1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat vinden jullie van de celstraffen hier in Nederland???

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door xboxbezitter, 20 aug 2004.

1. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Ik neem ann dat dit sarcastisch is bedoeld....en zo ja, dan wil ik even uitleggen wat ik hiermee bedoel. Mensen hebben gedachtenpatronen, ook seriemoordenaars. Deze wijken echter behoorlijk af van de "normale"patronen....Je kunt aan het type misdrijf een heel goed beeld schetsen van wat voor persoon erachter zit. Bijvoorbeeld leeftijd, blank of gekleurd, alleenstaand. Deze forensische technieken zorgen ervoor dat een seriemorrdenaar of en andere crimineel veel sneller gepakt kan worden, maar moet je wel eerst onderzoeken hoe de gedachtenpatronen werken van bijv. een seriemoordenaar.....en als je ze meteen op de stoel zet of in een kamertje opsluit en niet meer maar ze omkijkt gooi je imo heel wat kansen weg om zo iemand te doorgronden....en nogmaals dat wil niet zeggen dat je met zo'n persoon gezellig om een tafel gaat zitten met een bakje thee....

2. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ja dat is sarcastisch bedoeld.

Als je het zo bedoelt, is het wel oké... :eek:

3. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als je maar genoeg criminelen hard aanpakt en opsluit, hou je vanzelf een veilige wereld over....

ps: maar jij bent veel ouder zeg... 2 hele jaren zeg!

4. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    Argus, respect voor jou: 16 lentes jong! Daar kunnen wij nog wat van leren zeg :{.

5. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Jep, zeg is er een hele bende uit Delden ofzo?

Twee jaar geleden zat ik net zoveel onzin uit te kramen als jullie, mensen vierendelen etc. etc.

Laatst bewerkt: 23 aug 2004
  6. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ja dat zien we wel in Amerika :{

7. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Gevangenis straf en de lengte daarvan hebben in mijn ogen meer functie dan alleen een cimineel boete te laten doen. In de eerste plaats heeft gevangenis straf in mijn ogen als functie de veiligheid van de maatschappij en ook om het slachtoffer(s) of nabestaanden van slachtoffer(s) een gevoel van veiligheid te geven, gevoel dat recht gedaan is en eventuele wraak gevoelens te stillen doordat de straftijd terecht hoog is.
    Daarna komt in mijn ogen pas het belang van rehabiliteren, boete doen van de crimineel.
    En als laatste pas de rechten die zo iemand dan eventueel heeft.

Nu ligt de balans andersom. Eerst wordt er veels te veel gefocused op de rechten van de crimineel en het rehabiliteren, vervolgens wordt daar een straftijd omheen gebreid.
    De rechten van het slachtoffer en de maatschappij komen op de laatste plaats. Daar krijg je dus die belachelijke lage straffen van.

Amerika kan je niet echt vergelijken met nederland. Het is niet alleen een kwestie van de gevangenissen maar van het hele rechtssysteem.
    Het rechtssysteem van amerika is imo niet goed en ook redelijk corrupt.
    Wij moeten nooit naar de manier van rechtspreken van amerika toe.
    Waar je heen hint en waar je ook wel gelijk in heb is dat de lengte van een straf als gevolg op een bepaald delict niet afschrikt. Er wordt in sommige staten van amerika nog steeds de doodstraf uitgesproken en toch worden er nog steeds moorden in dezelfde staten gepleegd.

Als iemand weet voordat ie iemand vermoord dat ie hier 100 jaar in plaats van 20 jaar krijgt zal het hem waarschijnlijk niet afschrikken. Straftijd werkt over het algemeen namelijk niet prefentief tegen criminaliteit.
    Maar dat gezegd zo iemand die dat doet zal dan nooit meer een 2e kans krijgen om dat nog een keer te doen.

Die mensen zijn ook ziek, maar en hier komt het probleem imo voor dergelijke criminelen. Wil jij mensenlevens op het spel zetten door dergelijke lui vrij te laten omdat ze "beter" zijn?

Pure wraakstraffen werken niet, ook niet preventief. De doodstraf is in mijn ogen ook een wraakstraf en 1 waar ik het zeker niet mee eens ben.

Dat zijn straffen waarbij de rechten van de crimineel totaal niet meer tellen en hoewel ik vind dat hier in nederland teveel de nadruk wordt gelegd op die rechten vind ik ook dat je ze nooit helemaal mag wegvlakken.
    Doodstraf en wraakstraffen zijn nooit terug te draaien mocht iemand onschuldig blijken

Een gevangenisstraf hoe lang dan ook kan altijd terug gedraaid worden

8. xboxbezitter

Leuk Bevonden:
    0
    Ksnap je punt.... in de laatste paar zinnen had je het erover dat straftijd over het algemeen niet prefentief werkt tegen criminaliteit, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe het kan dat een levenslange gevangenisstraf in een gigantische kleine, stinkende smeercel iemand niet kan afschrikken. Zoals je al zei; misschien voorkomt het bepaalde daden niet, maar als iemand zoiets doet, kan hij het niet weer doen.

9. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Als dat af zou schrikken zou het wel werken in landen waar dergelijke straffen gegeven worden. Doodstraf schrikt tenslotte ook niet af.
    Nou kan ik me wel voorstellen dat het sommige mensen zou tegenhouden (denk b.v. aan moord voor financiele redenen, b.v. levensverzekering of iets dergelijks)
    Maar een serie moordenaar zal het veel minder afschrikken.

Je moet ook niet vergeten dat veel criminelen er niet eens vanuit gaan dat ze gepakt kunnen worden. Dus schrikt een dergelijke straf ook niet echt af.

Maar het gaat mij ook niet echt om het afschrikken (hoewel het mooi zou zijn als dat werkt) in ieder geval kan zo'n invidu een dergelijke daad nooit meer doen als een gepaste lange straf krijgt.

10. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    Nee...

Je moet 's gaan lezen: Ik heb 't nooit maar dan ook nooit gehad over vierendelen etc. Je kunt nog wel zo 'oud' zijn, maar oud gedragen is dan weer wat anders...

11. xboxbezitter

Leuk Bevonden:
    0
    Je haalt me de woorden uit de mond... Argus, je mag dan wel ouder zijn, je gedraagt je als een 6 jarige. Het kinderachtige gedoe: ''Ik ben lekker veel ouder, lekker puh!'' mag toch wel eens afgelopen zijn bij een 16-jarige...

12. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Nee, daar gaat het niet om. Twee jaar geleden kraamde ik ook dingen uit zoals jij nu, daarom zat ik mezelf hard op af te vragen of dat bij meerdere mensen voorkomt of omdat het de leeftijd is. Ik zal niet meer over de leeftijd beginnen, mijn excuses.

Ik heb nooit gezegd dat ik door mijn leeftijd beter ben. Ik verwees naar xboxbezitter (over het vierendelen), helaas generaliseerde ik de Deldense bevolking door zijn woorden aan heel Delden toe te bedelen, daar voor mijn excuses.

Ik snap ook niet waarom dat niet afschrikt, maar toch wijzen de cijfers erop.

Kijk, ik zou zelf ook niet teveel rechten willen toebedelen aan gevangen. Een straf van twintig jaar (echt) zitten + nog eens TBS is bij mijn inzicht een erg zware straf. Ik pleit echter wel voor strenge straffen, waar de balans straf / Correctie stabiel is.

Echter, stel je voor: 40 jaar in de bak. Waar ik een beetje geïrriteerd door raak is dat mensen onderschatten hoeveel jaar dat wel niet is. Dat bedoelde ik ook met de 14 jaar van xboxbezitter. Dat vind jij vast wel een lange tijd, ik in ieder geval wel. Stel je voor dat je die 14 jaar in de cel hebt doorgebracht. Als maar in dat gebouw, dat is echt vet lang. Daarom kan je wel zo mooi praten over echt levenslang, maar dan kan je die mensen net zo goed neerschieten. Als je 20 bent en je gaat 20 jaar de bak in, dan ben je 40 als je eruit komt. Dan is eigenlijk een heel groot deel van je leven verneukt. Voordat je zegt, maar het slachtoffer dan? Ja, die leeft helemaal niet meer. Als je iemand te lang laat zitten in de bak (20 jaar is erg lang), dan raakt zo'n iemand verbitterd. Wat heeft hij nog te verliezen? Hij heeft geen vrouw, niks. Ze zijn niet zielig, want het blijven moordenaars. Maar wat heeft hij dan nog te bereiken in z'n leven? Niets en als iemand een beetje ziek is in z'n kop, dan kan ie alsnog weer aan het betere doe het zelf moordwerk gaan...

Laatst bewerkt: 23 aug 2004
  13. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dus we mogen iemand niet zolang in de cel laten zitten omdat het dan een groot deel van zijn leven is?
    Maar mensen die een lichte straf krijgen verbeteren hun leven amper omdat het niks voorsteld zo'n lichte straf.
    Ik ben trouwens 16 en ja als ik mijn 16 jaar in de cel had gezeten zou ik dat erg vinden.
    Maar ik doe geen criminele dingen dus verdien ik het ook niet.
    Het dichtst dat ik bij iets crimineels kom is als ik iemand frag in een game(of grand theft auto zit te spelen).
    Maar die mensen die het verdienen mogen wat mij betreft veel harder bestraft worden.
    Hoeveel mensen verbeteren hun leven als ze een korte tijd in de cel hebben gezeten?
    Volgens mij maar heel weinig ik ken een meisje dat spuit heel vaak grafitti enz.
    En ze doet aan winkeldiefstal ze heeft al meer dan 20 keer in de cel gezeten.
    Ik vroeg haar eens een keer waarom ze door gaat met dat soort dingen.
    Zij zei tegen me die paar nachten in de cel zijn helemaal niet erg.
    Als ik er wat aan kon doen zou ik haar veel harder straffen.
    Mischien dat ze dan verandert want op het moment zijn de straffen niet echt straffen te noemen.

14. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Ik verbaas mij altijd over het ongelofelijke empathie die hier op de fora heerst. Ikke ikke ikke en de rest ...

Daadwerkelijk hoop ik dat de mensen die hier gillen om lijfstraffen dan wel eeuwige opsluiting nooit zelf op een stukje barmhartigheid van een ander persoon hoeven te rekenen. Dat gaat niet goedkomen.

15. xboxbezitter

Leuk Bevonden:
    0
    nou nou nou... toe maar weer zeg

16. BUZZA

BUZZA dit is mijn internet

Leuk Bevonden:
    0
    trickle heeft wel gelijk.

17. xboxbezitter

Leuk Bevonden:
    0
    tuurlijk, de moderator heeft altijd gelijk...

18. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou volgens mij zegt Nemesis iets heel anders dus deze opmerking slaat nergens op.
    En buzza is het eens met trickle en niet nemesis dus voortaan niet zo'n domme opmerking.
    Een beetje respect voor mensen die het met iemand anders eens zijn.

19. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    trickle heeft zeker gelijk over die lijfstraffen, sommige mensen vallen wel heel erg snel terug in middeleeuwse methoden...over levenslange opsluiting ben ik het niet helemaal over eens. Sommige mensen zijn nu eenmaal te ver heen om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij....ook na 20 jaar. En dan bedoel ik niet dat iemand niet de kans moet krijgen om terug te keren in de maatschappij, maar als blijkt dat dit niet gaat, waarom dan vrijlaten. Er zijn genoeg gevallen die na 15 jaar zitten nog steeds terugvallen in hun oude patroon....

20. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Als iemand ziek is moet je diegene behandelen, niet opsluiten. Maar dat is mijn mening ;).

Deel Deze Pagina