1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vuurwerk 2011/2012

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door xRichardX, 23 nov 2011.

  1. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2

    [​IMG]

    [gb]Vuurwerk[/gb]
    Het nieuwe Vuurwerk seizoen is al een tijdje los, maar er was nog geen topic voor dit jaar dus bij deze! Topic start over genomen van het topic van vorig jaar

    [gb]Informatie=(/gb]
    Vuurwerk is een constructie van materialen zoals karton, papier, plastic en metaal, met daarin ontplofbare en/of brandbare mengsels van chemische stoffen (ook wel sassen genoemd) verwerkt, die bij ontsteking verschillende effecten veroorzaken, zoals licht, geluid, rook of beweging. In vuurwerk wordt vaak buskruit gebruikt, dat bestaat uit zwavel (S), koolstof (C) en salpeter of kaliumnitraat. Hierbij is het kaliumnitraat de zuurstofleverancier. Bij de reactie komen o.a. de gasvormige producten CO, CO2 en N2 vrij, naast kaliumsulfaat en -carbonaat. In het buskruit kan de verhouding tussen de stoffen verschillen; zo bestaat bijvoorbeeld een mengsel van kaliumnitraat, koolstof en zwavel in een gewichtsverhouding van 75:15:10. Verder bestaat er flashkruit, dat is een kruitmengsel waarin de koolstof is vervangen door metaalpoeder (magnesium of aluminium), vaak wordt het kaliumnitraat ook vervangen door een andere krachtigere oxidator, vooral kaliumperchloraat of kaliumchloraat is dan "populair". Dat is met name verantwoordelijk voor de kleureffecten van het vuurwerk.

    [gb]legaal vuurwerk=(/gb]
    Vuurwerk mag je op 29, 30 en 31 december kopen als je ouder dan 16 jaar bent. Je mag het op 31 december van 10 uur 's morgens tot 's nachts 2 uur afsteken. Op legaal vuurwerk moet een Nederlandse handleiding staan. Daar moet in staan, hoe je het moet gebruiken, zodat er geen ongelukken mee gebeuren. De knal, die vuurwerk maakt, mag niet harder zijn dan 156 decibel.
    Er mag ook niet teveel kruit in legaal vuurwerk zitten. Omdat al die regels samen leiden tot zachte knallen/minder mooi vuurwerk dan in het buitenland. Word er veel illegaal vuurwerk gekocht uit andere landen in europa.

    [gb]Illegaal vuurwerk=(/gb]
    In Nederland is illegaal vuurwerk niet alleen verboden om te kopen of te verkopen, maar men mag het ook niet in bezit hebben, opslaan, vervoeren of afsteken. Het verboden vuurwerk voldoet niet aan de Nederlandse wetgeving of is illegaal ingevoerd.

    Mogelijke redenen voor de classificatie Illegaal vuurwerk:
    1. Er is geen Nederlandstalige gebruiksaanwijzing aanwezig.
    2. Het vuurwerk bevat teveel kruit en valt hierdoor onder de categorie: professioneel vuurwerk (of evenementenvuurwerk).
    3. Het knalvuurwerk bevat flash.
    4. Het knalvuurwerk heeft een strijkkopje.
    5. De knal van het product is te hard. Het aantal decibel overschrijdt dan de Nederlandse maximumwaarde van 156dB.

    Illegaal knalvuurwerk valt meestal onder de volgende groepen:

    Strijkers; een rotje met strijklont die aangestoken wordt door middel van een strijkvlak. Het systeem van een strijker is vergelijkbaar met een lucifer; ze moeten worden afgestreken met een strijkvlak van fosfor waarna het ontbrandt en het vuur verdergaat naar het - in Nederland te grote hoeveelheid - flashpowder.

    Vlinders; een gewone kruitbus met een lont die aangestoken wordt door een vlam. De vlinder dankt zijn naam aan de vorm; een cilinder met 1 flap aan de achterzijde.

    Nitraten; een kartonnen busje met meestal een roze, blauw of groen papiertje bovenop waar de lont de kruitkamer ingaat. De originele nitraatklappers bevatten zeer fijne flashpowder en een capsule dat 1ml ammoniumnitraat bevat. Door deze toevoeging vertraagt de verbranding van de flash en worden er meer gassen geproduceerd wat zorgt voor meer druk op de huls en dus een hardere knal. Een nitraatklapper bevat ook een stukje gips onderin wat met zeer hoge snelheid weggeschoten wordt wanneer de nitraat af gaat. Daarom is het het veiligst als men de nitraatbom rechtop zet zodat het stuk beton blijft liggen.

    Doordat de Nederlandse vuurwerkwet beduidend strenger is dan die van de omringende landen, wordt het vuurwerk dat in Nederland verkocht mag worden als minder spectaculair beschouwd. Ook verdwijnen er steeds meer vuurwerkverkooppunten ten gevolge van de steeds strenger wordende regelgeving omtrent de vuurwerkopslag. Verder zijn de verkooptijden beperkt tot de laatste drie dagen van het jaar. Dit zorgt voor een stijging in de import van buitenlands vuurwerk. In 2006 is de wetgeving versoepeld: in plaats van knalvuurwerk max. 153 decibel is dit verhoogd naar 156 decibel (gemeten op 2 meter afstand). Bij cakes is het netto kruitgewicht per pot verhoogd van 200 naar 500 gram. Per schot is de norm echter gelijk gebleven. De potten zijn dus alleen langer geworden. Chinese rollen zijn sinds 2006 eveneens legaal geworden maar deze bevatten buskruit in plaats van flash[1].

    [gb]Filmpjes=(/gb]

    Click gestel(een complicatie van zwaar illegaal vuurwerk)








    [gb]Regels=(/gb]

    Je mag:
    1. over illegaal vuurwerk praten.
    2. filmpjes plaatsen.
    3. informatie geven over vuurwerk
    4. je collectie laten zien

    Je mag niet:
    1. Handelen in dit topic.
    2. Handelaars vermelden.

    Topic start gemaakt door pgrferrari & 1var (vuurwerk2010/2011)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2011
  2. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Ben zelf alweer een tijdje bezig met vuurwerk, ben ook veel op fora te vinden. Tel de dagen al af tot DE dag.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2011
  3. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Die eerste clip. :emo:
     
  4. Metal Mark

    Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.661
    Leuk Bevonden:
    454
    Ik ga dit jaar met Oud en Nieuw naar Parijs. Is daar wel een beetje wat te beleven rond de Eiffel? :9
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    AIVD, leest u dit?
     
  6. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Qua vuurwerkshows wel, zelf vuurwerk kopen is in Frankrijk wel aan de erg dure kant en niet echt populairder dan hier in Nederland.

    Laat ze maar meekijken? we doen hier niets illegaals :)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2011
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ze zijn gasten die een huisbezoekje hebben gehad toch?
    Was vorig jaar zo'n hype :+
    Terwijl ze het geeneens expliciet over illegaal vuurwerk hoeven te hebben.
     
  8. Edjuuuuuh

    Edjuuuuuh -

    Berichten:
    2.119
    Leuk Bevonden:
    61
    Oh ja het is ook alweer bijna oud jaars dag. _O_
    Van morgens uurtje of 10 tot 6 carbit knallen, groot kampvuurtje maken, met ze allen in de kou er om heen zitten naar piratenmuziek luisteren en bier zuipen. 1 van de mooiste dagen van het jaar can't wait! :D
     
  9. svenn15

    svenn15 Active Member

    Berichten:
    3.154
    Leuk Bevonden:
    0
    Nooit zelf afgestoken maar altijd leuk om te kijken natuurlijk.
     
  10. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Mijn vorige oud & nieuw zal ik nooit meer evenaren.
    Op de Copacabana in Rio met 2 miljoen mensen op één strand.
    Kippenvel. Daar had van mij ook wel een filmpje van bij gemogen.

    Ik heb de laatste 2/3 jaar geen tot weinig vuurwerk gekocht. Toch vond ik het altijd heel leuk, en ik heb altijd in mijn hoofd gehouden dat ik nog één keer gewoon heel veel en mooi vuurwerk wil halen.. en dan gewoon stoppen.
    Maargoed dat was altijd een soort idee, ik weet niet of het dit jaar wordt.

    Weet iemand uit omg. Utrecht waar je mooi en goed vuurwerk kan halen in Utrecht? Hier nog nooit gekocht, en als je van bepaalde verkoper altijd een kwaliteit gewend bent is het lastig weer een nieuwe goede te vinden.
     
  11. Divimus

    Divimus Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.576
    Leuk Bevonden:
    305
    Denk dat dit het eerste jaar word voor mij zonder vuurwerk, Steek het geld wel in me zak.
     
  12. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor mij idem. Woon nu op kamers dus steek het geld wel in wat drank/eten voor die avond. Misschien als vrienden van mij zon grote pot willen kopen dat ik een tientje inleg maar meer ook niet.
     
  13. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Dit jaar ga ik wel wat meer besteden. Het is wachten op de eerste bestel lijsten:) Maar max. €200.- meer ook zeker niet.

    Ga dit jaar meer voor het siervuurwerk. Heb het knal wel een beetje gehad. Moet ook werken overdag, dus geen tijd meer om door de wijk met vrienden vuurwerk af te steken
     
  14. Don Juan

    Don Juan Do The Moonwalk

    Berichten:
    3.475
    Leuk Bevonden:
    32
    Tja volgens mij doe de legale shops niet veel voor elkaar onder. Maar koningsdal is de grootse en heeft vaak goede aanbiedingen.
     
  15. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Wow rio gast....very nice!

    Wat betreft je vraag; het ligt niet zo zeer aan de verkoper maar aan de importeur die ze verkopen. Zo vind ik de marijn lijn erg veel waar voor je geld bieden en datzelfde geldt voor brave en wichers. Al weet ik niet zeker of die nog bestaan. Zit niet achter de pc maar kijk anders evem op avp vuurwerk. Daar staan aale nl producten en importeurs.
     
  16. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik koop dit jaar weer het eeste van het merk Lesli. Altijd erg tevreden over. Ben nu aan het kijken welke potten ik ga aanschaffen. Even langs wat vuurwerkshows binnekort:) en wachten op de foldertjes
     
  17. Svelterbike6

    Svelterbike6 Member

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog steeds geen folders helaas! :mad:
     
  18. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Hier komen ze meestal "pas" na Sinterklaas, dus nog een weekje ofzo:)
     
  19. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.958
    Wat ga ik weer lekker geld besparen :+
     
  20. Maestro 013

    Maestro 013 ruudje013

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    normaliter kocht ik het vuurwerk altijd in baarle-nassau (belgie)
    maar destijds in de gulden tijd hebben ze bij mij een huisinval gedaan rond nieuwjaar, een busje met zes politie guys, ze hebben toen 1 chinese rol gevonden en heb maar liefst 1250 gulden boete moeten betalen.

    ik kan wel de king kong pijlen aanraden uit belgie, leuk spul voor een kleine prijs.
     

Deel Deze Pagina