1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

wagenziekte en dergelijke

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mr. E, 10 jul 2006.

  1. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Vroeger kreeg ik vaak last van reis- of wagenziekte in de auto. Symptomen daarvan zijn vooral hoofdpijn en misselijkheid. Dat is nu grotendeels voorbij, maar bij het gamen heb ik daar nog steeds weleens last van. Zo heb ik bijvoorbeeld bij XIII en Metal Arms: glitch in the system snel hoofdpijn, en word ik misselijk als ik niet stop :confused:

    hebben meer mensen last van dit verschijnsel, of heeft iemand er een remedie voor? bespreek het hier! :b:
     
  2. Vegetom

    Vegetom whojow!

    Berichten:
    1.810
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja ik heb 't ook maar weet er helaas ook niks op...
    Vooral als ik lees ofzo of ergens op concentreer in de auto. En ook bij fps op de pc heb ik het...
     
  3. Bianconero

    Bianconero Active Member

    Berichten:
    612
    Leuk Bevonden:
    1
    ik moest altijd heel erg plassen als we onderweg op vakantie waren, iig tot een jaar of 14. Gelukkig geen last meer van :), maar had er nooit een oplossing voor.
     
  4. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    de reistabletten van de kruidvat, hoe smerig ze ook zijn, werken wel als je er erg last van hebt in de auto. Vroeger heb ik die veel gebruikt voor lange autoritten en voor in pretparken.
    ik kon zelfs lezen in de auto \o/
     
  5. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Heb nog af en toe dat ik behoorlijk "gammel" wordt in de auto. Niet als ik zelf rij btw. Lezen doe ik sowieso niet in de auto.

    Op de xbox had ik het ook wel eens, bij de ene tv wel en de andere niet.
    (zal wel aan dat geflikker ofzo liggen)

    En op school hebben we 21" beeldschermen staan (crt's) waar ik ook hoofdpijn van krijg
     
  6. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je op de bank ligt en dan meteen opstaat wordt het altijd beetje zwart maar dat komt volgens mij doe bloed dat uit je hersenen gaat.
     
  7. jackie brown JR

    jackie brown JR Active Member

    Berichten:
    789
    Leuk Bevonden:
    0
    heb altijd reistabletten geslikt, en in het midden van de auto zitten wil ook wel eens helpen, ( bij mij tenminste, of voorin) maarja heb er nu gelukkig minder last van, heb soms wel is dat het lijkt alsof ik dronke ben kan ik niet eens meer normaal staan en helemaal dizzy, maarja gelukkiig niet zo vaak meer:)
     
  8. Elite

    Elite Elite TAR

    Berichten:
    1.498
    Leuk Bevonden:
    14
    Klopt, het bloed moet ineens weer omhoog worden gepompt en dat duurt eventjes, tijdens het tekort valt je zicht even weg...heb je dan ook als je meteen na wakker worden uit je bed springt :). (Oudere mensen kunnen zo sterven doordat het hart dat dus niet trekt.)

    Kinetose

    Wagenziekte en alle andere vormen (lucht- en zeeziekte) zijn vormen van kinetose, bewegingsziekten. Ze worden veroorzaakt doordat de waarnemingen uit verschillende lichaamsdelen elkaar tegenspreken. In een boot neemt je evenwichtszintuig en je spieren de schommeling waar, je ogen echter niet. De hersenen geven dan een waarschuwingssignaal af (misselijkheid) en bereiden het lichaam voor op problemen (adrenaline, zweten, verhoogde hartslag). Je voorkomt dit door naar buiten te gaan, waar je ogen met behulp van de horizon kunnen vaststellen dat de hele nabije omgeving wél beweegt.

    In een auto voel je versnelling en bochten (met je evenwichtszintuigen in elk oor en drukzintuigen in je rug), terwijl je spieren niet bewegen. Dit geeft dus tegenstrijdige signalen, dat vroeger in de oertijd altijd een gevaarlijke situatie betekende (vallen, aardbeving whatevah) en dus is de lichamelijke reactie (ongemak) een logisch evolutionair verklaarbaar gevolg: zo zal het individu dit soort situaties vermijden en langer leven/voortplanten. Nu het lichaam zich vaak in deze onnatuurlijke, doch niet gevaarlijke situaties bevindt, wordt dit efficiente systeem als ongemak ervaren. Vooral door de bekleding van de auto.

    Ook in de auto geldt dat je door het derde systeem beter mee te laten doen, je één tegenstrijdig signaal overruled. Hier dus de ogen/waarneming. Als je kijkt naar buiten, neem je waar dat alleen je directe omgeving beweegt door een verder stilstaande omgeving. In overeenstemming met je evenwichtsorganen. Samen kunnen ze er dan voor zorgen dat de prikkel van de spieren niet in de kleine hersenen verwerkt wordt tot een aanleiding voor gevaar. Als je ogen echter een boek lezen, dan zien je ogen alleen stilstaande omgeving tov je lichaam...en heb je twee valse waarnemingen en één echte.

    De gevoeligheid van de drie systemen (optisch=ogen, receptoren in de spieren en informatie uit het evenwichtsorgaan) tov elkaar verschilt per persoon, net zoals de mate van verwerking in de kleine hersenen en dus het belang dat de hersenen aan de drie waarnemingen hechten. Daarom heeft niet iedereen evenveel last van kinetose. Wel moet bij iedereen meekijken met het rijden/de horizon volgen met varen de problemen verlichten.

    Anders zijn middelen die de symptomen van gevaar onderdrukken natuurlijk ook goed.

    EDIT Wat gamen betreft, Instant Motion Sickness -zo heette dat volgens mij- is een bekend fenomeen, de klachten lijken erg op die van wagenziekte. Het heeft dan ook dezelfde oorzaak, je ziet en focust op bewegende beelden terwijl je lichaam stil zit. Kennelijk overruled het optische systeem hier zowel de evenwichtsorganen als de receptoren in de spieren. Misschien dat zo nu en dan even om je heen kijken zou kunnen helpen? interessant experiment lijkt me dat:)

    Tsja, dit is misschien niet mijn beste stuk,er schiet me steeds meer te binnen. Belangstellenden kunnen me natuurlijk PM'en en dan stuur ik je het betreffende deel van mijn PWS -het bewaren van het evenwicht bij de mens- naar je toe.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2006
  9. Forgottensoul

    Forgottensoul The One

    Berichten:
    1.408
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook wel vaak last van wagenziekte jammergenoeg :-( soms heel soms heb ik er last van bij gamen.
     
  10. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Ja, da's heel raar. Bij sommige games heb ik zoiets wel en bij andere niet. Bijvoorbeeld Rainbox Six: 3 had ik dat en bij X-Men 2. Echt vaag. :eek:
     
  11. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Van Gamen (zelfs héél lang) ben ik nog nooit ziek geworden.
    Echter heb ik net als meerdere personen hier last van WagenZiekte wanneer ik ga lezen in de Auto.

    Ik merk wel dat ik minder snel wagen ziek wordt, wanneer ik van te voren gewoon GOED heb gegeten.
    Dus VOORDAT je in de auto stapt en gaat reizen.

    Want als je eenmaal misselijk bent, lust je geen eten meer.
     
  12. Emo-Kid

    Emo-Kid Guitar-Kid

    Berichten:
    867
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb het alleen bij ,lage snelheden oftewel altijd hard rijden is goed:9 vooral bij files wordt ik gek (behalve als ik zelf rijd)
     
  13. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.940
    Bij games heb ik het niet echt maar ik wordt wel misselijk als ik in de auto of trein lees. Heb er eigenlijk nog nooit iets aan gedaan omdat het vrijwel alleen is als ik lees en niet tijdens het normale rijden. In achtbanen heb ik er ook geen last van maar als er een attractie is die snel (om zijn eigen as) draait wordt ik ook snel misselijk en dizzy.

    Ga gelukkig dit jaar met het vliegtuig op vakantie ;)
     
  14. Emo-Kid

    Emo-Kid Guitar-Kid

    Berichten:
    867
    Leuk Bevonden:
    0
    pretparken kan ik zeer goed tegen, overigens ben ik eigenlijk erg sterk in dat soort dingen behalve dus lage snelheid in auto's ( komt wel pas na een tijdje dus niet na 1 uur rijden)
     
  15. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    rondom je heen kijken werkt niet echt. Volgens mij ligt het meer aan de camerastand en de mate van inleving. Mensen die zich altijd zeer inleven in spellen zullen dan volgens mij vaker/sterker dan gemiddeld meebewegen (met bijvoorbeeld autospellen) en de hersenen zullen denken dat het allemaal gebeurt, terwijl het evenwichtsorgaan zoiets heeft van "ho even, wtf? dat gebeurt zomaar niet" en tegenstribbelt.


    ikzelf ben trouwens een keer een dag echt goed ziek geweest van een spel, en ben toen maar gaan slapen omdat ik helemaal misselijk en duizelig was :{
     
  16. tha BomB

    tha BomB .

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik met DVD's kijken de ondertiteling moet lezen kan ik soms wel eens hoofdpijn krijgen of naar een lange film als LOTR te kijken dan op het eind ook.

    En ik had vroeger vaak last van wagenziekte maar dat is nu grotendeels over :)
     
  17. The Fox NL

    The Fox NL Active Member

    Berichten:
    39
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb t ook hoor, als ik een boek ofzo zit te lezen tijdens het rijden, wordt ik ook altijd misselijk / hoofdpijn.

    Daarom meestal maar gewoon met muziek in oren uit het raam kijken, heb ik er minder last van.
     
  18. tha BomB

    tha BomB .

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd en het raampje een stukje open zetten af en toe om frisse lucht binnen te krijgen :) Ik heb wel eens geprobeerd om te PSP-en in de auto maar dat was geen succes...
     
  19. Gkid

    Gkid Active Member

    Berichten:
    541
    Leuk Bevonden:
    0
    ik krijg vaak na lang game of lange reisrit last van migrane:'-(
     
  20. MegaHerz

    MegaHerz Vitesse Arnhem 1

    Berichten:
    288
    Leuk Bevonden:
    0
    Had ik ook altijd op school en helemaal moe altijd alleen van achter de PC zitten komt door de hardheid van het beeld met zo crt geloof ik een tft is wat rustiger voor je ogen.
     

Deel Deze Pagina