1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voor of tegen het koningshuis?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Sam Fisher Jr, 30 apr 2004.

1. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    D66 is min of meer voor afschaffing van het koningshuis, maar ook zeker niet op stel en sprong.

Maar zij zijn ook niet in de eerste plaats voor afschaffing van het koningshuis omdat het téveel geld kost, maar omdat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over hoe dik de vinger van de koningin in de politieke pap is. Het koningshuis is natuurlijk niet een erg democraties verschijnsel.

Maar als je het mij vraagt deel ik de mening van hordo. Koninginnedag is leuk en het geeft gewoon een beetje sfeer aan je land. Als icoon van ons land brengt het ons Nederlands misschien wel een stukje dichter bij elkaar :9

1 persoon vindt dit leuk.
  2. MORPHEUS

MORPHEUS SNAKE

Leuk Bevonden:
    0
    ik ben wel voor denk dat elke koning/in wel veel verdiend dus kan bea niet achterblijven en om nou tegen haar te zeggen ga maar in een rijtjeshuis wonen en hier heb je 1000 euro per maand denk niet dat bea en de rest van nederland dan nog serieus worden genomen dus laat maar lekker in dat paleis zitten en ik denk dat een beetje wereldleider liever bea op bezoek heeft dan balkenende dus voor het aanzien van ons land is dat toch ook wel goed en ik geef liever mijn belastinggeld aan de nederlandse koningin dan aan onbekende asielzoekers en nee dit is niet racistisch bedoeld

3. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    zucht zucht zucht...

Ik wil niet veel zeggen hoor mensen maar de 65 mil die ze verdienen krijgen ze niet van onze belastingscenten hoor.. toevallig werken de mensen ook.. maar.. dat is nog niet anders. Ze hebben gewoon hun geld enorm goed belecht. En natuurlijk hebben ze ook nog eens enorme landerijen.
    En jullie denken zeker dat een republiek geen geld kost? Wie gaat er de president beschermen? Presidenten wonen ook in palijzen. Denk maar een Schroder, Bush, en de king van hun allemaal Chiraq..

4. DiaL

DiaL XBW Senior

Leuk Bevonden:
    21
    Sinds ik vlaming ben zal ik het maar hebben over het Belgische koningshuis alhoewel m'n mening eigenlijk geldt voor alle koningshuizen. Ik vind het totaal onverantwoord & totaal uit z'n tijdsbeeld gerukt dat de koninklijke familie nog meer dan een louter ceremoniële functie heeft! Alleenheerschappij komt er gelukkig nietmeer aan te pas, maar (België) dat de koning nog de regering moet goedkeuren, ook al is dit maar een fomaliteit en vraagt het gewoon zijn handtekening en zijn macht gebruikte om abortuswet paar jaar geleden te willen tegenhouden terwijl dit was goedgekeurt is totaal onverantwoord. De hele koningsfamilie moet weten dat het bourgoisie-wereldje & de standenmaatschappij voorbij zijn, dit wil zeggen dat ze op politiek vlak niets meer te zeggen mogen hebben als de gemiddelde inwoner.
    Van mij mogen ze hun intrek nemen in de paleizen, zich bezighouden met galafeesten en ceremoniële gebeurtenissen, luxueus leven, zich laten rijden, maar dat daar 4 000 000 000 oude BEF / jaar voor nodig is? Neen, toch niet, dan zijn we echt verkeerd bezig. Een bedrag van 1 250 000€ is nog ruim te veel en dus zeker genoeg naar mijn mening!!
    Sorry koning Albert, Fabiola, Paola, ... maar niet alle mensen staan meer met vlaggetjes te zwaaien als jullie 'de mensheid een gunst verlenen door eens een stad met een bezoekje te vereren' (uhum). Lijkt me dat jullie lang genoeg voorrechten hebben genoten, tijd om je aan te passen aan de huidige maatschappij.

5. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik heb tante Bea vandaag even gezien, en ze zag er net zo uit als in Madamme Tussaud, kortom een wassenbeeld voldoet ook :)

6. Een republiek is véél goedkoper! President Bush kost maar 3 miljoen euro per jaar en dat was het. In onze monarchie moeten we alle neefjes, nichtjes, tantes, oom's van de koningin betalen en beveiligen. En dan nog de begrafenissen, huwelijken. Ze hebben bakken met geld maar betalen gewoon niks! Dat moet allemaal betaald door de mensen die WEL werken.

En ik vind de gedachte dat een persoon hoger is dan een ander heel slecht! In Nederland zijn we allemaal gelijk behalve de koningin zeker. De enige vrouw van het koningshuis waar ik een beetje respect voor heb is Juliana. Die zag tenminste dat zij ook maar normaal is en dat ze ook haar kont moet afvegen.

Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2004
  7. king of XBOX

king of XBOX active user agian

Leuk Bevonden:
    1
    ach tis een mooi toneelstuk

8. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb verder geen idee over het financiele plaatje van ons koningshuis vergeleken met dat van die rare Texaan, maar ik weet wel dat hij de Amerikanen bergen meer dan 3 miljoen kost. Dit mag dan misschien z'n salaris heten, maar er zijn nog zat andere onkosten posten (bv. een torenhogen beveiliging bill, extra hoog aangezien hij zich zo populair maakt in de wereld). Het zou me niks verbazen als alleen de beveiliging van bush al dik 100 miljoen dollar kost. Dan z'n gevolg nog...

9. Je hebt een beetje gelijk (Bill Clinton verdiende echt rond de 6 miljoen gulden) maar ik kan eigenlijk Beatrix niet vergelijken met zo'n machtig persoon. Bush is wel de premier van een land dat minstens 1000 keer groter is dan Nederland.

Maar ik ben ervan overtuigd dat een republiek veel minder kost. Maar al kost het 100 miljoen, dit is niks voor een land. Het gaat er vooral om dat zij hoger zijn dan een gewone burger en dat je hoogheid moet zeggen.

10. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    blijkbaar is het koningshuis toch nog erg populair in Nederland;

http://frontpage.fok.nl/nieuws/41128

ikzelf ben echter tegen het koningshuis

natuurlijk kost een president ook klauwen vol met geld... maar dat staat echter een enorme verantwoordelijkheid, mogelijkheid tot snelle beslissingen, en een goede leiderfiguur... (we zullen het maar even niet de VS erbij halen, want een republiek in Nederland en de federale republiek van de VS is een enorm verschil)...

en het koningshuis, tja... een geldverslinded geïnstitutionaliseerd (spelling?) symbool wat zo'n beetje al haar kracht heeft verloren

11. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    tja, dat laatste dus juist juist precies niet. Gezien de Poll waar je mee aan komt.

12. Kane

Leuk Bevonden:
    2
    Jullie Republiekeinen (spelling??) houden zich ook niet echt bezig met het weerleggen van argumenten he?
    maargoed.. eerst ff dit.. Waarom zouden we nu nog zo'n haast willen maken met het weggooien van ons koningshuis. Als over een jaar of 10 a 20 de minster president (en laat staan t koningshuis) toch geen ene fuck meer uit te maken heeft in dit land. Aangezien we dan wel een Europese president zullen moeten zien als leidinggevend figuur.

13. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    tja, misschien een btje verkeerd geformuleerd...

voor mij persoonlijk heeft het geen enkele waarde meer iig, en de praktische functionaliteit van het koningshuis is ook minimaal imo

14. TheWalrus

TheWalrus Guest

Okay, nu een serieuse reply van mijn hand. Ik vind het koningshuis belangrijk en wel om de volgende redenen:

-Het koningshuis symboliseert de Nederlandse geschiedenis en vormt een van de weinige tastbare overblijfselen ervan.
    -Het is interessant voor grote delen van het volk om over het koningshuis te roddelen.
    -We hebben een representatief gezicht voor ons land zonder politiek gezicht.
    -We hebben er een paar redenen bij om feest te vieren.
    -Een koningin spreekt meer aan dan een minister president omdat een minister president slechts gekozen is door een deel van het volk. De rest van het volk is het al niet met een dergelijke man eens.
    -Ceremoniële werkzaamheden passsen niet bij de functie van de minister president, zie je Jan Peter Balkenende en Gerrit Zalm leuk op pad gaan om te zaklopen en lintjes door te knippen een dag na bezuinigingen?

Kortom veel mensen zijn er blij mee, we hebben een leuke nationale feestdag, het vormt een onderdeel van onze binding als Nederlanders, er is geen goed alternatief en afschaffing levert ons haast niks op.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2004
  15. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    de Nederlandse geschiedenis is zoveel meer dan het koningshuis, en daarbij zal het huidige koningshuis, en de toekomstige waarschijnlijk ook niet, niet in de geschiedenisboekjes komen

met de beroemdheden, en de krampachtige manier waarop mensen zich aan hen vastklampen (ik noem een David Beckham), kan de Privé nog makkelijk gevuld worden

daar heb je misschien wel een punt, als een soort van mascotte van Nederland, maar van de andere kant, moet dat dan zoveel geld kosten? en weegt dit punt op tegen de nadelen?

dan verplaatsen we koninginnedag met een andere... De betekenis van een koninginnedag als viering van het koningshuis is imo toch gering

come again? Is het hele volk het eens met standpunten van de koningin?? welke standpunten? Of bedoel je dat de koningin geen politieke lading met zich mee brengt... dan is dit punt hetzelfde als je 3e

lintjes doorknippen en champagne tegen boten smijten kan elke politicus van een beetje betekenis, beter nog een lokale wethouder dan een koningin die geen idee heeft wat ze eigenlijk openknipt of officieel opent..

met andere woorden: De voordelen van het koningshuis wegen niet op tegen de nadelen..

16. Kane

Leuk Bevonden:
    2
    welke nadelen dan?

17. TheWalrus

TheWalrus Guest

Je noemt geen enkel nadeel. Ik zeg ook niet dat het koningshuis de enige belangrijke pion in onze geschiedenis is, maar zonder Willem Van Oranje was er geen Nederland.

Ik snap de typische republikein niet. Als mensne blij zijn met het koningshuis, waarom zou je het dan afschaffen? Het is echt geen vreselijek kostenpost. het onderhoud aan de paleizen en dergelijk zou toch wel betaald moeten worden.

Nederland was een republiek met een oranje als stadhouder. Ik vind dat we niet onze goed werkende staatsvorm om moeten gooien onder het motto van democratisering. Laten we de kleur oranje maar afschaffen, die is veel te dominant, en ons voetbalelftal, dat kost me toch een hoop centen.

18. Sheex

Sheex Exordium

Leuk Bevonden:
    0
    Het koningshuis kost geld en in deze tijd van bezuinigende kabinetten vind ik dat niet logisch.
    Die mensen zijn geboren met een titel en zijn daardoor altijd zeker van een gigantisch salaris
    dat ze enkel en alleen krijgen om die titel! Laat ze maar werken voor hun geld, zoals ieder
    ander dat behoort te doen.. zou ook gelijk een kleine bezuiniging zijn.

Het huidige systeem is gewoon onrechtvaardig, niet geheel in contrast met de rest van de wereld..

19. Heavenraiser

Heavenraiser The raiser of heaven

Leuk Bevonden:
    25
    vind je het niet zielig voor de koningin dat ze iedere keer dat ze in een stad komt blij moet kijken en naar die mensen moeten luisteren. Mensen die een lied gaan zingen(saai!), mensen in oude kleren van 100 jaar geleden(saai), een toespraak houden (saai) enz. enz. en willem-alexander en iedereen
    je terroriseert die mensen hun leven gewoon
    ze kunnen misschien wel zeggen dat ze geen koning/koningin of prins(es) willen worden, maar als je die kans krijgt zou je ook niet zeggen dat je het niet wilt...

20. Sheex

Sheex Exordium

Leuk Bevonden:
    0
    Voor zo'n salaris en leven is privacy een kleine prijs..

Deel Deze Pagina