Waarom gaat iedereen toch backpacken in Australië? Heb ik nooit echt begrepen.. Is kwa natuur een erg mooi land hoor, maar imho mis je toch de "cultuurshock" die je in Azië wel vindt. Vind ik juist zo leuk.. Misschien persoonlijk hoor! Ik wil juist een compleet andere cultuur ervaren, kijken hoe mensen daar leven. De smaken, de geuren, de verhalen, de geschiedenis.. Dat heb je denkik in Australië stukken minder als bijvoorbeeld in Thailand, Maleisië of Vietnam. Australië is toch bijna westers.. Nogmaals, prachtige natuur hoor, maar de steden en dorpen zijn (naar ik mij heb laten vertellen) als elke andere westerse plaats.
Tip van het jaar: Ga lekker naar Azië. Voor een fractie van de prijs (zalig uit eten voor 2 euro is een makkie, overnachten voor een tientje is geen probleem) heb je een veel "echtere" ervaring lijkt mij. Supervriendelijke mensen, veilig, en het reizen is zo ontzettend makkelijk.. Ga ergens in een hostel zitten en je ontmoet -tig andere reizigers met tips, do's en don'ts. Overal tourist offices waar je op je dooie gemakkie voor een paar euro een bus, gids of tour regelt. Je komt werkelijk overal reizigers tegen, dus alleen ben je nooit. Begin in Maleisië, dat is een mooie instapper. Lekker relaxen op Langkawi, Chinatown in Kuala Lumpur ervaren, even wennen aan de algehele temperatuur en cultuur. Reis door naar Borneo voor onvergetelijke jungle-ervaringen! Bako National Park, Mulu Park, Kuching, Kota Kinabalu.. Vlieg voor 25 euro door naar Thailand en reis daar een fijn rondje. Pak Vietnam ook nog even mee. Heb je tijd over, dan heb je Cambodja en Laos ook nog, al ben ik daar niet geweest en is het reizen daar iets lastiger, naar ik me heb laten vertellen.
Krijg je geen spijt van. En ik garandeer je dat je de helft kwijt bent van wat je in Australië had uitgegeven! Nogmaals, ik denk dat dat een veel gavere ervaring is dan Australië. En dat hoor ik van een heleboel mensen die daar zijn geweest: Australië is erg mooi, maar weinig karakter. En dat vind je in Azië overal.. Het leven op straat, de mensen, de natuur, het eten, de onvoorstelbare vriendelijkheid van de mensen.. Azië is geweldig. (Ben zelf in Maleisië, Borneo, Singapore en Vietnam geweest. Mijn vrouw ook in Australië en Thailand..)
Klik om te vergroten...