Verbod op geweldadige videogames?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door E-lite Victoria, 17 jan 2007.

1. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Gedaan :9 Nu nog wachten

2. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmm... Ik heb ooit een review voor P2G geschreven over Manhunt, een vrij gewelddadige game met soms ziekelijk geweld er in... Hieronder citeer ik deze vrij lange inleiding op die review... Ik blijf van mening dat gewelddadige games verkocht moeten worden, omdat het een vorm van vermaak is, hoezeer de hedendaagse moraalridders dit ook verafschuwen... Het lijkt er soms sterk op of de 'lage' voorhoofden in onze samenleving de overhand gaan krijgen: dit mag niet, dat mag niet... Uiteraard moeten er regels zijn in een samenleving, maar je moet je afvragen hoe ver een schadelijke invloed gaat van een bepaald product... Er zullen altijd incidenten blijven, om welke vorm van media het ook zal gaan... Je lost het probleem van doorgedraaide gekken niet op door de massa een videogame te verbieden... Ik ben zelf wel een keer geschrokken van het gemak waarmee bijvoorbeeld verkoopsters bij de Bart Smit (en niet alleen bij deze winkel) games als Grand Theft Auto: San Andreas en dergelijke verkopen aan kids van nog geen 12 jaar... Ik vind dat ook niet kunnen, en dat is en blijft wat mij betreft de regel.. Niet om gewelddadige games te verbieden...

Hier komt de inleiding die ik ooit schreef voor mijn Manhunt review:

"Geweld in games, daar is onderhand al heel wat over te doen geweest. Ik vermoed dat er inmiddels reeds een bibliotheek aan gegevens is volgeschreven, toch kan men geen duidelijk verband aantonen tussen gamegeweld en agressie. Althans, dat is mijn algemene indruk. Er zijn natuurlijk altijd onderzoeken die beweren dat ze wel een duidelijke relatie zien tussen geweld in videogames en een daarop volgend mogelijke agressief gedrag in de samenleving door individuen die dergelijke games spelen of hebben gespeeld. Laat ik hierbij aangeven dat ik geen wetenschapper ben, en het liefst uitga van de eigen waarneming. Persoonlijk vind ik het al te gemakkelijk en te eenzijdig dat videogames de zwarte piet krijgen toegespeeld als zouden ze de jeugd bederven en aanzetten tot agressie in het algemeen. Aan de andere kant moeten we op onze hoede blijven, uiteraard. De samenleving wordt maar al te vaak opgeschrikt door incidenten, waarbij iemand inderdaad via zijn of haar gedrag afwijkt van de norm en andere mensen lichte tot ernstige schade toebrengt. Het is alleen de vraag of dat het directe gevolg is van computerspelletjes. Nogmaals, ik ontken geen invloed van waar een ieder mee in aanraking komt, maar ik heb sterk de indruk dat we in geval van agressieve incidenten te maken hebben met ontspoorde individuen met destructieve, in de persoon gelegen factoren. Wat namelijk te denken van de allesoverheersende invloed van de media, die dagelijks zowel kinderen als volwassenen ongestraft kunnen volpompen met televisieprogramma’s, die doorspekt zijn met allerlei geweldsdelicten, variërend van actualiteitsprogramma’s tot de eindeloze stroom aan speelfilms en politieseries, waarbij geweld feitelijk de hoofdrol speelt? Ik zou toch denken dat die invloed vele malen groter zou moeten zijn dan die van videogames in het algemeen. De media hebben veel macht en invloed en bereiken mijns inziens veel grotere delen van de bevolking dan computerspelletjes.

Uiteraard zullen de echte moraalridders het bovenstaande met hand en tand bestrijden. De tere kinderziel moet beschermd worden tegen al het geweld wat onze maatschappij maar laat zien. Op zich een goed streven, maar ik heb persoonlijk niet zo’n hoge pet op van mensen die anderen van alles verbieden waarvan ze menen dat het “slecht” of zelfs “verdorven” is. De hele wereldgeschiedenis staat bol van de voorbeelden waaruit blijkt dat onderdrukking van vermeende slechtheid eigenlijk altijd leidt tot meer geweld en ellende. Want wie of wat is goed en wie of wat is slecht? Ik denk dat dit in de huidige samenleving qua moraal voor een aantal mensen moeilijker in te schatten is dan in vroeger tijden, toen alles zo klaar als een klontje was. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar vroeger werd alles eenmaal veel strakker voorgeleefd dan nu het geval is. Het draait in de huidige informatiemaatschappij veel meer om wie “ik” ben, en wat “ik” kan bereiken, dan wat we met z’n allen zouden kunnen bewerkstelligen. Voor een groot deel “werkt” dat in de kapitalistische wereld, maar een gedeelte van de mensheid weet zijn draai niet te vinden of raakt ernstig gefrustreerd in mens en samenleving, weet geen carrière te maken of weet ik veel wat. Omdat echter wel een bepaalde mate van zelfstandigheid van je wordt verwacht in het leven – en dat was vroeger tot op zekere hoogte natuurlijk ook al zo – kun je in een maatschappelijke klemsituatie komen te staan. Het is dan maar de vraag welke uitvlucht soelaas kan bieden in een bepaalde persoonlijke situatie: grijpt men naar de alcohol, kruipt men dag in dag uit achter de televisie, leest men alleen nog maar pulplectuur of verbergt men zich in de wereld van de videogames, enzovoort.

Onze moraalridders willen natuurlijk dat alle geweld uit computerspelletjes verdwijnt, een voor hen schone, maar onmogelijke taak. Er is eenmaal veel vraag naar videogames waarin je het op kunt nemen tegen de vijand, ook al kleurt het beeldscherm van je televisie daar soms rood van door het virtuele bloed wat vergoten wordt. Het heeft dus blijkbaar een functie en zolang het binnen de muren van de console en het televisieapparaat blijft is er wat mij betreft niet zoveel mis. Als iemand aan het moorden slaat als gevolg van het spelen van een computerspel is er met die bepaalde persoon duidelijk iets goed mis. Maar wanneer iemand de realiteit uit het oog verliest kan volgens mij alles een aanleiding zijn om gewelddadig te werk te gaan. Als het zo zou zijn dat videogames daadwerkelijk aan zouden zetten tot agressie, dan waren ze al lang uit de handel genomen en verboden. Want dan zou iedereen die er mee in aanraking zou komen agressief worden tegen andere mensen, en dat is dus zeer zeker niet het geval. Vrijwel iedereen weet hoe hij met videogames om moet gaan en waar de realiteit weer begint na het uitzetten van de spelconsole, dus de moraalridders mogen wat mij betreft nu hun extreme argumenten tegen videogames inslikken. Ze verheffen incidenten tot alarmfase één, en dat is wat mij betreft niet juist. Dit betekent niet dat we nooit enigszins naar moraalridders en dergelijke moeten luisteren, want de overheid heeft toch besloten om leeftijdsstickers op computerspelletjes te plakken. Daarmee wordt het signaal afgegeven dat een bepaald spel niet geschikt is voor bijvoorbeeld jeugdigen van onder de achttien jaar of zoiets. In de praktijk horen we vaak dat games voor volwassenen toch in handen vallen van tieners of zo. Of dit goed of slecht is laat ik nu even in het midden, maar ik heb soms sterk de indruk dat onze moraalridders dat tevens als steekhoudend argument naar voren willen brengen om gewelddadige computerspelletjes dan maar in het geheel te verbieden. Ik vind dat persoonlijk een zwaktebod, omdat ook al komen sommige jeugdigen aan videogames die bestemd zijn voor volwassenen, dat meer getuigt van een falen van onze samenleving dan een reden om dergelijke computergames volledig te verbieden.

Soms krijgen de moraalridders de overhand, kijk maar naar het feit dat een game als Manhunt in Nieuw Zeeland is verboden. Zelfs illegale import vanuit buurland Australië wordt streng bestraft. De Office of Film and Literature Classification in Nieuw Zeeland vindt Manhunt namelijk smerig en schadelijk voor de bevolking, vandaar het algehele verbod op de verkoop van het spel. Een wat rare gewaarwording, dat een computergame zelfs verboden wordt in een land. Persoonlijk snap ik best dat men bezwaren kan hebben tegen een game als Manhunt, maar het is natuurlijk wel een beetje hypocriet om Manhunt te verbieden wegens het zogenaamde smerige en schadelijke geweld wat er in voorkomt, terwijl tegelijkertijd Nieuw Zeeland haar deuren wijd open heeft gezet voor de verfilming van de Lord of the Rings trilogie. Nu is Lord of the Rings een wat andersoortig geweld dan Manhunt en lijkt het op het eerste gezicht appels met peren vergelijken, maar geweld is eenmaal geweld en in Lord of the Rings komt behoorlijk wat geweld voor. Het is niet geheel denkbeeldig dat één of andere gek zich “persoonlijk geïnspireerd” voelt door de films en zich Aragorn waant die de buurman naar het leven gaat staan, die vuile Orc. Dit is maar een simpel voorbeeld en het is maar wat je schadelijk vindt voor je bevolking, maar de smak geld die Nieuw Zeeland op heeft gestreken voor het gebruik van haar land wat betreft de Lord of the Rings trilogie zal men daar heus niet als schadelijk bestempelen."

3. Legacy

Legacy Dodelijk

Leuk Bevonden:
    0
    Wat een hoop bullshit hier zeg.

4. WeeGee

WeeGee Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Echt heel knap onderbouwd =(

5. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Zet gewoon een leeftijdsgrens op die spellen en klaar. Dat is met films toch ook. Volgens mij zijn er veel gestoordere films dan games. En als je +18 of 16 bent en iemand gaat vermoorden door een spelletje.. dan was er al iets mis met je. Ik vind dat altijd van die discussies van.. waarom wordt het zo moeilijk gemaakt.

6. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0

idd, ik vond american psyco een stuk zieker als Soldier of Fortune II (of wat dan ook)

7. Vigil

Vigil Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Ze zoeken gewoon een verklaring voor een geflipte onverklaarbare moord. Een mannetje is geschift en vermoord een klasgenootje, waarom? Geen reden voor, het mannetje miste een paar essentiële schakelingen onder zijn schedeldak en besloot iets geks te doen. Wil men dit toegeven, kan met dit toegeven? Nee, er wordt een zondebok aangewezen, in dit geval het slappe excuus van geweld in games of geweld in andere zaken. Al had de beste man geen enthousiast spelletjes-speler geweest zijn had hij het vast en zeker ook gedaan, dankzij het falende brein.

8. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    dan was het Chuck Norris :cool:

9. Nightbringer

Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    556
    Ikga over dit onderwerp waarschijnlijk een betoog houden. (ja tuurlijk ben ik ook tegen deze regeling)

Heeft iemand een goede stelling over dit onderwerp? (een stelling waar de meningen nog over verdeeld kunnen zijn)

10. Slavefriese

Slavefriese Always on the run

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb net wat hieronder staat op internet gelezen en deze man heeft gewoon helemaal gelijk. Lees wat hier staat en oordeel zelf

De opinie van de mainstream media over het verband tussen games en geweld begint langzaam af te brokkelen. Steeds vaker komen er onderzoeken naar voren die juist het tegendeel beweren. Of ze het nu willen of niet, de mainstream media moet gaan inzien dat gaming gewoon een nieuwe vorm van entertainment is.

Vanochtend verscheen in NRC Next een opniestuk van Harry Hol waarin hij van mening is dat games met films vergeleken moeten worden. Net zoals bij films heb je bij games verschillende genres voor een divers publiek. Daarnaast haalt Harry Hol aan dat er een aantal misverstanden bestaan met betrekking tot games. Zo zouden games alleen bedoeld zijn voor kinderen, is de doelgroep vaak onduidelijk en wordt er maar te pas en te onpas gezegd dat er een verband bestaat tussen geweld en games.

Hol ontkracht deze vooroordelen door aan te geven dat games zeker niet gericht zijn op jonge mensen, dit is ook duidelijk aangegeven aangezien games een leeftijdsindicatie hebben die door de PEGI bepaald wordt. Daarnaast is er nooit een duidelijk verband aangetoond tussen gaming en geweldadig gedrag. Op de website van NRC Next kun je stemmen of je voor of tegen een verbod op geweldadige games bent.

Harry Hol heeft het stuk geschreven naar aanleiding van de uitspraak van minister Hirsch Ballin, vorige week, waarin deze zei dat de leeftijdsindicatie van games aan strengere eisen onderworpen zou moeten worden, net zoals nu het geval is in Duitsland. Hiervoor wil minister Hirsch Ballin een onderzoek starten dat kijkt of er wellicht in de toekomst een verbod op gewelddadige games in Nederland moet komen.

Gamer.nl sprak met Harry Hol over zijn opniestuk in NRC Next en vroeg hem of hij denkt dat het stuk effect kan hebben op de manier waarop de mainstream media nu denkt over gaming.

Hol denkt niet dat dit het geval zal zijn. Mensen hebben vaak al een mening over hoe het zit en willen vaak niet zien dat ze slecht geinformeerd zijn of hun een mening baseren op vooroordelen die de media hen voorschotelen. Games en films zijn precies hetzelfde maar toch worden ze anders beoordeeld als het aankomt op het effect ervan. Harry is echter van mening dat dit een terugkerend iets is. In de jaren '70 speelden jongeren Dungeons en Dragons, een bordspel waarbij mensen zelf een avontuur verzinnen (soort voorloper van World of Warcraft). De media dacht toen dat dit verderfelijk was en zou leiden tot satanistische rituelen. Inmiddels weten we wel beter en wordt D&D zelfs gezien als iets saais. Dat de media anders naar games kijkt dan naar films komt wellicht doordat je bij games zelf dingen moet doen en gamers dit dan ook wellicht in het echt zouden kunnen gaan doen.

Hol is van mening dat zolang mensen in grijze pakken zich niet goed laten informeren of ervoor kiezen om met een hype die uit een gebrek aan informatie voorkomt mee te doen, het nog wel even zal duren voordat de mainstream media inziet dat gaming gewoon een nieuwe vorm van tijdverdrijf is. De gamende generatie vindt het niet meer dan normaal, en wanneer zij de grijze pakken zullen vervangen, dan pas zal er ook een ander beeld bij de media ontstaan over games.

Meer over de mening van Harry Hol over games en gaming kun je vinden in zijn weblog.

11. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Mooi ook die poll bij de NRC (so far):

12. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Stond vanochtend wat in de NRC next: een gamesjournalist die drie drogredenen ontgeldde over het verbieden van geweld in games :b:

Ik zal ze vanavond even hier herhalen, nu naar trompetles \o/

13. Xplicit

Xplicit MX-3

Leuk Bevonden:
    0
    Games echt verbieden enzo vind ik zwaar mongool. Niet geven aan jongeren zonder ID of die wel te jong zijn (zoals bijvoorbeeld manhunt aan ee nmannetje waarbij je ZIET en MERKT dat hij niet 18 is) vind i kdan weer wel terecht. Zo stop je het eiglijk ook wel een beetje toch

14. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    de kleine rakkers komen evengoed wel aan de games, ze krijgen ze van hun ouders of spelen het via hun oudere broer.

15. Cookie

Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    528
    Jupz zelfde met sigaretten en drank, iemand anders koopt het heus wel voor ze...

16. ViperMike

ViperMike Guest

Als ze geweldadige games verbiede word ik gek. Dat is zo een beetje de enige soort games die ik nu speel. Dan blijve er alleenmaar games over als viva pinata voor de xbox. Maar ik denk dat ze daar teveel problemen mee krijgen als ze dat verbieden........

17. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0
    Marjah, dan is de gene die het hun geeft strafbaar en schuldig. Ligt het dus al niet meer aan de game zelf :+

18. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Manhunt 2 steeds verder in het nauw

nu.nl

Gaat lekker.

19. Roerbakmie

Roerbakmie .....

Leuk Bevonden:
    0
    Hmmm zat toch al niet op deze game te wachten, deel 1 vond ik niet zo denderend

20. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Nee ik ook niet echt, alleen nu ze er allemaal zo mee bezig zijn, denk ik niet dat het bij Manhunt 2 gaat stoppen ;) Helaasch.

Deel Deze Pagina