1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vuurwerk 2010/2011

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door pgrferrari, 2 sep 2010.

  1. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0

    [​IMG]

    [gb]Vuurwerk[/gb]
    (Er zijn meerdere topics hierover, alleen die zijn aardig verwaarloosd en hebben geen mooie startpost. Daarom maak ik een nieuw topic die ik blijf updaten).

    [gb]Informatie=(/gb]
    Vuurwerk is een constructie van materialen zoals karton, papier, plastic en metaal, met daarin ontplofbare en/of brandbare mengsels van chemische stoffen (ook wel sassen genoemd) verwerkt, die bij ontsteking verschillende effecten veroorzaken, zoals licht, geluid, rook of beweging. In vuurwerk wordt vaak buskruit gebruikt, dat bestaat uit zwavel (S), koolstof (C) en salpeter of kaliumnitraat. Hierbij is het kaliumnitraat de zuurstofleverancier. Bij de reactie komen o.a. de gasvormige producten CO, CO2 en N2 vrij, naast kaliumsulfaat en -carbonaat. In het buskruit kan de verhouding tussen de stoffen verschillen; zo bestaat bijvoorbeeld een mengsel van kaliumnitraat, koolstof en zwavel in een gewichtsverhouding van 75:15:10. Verder bestaat er flashkruit, dat is een kruitmengsel waarin de koolstof is vervangen door metaalpoeder (magnesium of aluminium), vaak wordt het kaliumnitraat ook vervangen door een andere krachtigere oxidator, vooral kaliumperchloraat of kaliumchloraat is dan "populair". Dat is met name verantwoordelijk voor de kleureffecten van het vuurwerk.

    [gb]legaal vuurwerk=(/gb]
    Vuurwerk mag je op 29, 30 en 31 december kopen als je ouder dan 16 jaar bent. Je mag het op 31 december van 10 uur 's morgens tot 's nachts 2 uur afsteken. Op legaal vuurwerk moet een Nederlandse handleiding staan. Daar moet in staan, hoe je het moet gebruiken, zodat er geen ongelukken mee gebeuren. De knal, die vuurwerk maakt, mag niet harder zijn dan 156 decibel.
    Er mag ook niet teveel kruit in legaal vuurwerk zitten. Omdat al die regels samen leiden tot zachte knallen/minder mooi vuurwerk dan in het buitenland. Word er veel illegaal vuurwerk gekocht uit andere landen in europa.

    [gb]Illegaal vuurwerk=(/gb]
    In Nederland is illegaal vuurwerk niet alleen verboden om te kopen of te verkopen, maar men mag het ook niet in bezit hebben, opslaan, vervoeren of afsteken. Het verboden vuurwerk voldoet niet aan de Nederlandse wetgeving of is illegaal ingevoerd.

    Mogelijke redenen voor de classificatie Illegaal vuurwerk:
    1. Er is geen Nederlandstalige gebruiksaanwijzing aanwezig.
    2. Het vuurwerk bevat teveel kruit en valt hierdoor onder de categorie: professioneel vuurwerk (of evenementenvuurwerk).
    3. Het knalvuurwerk bevat flash.
    4. Het knalvuurwerk heeft een strijkkopje.
    5. De knal van het product is te hard. Het aantal decibel overschrijdt dan de Nederlandse maximumwaarde van 156dB.

    Illegaal knalvuurwerk valt meestal onder de volgende groepen:

    Strijkers; een rotje met strijklont die aangestoken wordt door middel van een strijkvlak. Het systeem van een strijker is vergelijkbaar met een lucifer; ze moeten worden afgestreken met een strijkvlak van fosfor waarna het ontbrandt en het vuur verdergaat naar het - in Nederland te grote hoeveelheid - flashpowder.

    Vlinders; een gewone kruitbus met een lont die aangestoken wordt door een vlam. De vlinder dankt zijn naam aan de vorm; een cilinder met 1 flap aan de achterzijde.

    Nitraten; een kartonnen busje met meestal een roze, blauw of groen papiertje bovenop waar de lont de kruitkamer ingaat. De originele nitraatklappers bevatten zeer fijne flashpowder en een capsule dat 1ml ammoniumnitraat bevat. Door deze toevoeging vertraagt de verbranding van de flash en worden er meer gassen geproduceerd wat zorgt voor meer druk op de huls en dus een hardere knal. Een nitraatklapper bevat ook een stukje gips onderin wat met zeer hoge snelheid weggeschoten wordt wanneer de nitraat af gaat. Daarom is het het veiligst als men de nitraatbom rechtop zet zodat het stuk beton blijft liggen.

    Doordat de Nederlandse vuurwerkwet beduidend strenger is dan die van de omringende landen, wordt het vuurwerk dat in Nederland verkocht mag worden als minder spectaculair beschouwd. Ook verdwijnen er steeds meer vuurwerkverkooppunten ten gevolge van de steeds strenger wordende regelgeving omtrent de vuurwerkopslag. Verder zijn de verkooptijden beperkt tot de laatste drie dagen van het jaar. Dit zorgt voor een stijging in de import van buitenlands vuurwerk. In 2006 is de wetgeving versoepeld: in plaats van knalvuurwerk max. 153 decibel is dit verhoogd naar 156 decibel (gemeten op 2 meter afstand). Bij cakes is het netto kruitgewicht per pot verhoogd van 200 naar 500 gram. Per schot is de norm echter gelijk gebleven. De potten zijn dus alleen langer geworden. Chinese rollen zijn sinds 2006 eveneens legaal geworden maar deze bevatten buskruit in plaats van flash[1].

    [gb]Filmpjes=(/gb]

    Click gestel(een complicatie van zwaar illegaal vuurwerk)



    [gb]Regels=(/gb]

    Je mag:
    1. over illegaal vuurwerk praten.
    2. filmpjes plaatsen.
    3. informatie geven over vuurwerk
    4. je collectie laten zien

    Je mag niet:
    1. Handelen in dit topic.
    2. Handelaars vermelden.

    Topicstart door 1var
     
  2. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik koop niks dit jaar, vind het gewoon geen reet meer aan en geldverspilling.
    Vorig jaar toch wat gekocht terwijl ik zei dat ik niks ging kopen -> heb er nog 90% van dat over (en het was niet eens veel) :emo:
     
  3. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0
    De aftelling is weer begonnen, nog 120 dagen.

    Het seizoen is officieel geopent op 1 september.

    Ook de site www.avpvuurwerk.nl is heden geopent.

    Op www.vuurwerkcrew.nl ben ik ook vaak te vinden :)
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2010
  4. Distoration

    Distoration Da diii

    Berichten:
    3.115
    Leuk Bevonden:
    32
    Ik koop een klein beetje, eigenlijk is het maar geld verspilling.
     
  5. 4sake

    4sake Active Member

    Berichten:
    463
    Leuk Bevonden:
    0
    jezus nu al? en neen ik pas! vuurwerk is pure geldverspilling, ik kijk wel uit het raam met nieuwjaar hahaha gratis vuurwerk :b:
     
  6. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, nu al.

    De echte freaks zijn al langer bezig dan vanaf 1 september ;)
    Die kopen vuurwerk het hele jaar door.

    Ik ben gisteren begonnen met het rondneuzen op VWfora.

    Ik denk dat ik dit jaar eens een bezoekje ga brengen aan de Aldi en Liddl in Duitsland.
    Erg goedkoop daar.
     
  7. Roerbakmie

    Roerbakmie .....

    Berichten:
    602
    Leuk Bevonden:
    0
    Oooh God, begint dit nu al? Ik koop wel een paar vlinders en nitraten. Dat vind ik nog wel leuk, voor de rest een boel geldverspilling.
     
  8. Luukiee09

    Luukiee09 Active Member

    Berichten:
    2.073
    Leuk Bevonden:
    0
    alleen ff wat illegaal vuurwerk halen :+ Verder is het idd wel geldverspilling
     
  9. I idreamz I

    I idreamz I Cole world

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is geen geldverspilling als het een groot hobby van je is. Maar iedereen zijn mening erover:thumbs:
     
  10. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Al drie jaar lang geen vuurwerk gekocht en dat is dit jaar niet anders. Gebruik m'n geld wel voor andere dingen ;)
     
  11. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Ik blijf vuurwerk maar vet vinden. :9
    Dit jaar wederom een tripje Bels voor het nodige vuurwerk. Cobra 6 en Nitraatmatten <3.
     
  12. Diikoeneke

    Diikoeneke B-A-N-A-N-A-'S

    Berichten:
    1.786
    Leuk Bevonden:
    12
    Heb hier nog een slof rotjes liggen en wat sier vuurwerk. Koop denk ik voor 15 euro ofzo beetje vuurwerk. Met wat vrienden afsteken is wel chill.
     
  13. Siemenn

    Siemenn pee es vee

    Berichten:
    7.883
    Leuk Bevonden:
    444
    Vind het zelf niet veel aan, laatste keer toen ik vuurwerk had gekocht lag hier zo'n 5/10cm sneeuw. Zo'n 6 jaar geleden, of misschien wel langer. Gingen we met vrienden rotjes afsteken in de sneeuw enzo, en vlinders :p. Dat was toen nog echt vet, zeker met dat sneeuw erbij.
     
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Via deze weg wil ik weer iedereen bedanken die al dat mooie vuurwerk kopen! Echt super jongens! Thanks.
     
  15. Ralluff

    Ralluff Vedette

    Berichten:
    2.882
    Leuk Bevonden:
    13
    Nah, ik geef op oudjaarsavond liever het geld uit aan flink wat bier.
     
  16. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik ook trouwens! :+
     
  17. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Inderdaad. Een paar honderd euro uitgeven aan spullen waar je 15-45 min plezier van hebt. Kijk liever naar een ander :+
     
  18. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0
    Toch nog 1 Vuurwerkliefhebber :+

    Zelf blijf ik vuurwerk ook vet vinden.

    Maar het is ieder zijn ding zeg ik altijd :)
     
  19. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Je valt in herhaling met vorig jaar draak :+
     
  20. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0
    :lol:

    Jij houdt toch ook van vuurwerk killaz?
     

Deel Deze Pagina