We hebben het over asielzoekers niet over goudzoekers. Dus ik snap jouw punt niet over accijns. Je speelt in op gevoel.... daar win je deze discussie niet mee
Ten eerste .... de mensen die kunnen vluchten naar Nederland hebben geld. Een echte vluchtelling kan niet zonder geld naar Nederland komen.
Ten tweede Max-Havelaar richt zich voornamelijk op zuid-amerika, daar komen onze vluchtellingen niet vandaan.
Onze vluchtellingen en potentiele asielzoekers komen uit
Afrika, Miden-Oosten en Oost Europa (Servie)
De accijns is op dit moment nog een feit, maar Europa is hard bezig om deze muren omver te werpen. Ze willen namelijk o.a. stoppen met subsidies aan de landbouw. (NB De sociale partijen in Europa willen deze juist handhaven. Dus denk goed na als je straks moet gaan stemmen voor het EP (waar meer dan 60% van onze wetgeving vandaan komt))
Wat doen we hier aan? Wat dacht je van ontwikkelingshulp? Wat dacht je van import van goederen (handelsverdragen)?
Heb jij een ander programma gezien dan ik. Er word toch duidelijk gezegd dat niet alle gevallen schrijdend zijn. Vooral de mensen die in beeld zijn geweest waren geen asielzoekers. Ik ken de dossiers niet, dus ik wil hier ook geen conclusie uit trekken.
Ik vind het a-sociaal als je een hoge studie hebt genoten in je eigen land dat je dan je heil elders zoekt. Terwijl deze mensen juist hard nodig zijn.
We hebben het dus over uitgeprocedeerde asielzoekers. Dit betekend dat a) Het veilig is om naar het land van herkomst terug te keren b) De aanvraag ongegrond is
Er is trouwens een mogelijkheid om in Nederland te gaan werken zonder dat je asiel hoeft aan te vragen. Dit heet immigreren. Je kan dan een werk vergunning aanvragen om in Nederland te komen werken. Als men geloofd in jouw kansen op de arbeidsmarkt mag je hier komen wonen en werken.
Leuk zo'n uitstapje naar de KLM en het Noord-Zuid dilema... maar dit heeft niets met het onderwerp te maken ... leuk voor een andere discussie
Laatst bewerkt: 13 feb 2004