De VVD is niet per definitie een werkgeverspartij, maar een liberale partij. Dat is een groot verschil. Voorstellen en regelingen als belastingvoordelen bij het aannemen van werklozen, WAO'ers etc, zijn typische PvdA regelingen, iets waar bij uitstek beginnende werkgevers voordeel mee kunnen behalen, of bedrijven die werk aanbieden waarbij de werknemer makkelijk vervangbaar is.
De VVD staat voor het eigen kunnen van mensen, waarbij de PvdA er van overtuigd is dat mensen zelf niets kunnen en van geboorte tot graf moeten worden begeleid door de overheid. Compleet niet liberaal met een ontzettend hoog kostenplaatje.
Ikzelf ben vrij liberaal denkend en geloof heilig in de markt, maar dat heeft niets met asociaal te maken. Naar mijn mening moet de overheid een back-up systeem hebben dat voorkomt dat mensen op straat belanden, maar ik zie geen reden dat ik moet betalen voor de oma van een ander. Iedereen in Nederland kotst van de politiek wat betreft de gezondheidszorg waarbij zogenaamd de ouderen nog maar x keer per dag eten krijgen en geen WC papier hebben, maar dat is natuurlijk complete onzin. De politiek is niet schuldig hieraan, dat zijn de ziekenhuizen en de maatschappij zelf.
Verder mag de politiek van mij rigoreus bezuinigen op het onderwijs, GAK, en alle ander instellingen waar ambtenaren werken. Het probleem in Nederland ligt namelijk niet bij de bezuiniging, maar bij het zichzelf in stand willen houden organisaties. In het onderwijs en zorg worden jaarlijks miljoenen compleet nutteloos gebruikt, maar ziekenhuizen verdommen het om kritisch te kijken naar hun eigen beleid en al het overbodige te schrappen.
Hier is de overheid deels schuldig aan (als een school een overschot heeft van geld wordt dit het volgende jaar in aftrek genomen, dus scholen zorgen ervoor dat het geld opraakt zodat ze volgend jaar in ieder geval hetzelfde ontvangen ipv minder), maar het zijn de instellingen zelf die het hele beleid compleet kapot hebben gemaakt. Er is geen land in Europa dat zoveel ambtenaren kent per 1000 inwoners als in Nederland.
De overheid moet naast bezuinigingen waarborgen opstellen waar de instellingen niets aan kunnen veranderen, dan schrappen ze vanzelf de overbodige zaken. Laat ik het onderwijs als voorbeeld nemen. Het is belangrijk dat iedereen kan studeren, een studiefinanciering is daarom een goede zaak. Ik vind het zelfs belangrijk dat het collegegeld niet omhoog gaat en boeken een vaste prijs blijven houden. De drempel om te gaan en blijven studeren moet dus laag blijven, iedereen is gebaat bij een persoonlijke ontwikkeling en de maatschappij vaart er wel bij met een hoog opgeleide bevolking. Echter, ik zie GEEN reden dat de maatschappij mijn bier moet sponsoren, ikzelf ben lid van een studentenvereniging, maar zie geen reden dat deze jaarlijks grote subsidies moeten krijgen. Een kleine vereniging van 200 man krijgt al een flink bedrag, hier in Groningen alleen al wordt jaarlijks een enorm bedrag weggegeven. Totale onzin, kan compleet wegbezuinigd worden zonder dat de kwaliteit van de studie in gevaar komt. Tevens kunnen wij op de faculteit gratis printen en gratis koffie drinken. Leuk voor mij natuurlijk, maar waarom moet de maatschappij mijn koffie betalen? Weg ermee dus.
Al dat soort kleine dingen zorgen ervoor dat de alle overheidsinstellingen jaarlijks gewoon teveel ontvangen. Echter, niemand durft zo naar zichzelf te kijken en leggen de schuld bij de overheid.
Om ook maar te eindigen met een leus;
Stem PvdA, en we zorgen ervoor dat het kraanwater bij iedereen minimaal 20 graden is, het gras zelfs in de winter groen is en de lucht altijd blauw is!
Laatst bewerkt: 7 jun 2004
1 persoon vindt dit leuk.