ahwel, dankzij die ontdekking en onderzoek van de arabieren zijn wij nu in staat om processoren te maken, computers die kunnen rekenen. Zonder hun waarschijnlijk ook geen xbox of toch niet het stelsel van rekenen en wiskunde zoals nu. Het kon slechter zijn het kon beter zijn. dat zullen we nooit te weten komen.
Maar het is niet omdat ik de arabieren of andere islamieten hun maatschappelijke bijdrage naar de wereld en alle mensen toe erken en hen ook heel dankbaar voor ben dat ik die protesten en gezever (allé de bombardementen en ander geweld) goedkeur.
Wetenschap en geloof hebben niets met mekaar te maken. Het een houdt het andere tegen. Geloof houd de wetenschap tegen om de gewaagde stap te durven zetten. Wetenschap houd het geloof tegen om te kunnen geloven in iets waar geen daadwerkelijke bewijzen voor zijn (bijv the holy grail)
Dus kom niet zeveren dat wetenschap iets heeft te maken met de religieuze oorlogen van nu. Voor de meesten moslims zijn wij atheisten en denken ze dat wij geen waardig beeld kunnen vormen zoals zij in hun geloof. Niet dat we islam moeten worden, maar gewoon geloven. Dat is hetgeen wat de grootste rol speelt.
Maar de meeste Westerse landen zijn nog passief gelovig, maar kiezen voor de andere kant van de medaille, namelijk wetenschap.
En komt nu ook niet af met dat we met die wetenschappelijk voorsprong zooooo veel beter af zijn. Misschien wel, maar maatschappelijk is de westerse wereld er serieus op achteruit gegaan...
Net het omgekeerde geld voor de islamitische wereld die zich meer toelegt op het samenhoren, relaties, en leefbaarheid. Maar die lopen qua wetenschap en nieuwere technologie achter.
Als iedereen nu eens iets van mekaar zou leren dan konden we beiden vooruit gaan in plaats van de laatste 15j ter plekke staan te trappelen... maar voor zoiets zouden we al die andere problematiek gewoon eens achter ons moeten laten en stoppen met mekaar aan te wijzen, te beschuldigen. En al die extremisten (aan beide kanten!) helpen de mensheid niet vooruit.
ps. mijn teammate tijdens lessen wiskunde was een Turk, moslim in hart en nieren. Maar ik werkte enkel met hem, hij toonde aan dat hij even sterk was in wiskunde als ik en dat we mekaar konden uitdagen om meer te leren. Dat ie moslim was interesseerde me geen zak. We kwamen door onze samenwerking beiden er na een jaar beter uit. Hij werd meer geinteresseerd in wiskunde en ik kreeg er een belangrijke les ivm samenwerking bij.
Leer van mekaar en help mekaar vooruit. Veroordeel de extremisten en niet jan en alleman.
Laatst bewerkt: 19 feb 2006