1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vissen en aquariums

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door SnackNL, 21 mrt 2006.

  1. SnackNL

    SnackNL Vroeger: Gamer2005

    Berichten:
    287
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo... :)

    ik kon hier nog niks over vinden dus start ik zelf maar een topic over alles wat heeft te maken met vissen (Niet de hengelsport) en aquarium's. Dus brand maar los, foto's , vragen, etc.

    Ik heb sinds een paar maanden een klein aquarium van +- 40 liter met op dit moment alleen maar neontetra's erin. Omdat mijn Black Molly's allebei het loodje hebben gelegd. Weet iemand hoe dit kan? M'n water is 25 graden.

    *whoops, indd aquaria , kan ik dat nog ergens veranderen?:p
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2006
  2. pindakaas

    pindakaas pindakaasNL

    Berichten:
    595
    Leuk Bevonden:
    0
    Aquaria toch ;)

    Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier reageren... Ik heb wel een aquarium gehad ooit, maar hoe al die vissen heetten weet ik niet meer hoor :+ Ik kan je dan ook niet helpen met je Black Molly's...
     
  3. Edris

    Edris Gamechick

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook een klein aquarium van 65L met
    - nog 1 (blauwrode) neontetra (de rest is opgevreten door een kaaimanneke die we deruit hebben gegooid)
    - 3 viskes in de stijl van neonnekes maar dan vanvoor wit, vannachter zwart, en oranje vinnekes
    - 1 zelfkweek maar wat voor iets het is zou ik niet weten. Beetje guppy achtig maar is knalrood met zwarte vinnen -> platty
    - 1 bodemkruiper die speedy heet :p
    helaas allemaal gestorven op de platty na op 30/12/2006

    Verder hebben we hier nog een aquarium van 3m50 lang op 50cm diep en 50cm hoog. (hoeveel liter inhoud zou dit zijn? veel waarschijnlijk -> 500L ) Met onder een volledige kast. Maar we zijn nog bezig met alles te installeren etc. Daar komt tegen het einde van het jaar pas viskes in. Maar al zeker een grote school neontetra van ong. een 100-tal viskes. en voor de rest nog enkele viskes. welke zien we tegen dan wel. -> uitgesteld tot na verhuis datum nog niet vastgelegd ergens over 2j ofzo
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2007
  4. Commander_Vos

    Commander_Vos Star Wars owns

    Berichten:
    35
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook neontetras in mijn aqaurium gehad. Ik had er ook een aquariumkikkertje bij zitten. Die vrolijken de boel erg op. En ze zijn niet veeleisend wat temperatuur betreft. Wel relatief duur.
     
  5. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Zelf 2 zoutwater aquaria gehad en 1 zoutwater aquarium. In zoetwater aquaria zaten ook standaard de neontetras. :+ Zoutwater aquarium vond ik echt 100 keer leuker trouwens. Was veel meer werk, maar echt veel leuker en mooier.

    Na hoe lange tijd zijn ze overleden? En hoe vaak ververs je je water?
     
  6. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik heb het zelf bij de goudvissen gehouden. Een leefde 5/6 jaar, totdat hij tot mijn grote verdriet op een warme zomerdag zij het begaf. Toen nog een paar gehad in een best groot aquarium, maar die gingen sneller dood.

    Zag een paar jaar geleden nog pirañhas in een dierenwinkel hier. Leek me heel cool om ze te hebben, alleen die hebben veel meer zorg nodig dan goudvissen enzo, dus toch maar van afgezien.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2006
  7. SnackNL

    SnackNL Vroeger: Gamer2005

    Berichten:
    287
    Leuk Bevonden:
    0
    2 maanden ong. Mijn water word elke week voor ongeveer een kwart ververst. Doordat ik dan met zo'n soort van stofzuiger over de bodem ga. binnenkort denk ff een groter deel van 't water verversen.

    Jullie hebben allemaal geen aquarium meer?
     
  8. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    ik had alleen een vissenkom. met een een goudvis die 13 jaar is geworden..
    tot iemand erop zou passen in vakantie.. en we terugkwamen en hem zagen drijven in zwart water :mad: :'-(
     
  9. DiaL

    DiaL XBW Senior

    Berichten:
    2.606
    Leuk Bevonden:
    21
    Goh mede 'aquateranen' tegenkomen op een xboxforum.
    Ik heb nu toch al een 6 jaar aquaria. Begonnen met een 80l aquarium, ondertussen is mijn pronkstuk erbij gekomen; een gezelschapsaquarium van +400l. Beide zoetwater trouwens.
    Ooit zou ik er nog graag een groot zoutwateraq. bijdoen, maar daar heb ik tot nu toe echt weinig kennis van, en wat erger is, veel te weinig tijd & een vriendin die me constant zegt dat ik 'een keer moet ophouden met glazen bakken' binnen te halen. Ik ben ook reptielliefhebber en vandaar ook nog eens terraria zodat ik haar misschien niet helemaal ongelijk kan geven.
    Daarbij zit ook nog eens op kot, maar dat is vlaams voor wat ze in nederland 'op kamers' noemen denk ik, wat het er niet op gemakkelijker maakt ivm verzorging id vakanties.
    Stiekem droom ik al wel eens van wanneer ik later voorgoed 'gesettled' zal zijn en zoveel als ik kan onderhouden in huis kan halen. (heb het hier nog altijd over vissen & reptielen en geen vrouwen ofzo) Ach niets mis met dromen toch)

    Edit: je vraag
    Wel de watertemp is zeker goed voor black molly's, en erg ph afhankelijk zijn ze ook niet, toch niet meer dan neontetra's. Had je ze al lang of heb je ze juist gekocht, want door stress, ziekte kan zoiets natuurlijk altijd wel gebeuren.

    Mochten ze een gestorven zijn aan een schimmelziekte of een andere infectieziekte die je vermoedt, maar schimmel zou je zeker opgemerkt hebben, kan je altijd wat methyleenblauw bij het water toevoegen ter ontsmetting. Tuurlijk wel niet overdrijven, en je filter even afzetten.
    Nu je kan misschien best advies vragen bij je lokale aquariumzaak als zoiets meer gebeurd.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2006
  10. Celius

    Celius Guest

    Ik heb ook een aquarium met Black Molly's, neontetra's, citroenvissen, kleine haaitjes, maanvissen, zebravissen, guppies, kloonvissen en een algeneter. Temperatuur standaard 25 graden, dus je Black Molly's moeten het uithouden, misschien is je water niet goed.

    Greetz
     
  11. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56
    zouden jullie misschien foto's ervan kunnen plaatsen? ziet er best mooi uit bij sommigen als ik het zo lees.
     
  12. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Yep , misschien ligt het aan de zuurtegraad van zijn water , black molly's kunnen niet te best tegen een hogere zuurtegraad , en zijn daardoor vatbaarder voor ziekte.
     
  13. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Had het met mijn zoutwater aquarium gehad dat het nitriet gehaalte veel t hoog was (net 2 dagen een anemoon er in gedaan die het echter al heel snel begaf, maar dat wist ik niet. Vervolgens begon die nitriet uit te scheiden in grootte hoeveelheden waardoor dus al mijn vissen op 1 na overleden..).
    Maar dat kan dus ook gebeuren als je je water niet vaak genoeg ververst. Maar sowieso als je het 1 keer per week voor een kwart ververst zou dat niet de oorzaak moeten zijn.
    Dan zou het stress moeten zijn, of een infectieziekte.
     
  14. SnackNL

    SnackNL Vroeger: Gamer2005

    Berichten:
    287
    Leuk Bevonden:
    0
    ga waarschijnlijk vanmiddag of morgen een groter deel van mijn water verversen en ga is ff kijken of 't dan beter gaat.

    Waarschijnlijk krijg ik donderdag weer nieuwe vissen van een vriend van me, en dan zal ik gelijk een foto maken maar die van mij is niet bijzonder. (40 Liter)
     
  15. DiaL

    DiaL XBW Senior

    Berichten:
    2.606
    Leuk Bevonden:
    21
    Elk aquarium heeft sowieso zijn waterverversingen nodig, zeker als beginner moet je je water in de eerste plaats 'proper' zien te houden, maar in principe hoort een aquarium een klein stukje waterlandschap na te bootsen. En als op zich staand stukje ecologisch centrum is het voor ervaren 'aquarianen' een uitdaging dit zo goed mogelijk te doen dat je eigenlijk nog amper moet tussenkomen.
    Een goede, onderhouden(!), filter en een overvloed aan planten kunnen je nitrietconcentratie (incl uitwerpselen vissen) aanzienelijk terugschroeven.
    In praktijk is het echter niet mogelijk niet meer naar je aqwater om te zien, maar een goed aquarium is er een waar er buiten het wekelijkse vuil af zuiveren, 2wekelijkse filtercontrole niet veel in hoeft te gebeuren.
    Voederen niet meegerekend natuurlijk)
     
  16. SnackNL

    SnackNL Vroeger: Gamer2005

    Berichten:
    287
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb nu 't water voor meer dan de helft vervangen en nieuwe vissen gekregen.
    Nu heb ik :
    2 Jonge platty's
    8 Neontetra's
    4 Bodemvissen? zitte de hele tijd tussen de stenen en planten.
    4 hele jonge visjes waarvan ik nog ff moet vragen wat t precies zijn.
     
  17. Edris

    Edris Gamechick

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    0
    Wou ff dit topic updaten. had een jaar terug al foto's beloofd maar is er niet van gekomen.
    onlangs een deel vissen gesneuveld enkel een eigen kweek platty heeft het overleefd.
    vandaag dus wat gezelschap gehaald voor mijn enige overlevende platty (eigen kweek) en wat nieuw materiaal.

    materiaal:
    - een koolstoffilter,
    - een eheim luchtpomp,
    - 3 plantjes

    visjes:
    -10 Paracheirodon axelrodi - Venezuela,Brazilië,Colombia (0,85€/st)
    (kardinaal tetra's - ik weet dat iedereen die wel heeft maar ik vind die nog steeds schoon vooral in school zwemmend)
    [​IMG]

    - 1 Peckoltia pulcher - Brazilië (9,90€/st)
    (algeneter, is nu 5cm groot, kan tot 10cm groeien)
    [​IMG]

    - 4 Hymenochirus boettgeri - Congo (2,90€/st)
    (African dwarf frogs - onderwater kikkers - ze zijn zo'n 2 cm groot)
    [​IMG]

    + dan die ene platty

    [​IMG]
    [​IMG]

    heb nog geen duidelijkere foto's van het geheel vanwege te weinig licht. morgen indien ik nog thuis geraak voor het donker is.


    //UPDATE
    Kheb me een jewel Rio 180 aangeschaft. komen ze vanavond nog leveren :D
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2007

Deel Deze Pagina