1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat is de leukste stad om te studeren?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Jajojo, 28 okt 2003.

1. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik ben ook op zoek naar een leuke universiteit. Ik zit nu in de 5e en tot nu toe denk ik toch dat ik naar Groningen ga. Niet alleen voor de stad zelf, maar ook voor de studie. Daar geven ze nl. als enige in Nederland "Internationale Organisaties en Internationale Betrekkingen". Dat lijkt mij een erg leuke studie. Verder lijkt Groningen mij een erg leuke stad, lijkt een btje op A'dam heb ik gehoord alleen dan kleiner. Maar ik heb ook een minpuntje gehoord. Het schijnt dat het er stikt van de gays. Ik weet niet of dat waar is.... Nijmegen hoor ik ook erg goede berichten over. Ik ga er zaterdag heen naar de open dag. Ik kom regelmatig in Nijmegen en het is een erg gezellige stad.

2. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Natuurlijk is werkervaring belangrijk, maar hoe kun je werkervaring op hebben gedaan als je nog jong bent ?!? Je zult ergens mee moeten beginnen en dat is een diploma...

@ Aart: ik snap nu waarom het niet al te best bij KPN is gegaan de afgelopen jaren :p

Ik zou zelf niet graag bij bedrijf willen werken waar ze op humor (want daar komt die anekdote over die 8 jaar studerende bekende op neer) selecteren in plaats van capaciteiten. Aan een studie kunnen ze ook afleiden hoe je met zaken omgaat. Als je 8 jaar over een studie doet, dan lijkt mij dat je het allemaal niet zo nauw neemt. Lijkt me niet echt een competentie waarop ze zullen selecteren...

3. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    @ X BelieveR: Veel gays?!?!??!?!?!!?!?! Dat is echt onzin hoor :D Je hebt één homofielen tent in Groningen (The Golden Arm) en die is nog gezellig ook, voor niet gays.

En Nijmegen? Als ik eerlijk ben heb ik nog nooit goede berichten daar over gehoord. De uni is daar ook erg klein, weinig studenten. Dan zou ik nog eerder naar Utrecht gaan.
    Maar goed, Groningen is gewoon dé studentenstad, serieus :)

@Jeruzame: Studeren is meer dan een studie volgen, dat is waar KPN op selecteert. Als jij je studie in 4 jaar tijd hebt afgerond betekent dat alleen maar je goed kan leren. Wil je echter succesvol zijn moet je ook meer kunnen. Interessante stages, goede buitenland ervaringen en tijd die je in commissies (bij een vereniging) hebt gestoken tellen velen malen zwaarder.
    Dit geldt voor bijna alle topbedrijven in Nederland (Unilever etc).

4. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Ok aart dat weet ik dan ook weer. Ja sorry hoor maar dat had ik gehoord. En nijmegen is wel degelijk een leuke studentenstad hoor. Het is zowiezo erg gezellig. Ik kom er regelmatig. Veel studentenverenigingen en goede uitgaansgelegenheden (ooit van The Matrixx gehoord?)

5. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Wat was het ook al weer? 1 Portier dood en de ander levenslang verminkt? Heerlijk gezellige discothek is dat.

6. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Hahaha ja klopt ja. Dat was een paar weken trug. Maar ff normaal nu. Het is een van de grootse discotheken van NL. En Nijmegen is gewoon erg goed kwa uitgaan. M'n neef en nicht gaan er ook altijd heen. De mensen zijn er over het algemeen erg aardig. Dat komt omdat het tegen brabant aanligt. En vergeet CARNAVAL niet!!!

7. Jeruzame

Leuk Bevonden:
    4
    Een studie afronden in 4 jaar betekent veel meer dan alleen goed kunnen leren:

- Je kunt met stress/spanningen omgaan
    - Als je iets doet, doe je het goed

Interessante stages e.d. zijn ook belangrijk, maar ook daar ligt weer de studie aan de basis. Waarom ga je een bepaalde stage doen? Omdat je een bepaalde opleiding volgt...

Ik ben er nog steeds van overtuigd; zonder een goede studie kom je nergens...

Bovendien, niet iedereen gaat bij "topbedrijven" werken. Er zijn zat net afgestudeerden die bij kleinere bedrijven aan de slag gaan en daar wegen commissies, buitenland ervaringen, etc. een stuk minder zwaar. Voor hen geldt dat je gewoon je functie moet kunnen uitoefenen. En de kennis en vaardigheden om dat te doen heb je daarvoor in x aantal jaren in de studie opgedaan.

8. Jeruzame

Leuk Bevonden:
    4
    @ Aart:

Wat ik me nu afvraag. Wat stond er dan in jouw sollicitatiebrief? "Ik heb in die en die commissies gezeten, daar en daar in het buitenland gezeten. Oh ja, ik heb ook die en die opleiding gedaan."

9. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Ik studeer nog hoor, het was een kennis van me.
    Dit vind ik een fundamentele denkfout en zegt meer over je eigen vertrouwen dan wat er draait in het bedrijfsleven. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik er ook wel kom zonder studie. Een studie is namelijk een hulpmiddel voor het denken, niet een vervanging.

10. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Misschien moeten we het er maar gewoon op houden dat het allebei belangrijk is? Ik denk dat dat het dichtst bij de waarheid komt.

Ik ga morgen trouwens ook Nijmegen maar eens bekijken op die open dag.

11. Jeruzame

Leuk Bevonden:
    4
    Waarom studeer je dan, terwijl je "er overtuigd van bent dat je er ook wel zonder studie komt"? :p

Een opleiding wordt gewoon vereist door het bedrijfsleven. In advertenties staat toch altijd een vereiste opleiding vermeld, n'est pas? Er staan echter ook altijd een aantal eigenschappen/competenties bij die je nodigt hebt, dus ik ben het met jajajo eens; ze zijn gewoon beide belangrijk :)

12. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Ja daar ben ik het ook mee eens. Iemand met vmbo kan bijv. NEVER NOOIT zomaar manager bij een grote keten worden. Daar zijn gewoon diploma's voor nodig. Verder maak je als je geen diploma's hebt eerder kans ontslagen te worden. De vader van een vriend van mij heeft dat ook. Hij is hoofd communicatie bij de spoorwegen. Hij heeft zich langzaam naar deze positie gewerkt. Maar toch dreigt hij ontslagen te worden door reorganisaties. Als hij wel de diploma's had gehad, was dit waarschijnlijk niet zo snel gebeurd.

Verder begin ik steeds meer te twijfelen wat en waar ik wil studeren. Eerst wilde ik rechten, toen wilde ik internationale betrekkingen en nu weer economie :{ . Eerst wilde ik in Groningen, toen in Nijmegen en nu weer in Tilburg. Naar hoe meer universiteiten ik ga, hoe meer ik begin te twijfelen...

13. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Dat probleem heb ik ook, alleen ik weet wel bijna zeker dat ik rechten ga studeren. Ik twijfel alleen nog tussen Nijmegen, Maastricht en Groningen.

Er is trouwens in Maastricht zaterdag een open dag (die ik trouwens ga missen:mad:).

14. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    ow! bedankt voor de tip. Miss ga ik er dan ook heen. Ik heb het wel vet druk btw. Vorige week Utrecht, volgende week Amsterdam.... niet normaal meer!

15. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    Is er toevallig hier iemand die aan de Universiteit Maastricht (heeft) (ge)studeerd?

zoja, is het studentenleven daar een beetje actief??
    ik ben vandaag namelijk naar de open dag geweest, en het lijkt me wel wat...

als het nu een leuke stad is om te studeren, ben ik helemaal verkocht :D

16. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Dan snap ik al helemaal niet waarom je naar Groningen bent gegaan. Jij hebt het over networking en als ik me niet vergis ben jij lid bij het corps. Dan maakt het weinig uit welke stad je kiest want het corps is sowieso de vereniging voor networking voor later, maar het corps in Rotterdam aka rsc helemaal. Rotterdam staat uitermate goed bekend bij het bedrijfsleven en ben je lid van het rsc geweest dan zit je helemaal gebeiteld. Het rsc (samen met rvsv) is de grootste vereniging van Rotterdam, dus jij had genoeg kunnen netwerken. Dus als je veel waarde hecht aan netwerken dan is eerder Rotterdam jouw place to be. Je kan toch echt beter als eerst een studie kiezen, dan kijk je in welke steden deze goed staat aangeschreven/jou aanspreekt en dan kies je de leukste stad. Rotterdam, Amsterdam, Groningen, Maastricht, Utrecht, je hebt overal een leuk studentenleven.

Waar je wel gelijk in hebt is dat je eerder wordt aangenomen met een mooie cv (duh), dus dat betekent commissies, stages, verenigingen, bijbaantjes.

Overigens ben ik geen lid van en ga ik ook geen lid worden van corps. Niet mijn type vereniging.

Ik ben het bijna helemaal met je eens behalve die goede resultaten. Alleen in bepaalde sectoren kijken ze naar je resultaten maar over het algemeen niet.

17. TheWalrus

TheWalrus Guest

Die cultuur van het netwerken daar voel ik me helemaal niet bij thuis. Dat houdt alleen oude elites in stand. Een studie goed afronden vind ik meer waard dan veel genetwerk en in commisies zitten. Een jaar besteden aan het zitting nemen in een commisie is bovendien iets wat alleen opkomt bij mensen die het op kunnen brengen.

18. 70ffL1n3

70ffL1n3 God among insects

Leuk Bevonden:
    0
    Maastricht mi corazon, langs de maas en ver daarbuiten....

Maastricht en Cerberus aan de macht!

19. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Maar nu ff wat anders. In welke stad zijn nu relatief het makkelijkst kamers te vinden???

20. halo

halo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nijmegen is de leukste stad.

Deel Deze Pagina