Tja, deels moet ik je hierin gelijk geven,ook al is dit gebaseerd op twee stammen.
Namelijk de hutu's en tutsi's ... de eerste bevatten de meerderheid van de congolese bevolking , en de tweede ,de minderheid dus zijn diegene die hier in belgie hogere studies hebben gevolgd en diegene die destijds de macht in het beginnende zaire aan zich toetrokken.
Eigenlijk vlieg ik hier niet uit de bocht mijn vriend, het is het onevenwicht tussen beide stammen die het hem gedaan heeft...
Ze hadden destijds een héél capabele industrie tot hun beschikking dank zij belgie ,en hun onafhankelijkheid was eigenlijk het begin van een hele reeks burgeroorlogen die méér dan 40 jaar hebben geduurt en waarbij de hele economie van het land ten gronde werdt gericht.
Ze kregen destijds hun vrijheid , alhoewel we toen terug alles onder controle hadden .... ze hebben het zelf verneukt mijn beste, het kan hard klinken maar het is de waarheid,niet belgie maar wel hun onderlinge twisten en hang naar de macht hebben dit mooi land ten gronde gericht.
Mobutu destijds heeft met zijn clan óók zijn deel bijgedragen tot de vernietiging hiervan aangezien hij in iedere transactie zijn deel kreeg uitbetaald,en los hiervan stond hij vrijwel jaarlijks op belgische bodem om financiele compensaties te verkrijgen en militaire hulp tegen de rebellen van kabila en vertrok hij telkens weer met heeldere valiezen vol geld en de militaire bijdragen die belgie hier voor hem verrichtten waren telkens een druppel op een gloeiendhete plaat aangezien wij niet meer officieel konden tussenkomen....uitgezonderd enkele speciale operaties....
Laatst bewerkt: 26 nov 2006