Hahaha mijn beste ,lees eens een keer het volgende boek geschreven door de amerikaan Adam Hochschild "de geest van koning leopold II" en de plundering van de congo........
Daar zal je duidelijk kunnen lezen dat tijdens het bewind van leopold II hij zijn kolonie héél ver hield van zijn land en van de invloed van de belgische regering en dat deze hier totaal géén zeggenschap over hadden ....
Het was écht zijn privebezit mijn beste en hij had daar een eigen bestuurorgaan opgericht en een eigen leger de zogenaamde "force republique"
En onder een andere vlag dan belgische ook trouwens.
Pas in 1908 is congo officieel een kolonie van belgie geworden,en al die miljoenen congolezen die in de jaren daarvoor vermoord zijn komen trouwens op het conto van de koning zelf terecht , daar kan je de belgische regering dus niet aansprakelijk voor stellen mijn beste.
En trouwens , wat voor een keuze had belgië in 1960 dan wel,ofwel een jarenlange strijd tegen de rebellen voeren ,ofwel het land aan zijn inwoners overdragen.
Destijds stond er een echte economie in dat land mijn beste, bedrijven uit belgië,engeland en amerika waren daar voornamelijk aanwezig in de mijnbouw mijn beste aangezien congo is uiterst rijk is aan mineralen zoals goud,diamant, kobalt,koper ,tin ,mangaan ,zink en niet te vergeten,het was destijds de grootste leverancier voor uranium .
Dus mag je wel stellen dat de congolezen hun eigen toekomst om zeep geholpen hebben door al die bedrijven te nationaliseren en dank zij hun wanbeheer en de voordurende conflicten en burgeroorlogen tussen de bevolkingsgroepen onderling de dieperik in te helpen...
Het is hopeloos mijn beste ,iedereen die daar aan de macht komt vult alleen maar zijn zakken en die van zijn familie en de corruptie van de ambtenaren is ginds haast legendarisch te noemen,en de onderlinge stammenhaat is nu zo mogelijk nog groter dan 100 jaar geleden....
En ooow ooit al van patrice Lumumba gehoord mijn beste, de allereerste premier van congo ,tja kerel deze moest van het toneel verdwijnen nadat hij bij de russen steun zocht.
Zodanig dat de Cia toestemming gaf voor een moordaanslag op Lumumba,zodat ze de tegenstanders van Lumumba gingen steunen in de hoop dat deze hem uit de weg zouden ruimen, iets wat ze dan ook deden...
Edit
Blox ,natuurlijk zijn daar zaken gebeurt die verschrikkelijk waren voor de bevolking ginds ,dat is voor elk land dat een kolonie heeft gehad hetzelfde .
Maar alle rijkdom die daar uit voorts gekomen is, en dit geldt voor álle koloniën van alle landen waar dan ook ter wereld is dat die rijkdom naar een select clubje rijken van destijds vloeiden ,en die beperkte kring had dan ook alles voor het zeggen ginds en diens daden en terreurbeleid kan je maar moeilijk bij een héle bevolking gaan leggen....
En vriend , landen als de vs hebben in congo héél veel verziekt door hun steun aan de rebellen te geven als ze nog maar dachten dat de bewindsleiders ginds niet genoeg pro-amerika waren volgens hun.
Wie dacht je dat er achter de rebellengroep van Laurent Kabila stond mijn beste , juist de cia die steun leverde in ruil voor meer invloed .
Hoe kan een land nu de nodige tijd en ruimte verkrijgen om zijn economie terug op te bouwen als de rust ginds steeds weer werd verstoord door de door uncle sams gesponsorde rebellenlegers......
Klik om te vergroten...