Het verdrag is de hervorming. Het zijn eindeloze hoofdstukken over hoe Oekraïne haar wetgeving met ons in lijn moet brengen op gebieden van politiek, energie, landbouw tot aan hoe we omgaan met roest en asbest. Al dat soort hervormingen zijn essentieel om überhaupt tot een dialoog over vrijhandel of visumvrij toerisme te komen. Zolang al die bepalingen van het akkoord niet uitgevoerd worden, ligt de beoogde vrijhandel op de plank te wachten. Je kunt namelijk sowieso geen producten importeren die niet aan je eigen wetten voldoen.
Zoals ik gisteren al zei over Zwitserland: dat land maakte één verkeerde beslissing en de EU schopte Zwitserland per direct uit allerlei subsidie-programma's. Dat is fundamenteel anders dan een land als Griekenland, omdat dat land als volwaardig EU-lid rechten heeft; we konden Griekenland niet zomaar royeren of passeren. Zolang Oekraïne buiten de Unie blijft, passeer je dat land net zo makkelijk als Zwitserland als ze haar end-of-the-bargain niet nakomt.
De wet tegen discriminatie op de werkvloer (tegen homoseksuelen bijv.) is overigens al enkele maanden geleden aangenomen door het parlement. Het kostte weliswaar drie stemrondes, daar hebben wij destijds veel over gehoord, maar het is aangenomen.
En ik hoorde je laatste opmerking gisteren ook al bij Pwned: We kunnen Oekraïne helpen zonder verdrag.
Ik kan het begrijpen wanneer je überhaupt niets met Oekraïne te maken wil hebben; daar is genoeg discussieruimte.
Maar als je wel vindt dat Oekraïne helpen goed is voor Europa, waarom dan dit akkoord niet en wel afzonderlijke verdragen regelen? Welke bepaling is dan de druppel?
http://www.referendum-commissie.nl/referendum-6-april-2016/inhoud-associatieovereenkomst/
Allereerst, we sluiten dit soort verdragen juist met landen waarvan wij baat zouden hebben als ze stabiliseren. Zoals dat ook voor Polen goed heeft uitgepakt. Zo'n land is niet vrij van problemen (de huidige regering illustreert dat), want je laat niet in één keer een hele Sovjet-generatie aan politici verdwijnen. Maar de economische groei van Polen in de afgelopen 20 jaar is ongekend.
Ik begrijp op mijn beurt niet waar de gedachte vandaan komt dat de EU zonder pardon tal van privileges afstaat met dit akkoord. Het hele verdrag is een verzameling van voorwaarden. Dat is toch een pressiemiddel?
Het gros van het akkoord gaat over EU-regelgeving die Oekraïne moet aannemen.
Dan staan er tal van intentie-verklaringen die feitelijk weinig om het lijf hebben: De wens om meer samen te werken op gebieden als onderwijs, migrantenstroom, drugscriminaliteit, toerisme of ruimtevaart bijv.
Dan staan er intentie-verklaringen waar mensen moeite mee hebben, zoals militaire samenwerking.
En dan de échte privileges vanuit de EU zijn
1. de wens om te komen tot vrijhandel
2. visumvrij toerisme
3. en dat Oekraïne leningen aan kan gaan voor hervormingen.
Al deze privileges staan conditioneel geformuleerd, in de zin dat er enkel en alleen over gesproken zal worden als er aan de gewenste hervormingen is voldaan. Bovendien moet de boekhouding de Associatieraad passeren; de EU zal de geldstromen controleren.
Wat betreft vrijhandel: Het is de doelstelling om in tien (!) jaar tot een vrije markt te komen. De bal ligt volledig bij Oekraïne om zich naar EU-systemen te schikken.
Dus wat zijn de consequenties? Als Oekraïne niets doet, gebeurt er niets en zonder lidmaatschap heeft ze nagenoeg geen rechten.
Laatst bewerkt: 4 apr 2016