1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Update] Geenstijl en Burgercomité EU gaan voor een referendum; handtekeningen nodig

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Kevf, 19 aug 2015.

1. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dit artikel is een belediging voor argumentatieregels. Ik ben klaar met dat populisme. Het is tijd om een krant te lezen.

De auteur insinueert averechtse effecten tussen een associatieverdrag en instabiliteit, wat de allergrootste faux-pas in debatteren is: correlatie is geen causatie. Turkije heeft altijd al een conflict met de Koerden gehad. Je kunt pas een uitspraak doen over de rol van dit soort verdragen als je weet hoe zo'n conflict zich had ontwikkeld zonder samenwerking met Europa. Bovendien kun je zulke averechtse effecten niet zomaar insinueren zonder ook andere akkoord-landen als Polen, de Balkan (volgens mij was het toch echt goed mis daar 20 jaar geleden?), etc. te beschouwen, een "Cherry-picking" drogreden.

Dezelfde faux-pas wat betreft de krimp van de economie, die ook Thierry Baudet maakte: "De economie is enorm gekelderd sinds dit verdrag op tafel komt. DUS dat is de schuld van dit verdrag." Laten we voor het gemak maar even vergeten dat Russische staatsburgers de soevereiniteit van Oekraïne hebben geschonden en een oorlog zijn gestart. Er is maar één iemand schuld van die oorlog en dat is diegene die het wapen oppakt. Alsof je iemand een vuist verkoopt en het verantwoordt door te roepen "ja, maar hij provoceerde me".

En het meest schrijnende is nog wel Baudet die gisteren zei "We moeten nu kijken hoe dit verdrag herschreven moet worden". Nee, dit had vóóraf moeten gebeuren en dáár had je campagne mee moeten voeren. Nu hebben we een half jaar een uiterst smerige campagne gehad over wat voor bende Oekraïne is, om op het laatste moment terug te krabbelen "ja, nou, kijk, wij zijn ook voor hulp, maar met een ander akkoord". Als dat werkelijk het uitgangspunt was, dan had je campagne over het akkoord moeten gaan, en niet het land.

Laatst bewerkt: 7 apr 2016
    L.A. en Kimi NL vinden dit leuk.
  2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640

Er zijn 3 miljoen mensen tegen het associatieverdrag op een volk van 17 miljoen. Durf zo niet 1,2,3 te zeggen dat dat allemaal PVV stemmers zijn eigenlijk.

3. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Dat denk ik ook niet nee.
    De SP was trouwens ook tegen.. dus de kans is ook groot dat er veel SP stemmers Nee hebben gestemd. Ik geloof niet dat iedereen straks ineens PVV gaat stemmen.
    Wel denk ik dat er een aantal mensen Nee hebben gestemd puur uit onvrede over de EU en het huidige kabinet.
    Wat eigenlijk ook heel verdrietig is. Ik las laatst nog een interview met jonge Oekraïners die zeiden: 'Snappen de mensen in nederland niet dat ze kiezen voor onze toekomst?'

Ik heb uiteindelijk niet gestemd..en ook gehoopt dat de 30% niet gehaald zou worden.
    Laten we duidelijk zijn.. voor iedereen die nee heeft gestemd is het allerminst reden tot feest..

Matrix vindt dit leuk.
  4. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik zag overigens al een petitie voor een referendum over TTIP. Dat vind ik een enorm interessante discussie, maar na gisteren durfde ik nog niet mijn handtekening te zetten tot het aanvragen van weer een "ja/nee" referendum over iets dat delicater is dan dat.

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640

Ja maar als die 3 miljoen ook nog verdeeld zou zijn tussen PVV en SP is de invloed nog minder bij de volgende verkiezingen ;)
    Dus ik ging van het meest pessimistische uit.

6. schijterwt

schijterwt *-*

Leuk Bevonden:
    617
    Daar ben ik het wel mee eens. Denk alleen wel dat dit uitstekende munitie is voor wilders. De regering kan dit verdrag niet zo maar blokkeren als de overige eu landen al hebben ingestemd. Zal er ongetwijfeld uiteindelijk met wat aanpassingen doorheen gedrukt moeten worden.

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Mja de populariteit heeft simpelweg meer te maken met de stijgende mondigheid van de blanke middenklasse en niet zozeer met de EU of dit verdrag.
    Dat Wilders populair is, is een feit. Zie je niet alleen in Nederland.

8. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Waar komt die mondigheid dan vandaan?

Ik denk juist dat het komt door de economie. In zwaardere tijden zoekt men altijd een zondebok om de schuld te geven; dat heeft de historie ook uitgewezen.
    Dat is meestal het klootjesvolk dat dan het hardste roept. En de zondebok zijn in dit geval vaak vluchtelingen of buitenlanders.
    Wilders lost niks op, maar roept wel hard. Dus is het te verwachten dat dit klootjesvolk zich druk maakt om de vluchtelingen.. terwijl die niets te maken hebben met een verhoging van de ziektekosten premie oid.

Dus hulp aan Oekraine wordt ook gezien als 'zie je wel gaat weer geld naar buitenland en niet naar ons'.
    Die mensen hebben totaal geen politiek perspectief en Wilders speelt daar handig op in.
    Het heeft verder inderdaad niets te maken met de EU of met inhoud van het verdrag.. ik durf te wedden dat de meerderheid niets over het verdrag gelezen heeft maar wel gewoon nee heeft gestemd uit onvrede.

9. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Zeker niet. Ik stem altijd SP eigenlijk.:+
    En ik hoorde laatst een Oekrainer die tegen was juist omdat dit verdrag geen toekomst bied.
    Voor elke voor heb je ook wel een tegen....

Net zoals er veel JA stemmers zijn die het ook niet gelezen hebben....

Wordt een beetje moe dat Tegen stemmers altijd als 'niet geïnformeerd' of erger worden afgeschilderd...

10. Reson

Reson Active Member

Leuk Bevonden:
    635
    Bedankt NEE - STEMMERS daar gaat mijn goedkope en volgespoten antibiotica kip uit de MHP fabriek.

Moeten we alsnog die Nederlandse kippen eten die moeten voldoen aan allemaal welzijnsregels voor dieren.

11. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Je bedoelt die kilo-knaller van de AH? :thumbs:

12. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.131
    Waar vind je geen antibiotica kippen? Volgens mij doet elk land dat zowat.

13. Dex

Dex ¿ʇɟıן uǝʌǝ noʎ op

Leuk Bevonden:
    870
    Die ja. Daar is minder mis mee dan Wakker Dier ons doet geloven.

Soepkippen... die zijn zielig ;)

14. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    Ben ik de enige die Nee heeft gestemt puur op het verdrag en niet omdat ik anti-EU ben?

Ik erger me zo gruwelijk aan de mensen die het referendum gebruiken om onvreden tegen de EU te uiten. Ik ben gewoon tegen Ukraine.

Fuck this ik verhuis wel naar Rusland.

Die verkoopt sinds 1 januari geen plofkip meer.

L.A. vindt dit leuk.
  15. Lethal AK47

Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.204
    Dat denk je... AH en eerlijkheid! Ha!

16. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Tja, je pikt precies zinnen eruit zonder de vorige te lezen.
    Wat ik zei was dat ik het triest vond dat veel mensen Nee hebben gestemd uit onvrede voor het kabinet of de EU.
    Daar is ook hard campagne door Geenpeil en burgercomité. Dat is een verkeerde manier van stemmen omdat het niet om het verdrag gaat.
    Het zou ook even triest zijn als mensen Ja stemmen omdat ze blij zijn met de EU hoor..

Dat tegenstemmers als niet geïnformeerd worden afgeschilderd zal wel ergens vandaan komen dan.
    Ik lees online niks anders dan reacties als Ha lekker voor rutte dat het kabinet maar snel weg mag gaan bla bla.

Daar wordt ik een beetje moe van. Voor de Oekraïners gaat het nl wel om iets heel wezenlijks en belangrijks.
    Daar mag je voor of tegen zijn. Maar als je het alleen maar doet om het huidige kabinet een hak te zetten is dat ook gewoon een beetje dom.

17. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    De macht om beslissingen te nemen over ons land. Ik neem maar even aan dat je weet waar je het over hebt, maar alleen omdat de EU dat associatieverdrag ongeacht onze "mening" door laten gaan is geen bewijs dat de regering geen macht heeft. Verder ga ik geen Geenstijl artikelen lezen. Ik vind het veel te moeilijk om de zin en onzin te scheiden. Alleen omdat ze refereren aan andere artikelen wil niet zeggen dat ze gedegen onderzoek hebben gedaan of uberhaupt een zinnig stuk schrijven.

En je laatste mening dat de economie van Oekraine naar de klote is vanwege onze inmenging: ik heb geen flauw idee. Het lijkt me best lastig om exact aan te geven waarom een economie naar knoppen gaat. Meestal is dat door een combinatie van allerlei factoren dacht ik, maar nu is het blijkbaar alleen onze inmenging. Lekker overzichtelijk.

18. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
  19. ColdzeroNL

ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

Leuk Bevonden:
    1.152
    Een positief punt van heel het referendum gedoe is wel dat meer mensen het verdrag gelezen hebben dan ooit te voren bij andre verdragen. Ik verbaas me er wel over dat zo weinig inhoudelijk in de media en politiek op is gedebatteerd. Dat is me wel heel tegen gevallen vooral in het ja-kamp heb ik weinig inhoudelijke argumenten gehoord (alleen geo-politieke) en daarom kunnen we nog steeds niet zeggen waarom 60% van de mensen nee heeft gestemd.
    Ik heb zelf nee gestemd omdat ik het verdrag te uitgebreid vind op politiek vlak zonder daarin sancties op te nemen over het handelsgedeelte. Bijv. de Oekraïne mag de komende twee jaar producten invoeren (handelsverdrag) en deze moeten aan EU-reglementen gaan voldoen over twee jaar maar er staan geen consequenties in over als ze hier niet aan voldoen terwijl we wel een handelsverdrag al hebben sinds 1 januari. Daarnaast is er nog een groot gedeelte gewijd aan militaire en financiële steun met dezelfde zachte regels waardoor Oekraïne mogelijk financieel net zo gered kan moeten worden als Griekenland en dat staat mij tegen aan het verdrag. Er wordt gegokt dat alles goed gaat en er staan geen maatregelen in voor als het fout gaat, alleen dat de EU hun komt redden en dat wil ik niet.
    Deze discussie had ik liever gehad de afgelopen twee weken maar blijkbaar is dat te moeilijk voor Nederlandse politici om op de inhoud te discussiëren en niet alleen op de man te spelen en dat is mij vies tegengevallen.

20. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Lol waarom zou je stemmen als je voor bent? Verdrag wordt aangepast en ingevoerd onder een andere naam. We krijgen onze zin toch wel.

Doei! Veel plezier in in homofoob land dat in 1940 leeft en geen persvrijheid heeft.

Laatst bewerkt: 8 apr 2016

Deel Deze Pagina