijk, maar doordat hij maar een halfgod is, wel sterfelijk mits je hem in de enkel (achilles) raakt.. In de film wordt de 1e pijl waardoor hij uiteindelijk zal sterven ook in zijn enkel geschoten.. Echter hij is niet op slag dood, maar sterft er wel door..
Hierdoor vind ik dus dat de makers van Troy wel degelijk meer het verhaal hebben aangehouden dan bij LOTR het geval was, en zijn er ook weinig tot geen dingen veranderd.. (ok de tijdsduur van alles moest natuurlijk worden veranderd worden, maar dat was bij LOTR ook zo, en dat vind ik niet zo heel bezwaarlijk)..
Over Gladiator vs Troy, ik vond de Gladiator erg zakken in mijn achting door het anderhalf uur gezeik.. Dat haalde de snelheid uit de film, en ik vond het erg weinig toevoegen.. De dialogen waren van zo'n saaie aard, dat ik na 3 keer Gladiator gezien te hebben, hem niet nog een keer hoef te zien..
En ja, Kill Bill 1,2 vs Troy, op dat gebied ben ik het geheel met je eens..
Anyway, ik vind Troy een geweldige film, niet zozeer doordat het veel kwaliteit toont op het gebied van dialogen, maar meer op het gebied van actie.. Wie de veldslag rondom Troy altijd al fascinerend heeft gevonden raad ik zeker aan de film te zien, want ik had het gevoel dat het echt daadwerkelijk zo was.. De actie is geweldig!
Klik om te vergroten...