Niet ? En aan wie is dat om te bepalen ?
Voordat wij ter wereld komen wordt ons ook niet gevraagd of we dat willen, nee we worden er gewoon opgezet....we hebben geen keus.
En die wereld is niet voor iedereen altijd even plezierig. We kunnen niet in het hoofd kijken van mensen die besluiten om een einde te maken aan hun leven, daarom kunnen we ook nooit precies weten welke factoren ervoor zorgen dat iemand tot zoiets in staat is. Je pleegt niet "zomaar" zelfmoord, en ook echt niet vanwege 1 iets.....daar moet je verdomd goeie redenen voor hebben, en die redenen zijn persoonlijk en dus voor iedereen anders. Wat de een een bullshit argument vindt, of "aanstellerij", is voor zo iemand misschien juist doorslaggevend.
Ik probeer zelfmoord niet goed te praten, het is voor de persoon in kwestie in een moment van verwardheid (of misschien juist wel helder moment) een keuze, net als alle andere keuzes. Een drastische keuze dat wel, met gevolgen voor de nabestaanden. Maar voor de persoon in kwestie is het misschien wel de "enige" oplossing. De weg van de minste weerstand (in de zin van het "niet meer hoeven vechten") dat wel, alhoewel het ook wel weer van "lef" getuigd als je uberhaupt jezelf van het leven kunt beroven.
Op het moment dat iemand een einde maakt aan z'n leven zijn al zijn problemen (welke dat ook mogen zijn) voorbij, geen bestaan (tenminste, daar gaan we dan vanuit) betekent immers niet meer geconfronteerd hoeven worden met de hardheid die deze wereld soms kan bieden. En die hardheid waar ik het over heb, ook dat is iets persoonlijks....iedereen ervaart zijn leven, en deze wereld, anders. Je (extreem) ongelukkig voelen kan altijd en overal, daar zijn geen regels voor. Voor de nabestaanden van het slachtoffer moeten de problemen dan natuurlijk nog beginnen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar ik geloof dat mensen van nature egoistisch zijn, en daar is zelfmoord helaas een extreem voorbeeld van.
Nogmaals : als we op de wereld worden gezet hebben we daarover niks in te brengen....mogen we dan op z'n minst wel zelf de beslissing nemen om er vanaf te gaan ?
Laatst bewerkt: 3 mrt 2006