1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat vinden jullie van de celstraffen hier in Nederland???

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door xboxbezitter, 20 aug 2004.

1. BUZZA

BUZZA dit is mijn internet

Leuk Bevonden:
    0

Ja jij dan...

2. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Hm ben het grotendeels met je eens, maar net niet helemaal :)

Lijfstraffen is iets wat niet kan, dat valt bij mij onder de noemer doodstraf. Dat zijn straffen die nooit meer terug te draaien zijn.
    Dat zijn straffen die we xxx-aantal jaar terug deden en ondertussen zouden we wel beschaafder geworden zou ik zo denken.
    Daarbij zal je maar net een onschuldige hebben.

Eeuwige opsluiting, danwel levenslang vind ik een andere zaak. Ja het is een zware straf maar er worden misdaden gepleegd door mensen die je eigenlijk nooit meer in de maatschappij wil hebben. Waarbij de straf niet een straf is voor de crimineel maar puur voor de veiligheid van mensen.

Wat ik wel vind (en dit gebeurt b.v. in amerika veels te weinig) is dat iemand die b.v. levenslang zit altijd recht moet hebben op een her-process als er nieuwe bewijzen danwel nieuwe technieken worden gevonden/ontwikkeld die zijn onschuld kunnen bewijzen. Denk aan DNA onderzoek.

Kwa process, strafbepaling vind ik persoonlijk dat er teveel nadruk op de rechten van de crimineel gelegd wordt. Dat mag van mij veel minder.
    Echter vind ik wel dat dat niet betekent dat zo iemand geen rechten meer zou hebben, zeker niet als zijn schuld in twijfel kan worden getrokken.

......
    Mensen hou het on-topic a.u.b.

3. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    ik denk dat de mensen die hier gillen dat de doodstraf weer ingevoerd moet worden, levenslang voor elk klein vergrijp, en lijfstraffen, omdat de crimineel gewoon ziek is iets heel belangrijks over het hoofd zien.

In verreweg de meeste gevallen is een misdrijf geen rationele daad, maar een vlaag van emotie. De misdadiger gaat niet eerst nadenken; waarom doe ik dit? wat zullen de gevolgen zijn voor mij en voor het slachtoffer?

Zwaardere straffen schrikken dus niet af voor de meeste misdaden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik vind dat veroordeelden die zo weer de samenleving in kunnen de rest van hun leven moeten slijten in de bak voor dat ene moment, hoe verschrikkelijk het ook is...

Geldt natuurlijk niet voor systematische misdaadgroepen die overvallen uitdenken en dealen voor geld en macht; die moeten veel harder aangepakt worden. Ook verkrachters die wel degelijk van tevoren alles plannen, verdienen een veel zwaardere straf dan ze nu krijgen.

4. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Wanneer voor zwaardere straffen wordt gepleit, wordt vaak de Amerikaanse strafmaat als afschrikwekkender/strenger genoemd. Dit is mijnsinziens een zeer fout voorbeeld.

Weet niet of je enig idee hebt hoe een gemiddelde man in de VS wordt berecht, maar die aantal gevallen van Nederlandse drugsdealertjes waar om uitlevering gevraagd is geven een goed voorbeeld.

Ip kom je in de VS niet voor het gerecht, maar wordt je een aanbod door een officier van justitie gedaan waar je bijna geen nee tegen kan zeggen (schuldig of niet). Ze bieden je bijvoorbeeld een gevangenisstraf aan van een paar jaar en als je niet akkoord gaat, wordt het een strafzaak voor het gerecht waar je zomaar het -tig dubbele wordt voorgeschoteld.

Het kan toch niet zo zijn dat als je iets hebt misdaan en je onderhandelt je dit een korting in een straf kan opleveren? Een straf voor een misdaad moet toch gelijk worden berecht? Mijnsinziens is daar het hele strafregime op gebaseerd.

5. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ben ik het helemaal mee eens, maar ik denk dat je het ook wel me me eens bent dat sommige mensen niet te genezen zijn en dat bedoel ik met te ver heen zijn in mijn vorige post. Dit moet natuurlijk niet bepaald worden door een gesprek van een kwartier met een psych. maar bijvoorbeeld jaarlijks of half jaarlijks een complete screening en als dan blijkt dat het nog steds niet klopt in de bovenkamer, dan zie ik geen reden om zo iemand vrij te laten...als het beter gaat met zo'n persoon zou hij terug kunnen keren, maar alleen onder intense begeleiding en niet zoals het nu gebeurd met proefverloven en dan onbegeleid op straat sturen....

6. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Voor alle duidelijkheid ik ben absoluut geen voorstander van het amerikaanse rechtssysteem, vind dat het niet eens "recht" genoemd mag worden daar.
    We moeten ook voorkomen dat er ooit die manier van recht spreken hier gebruikt gaat worden.
    Dit heb ik ook in vorige posts duidelijk geprobeerd te maken.

Waar ik wel voorstander van ben zijn zwaardere straffen. Omdat ik vind dat hier in nederland de rechten van de crimineel zwaarder wegen dan die van het slachtoffer en de maatschappij.
    Ik vind dus dat de rechten van een crimineel veel minder zwaar mogen wegen bij het bepalen van een straf.
    Maar dat wil niet zeggen dat ik richting een amerikaans systeem wil. Liever niet.
    Wat zij daar doen zijn chantage praktijken, waarbij er nauwelijks bewijsvoering is.
    Wat ik hier zou preferen is een normaal process waarbij de verdachte genoeg kans/mogelijkheden etc krijgt om zijn onschuld te bewijzen.
    Echter wanneer de lengte van de straf bepaald wordt komen zijn rechten op de laatste plaats.

7. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Je hebt daar een zeer punt Nusti. Natuurlijk moeten zieke geesten die een gevaar voor zichzelf en de samenleving vormen uit deze samenleving worden geweerd. TBS blijkt steeds minder effectief voor dit soort gevallen...

Echter is het bepalen van genezing niet zo makkelijk. Mensen in TBS klinieken kunnen zich voordoen als genezen om op het moment van verlof (bijvoorbeeld weekend op eigen voeten, want dat moeten ze ook weer leren) vervalt in oude gewoonten. Helaas is dit niet voor de gemiddelde patiënt in een kliniek het geval, dit zijn ook weer uitzonderingen. De meeste mensen genezen wel degelijk, of leren op goede wijze met een afwijking om te gaan (bijvoorbeeld pedofielen die zelf geneesmiddelen nemen tegen het libido). Moet je dan omdat er altijd een uitzondering is die de regel bevestigd (lees recedive van toepassing is) de regel afschaffen en ervan uitgaan dat mensen ziek zijn en blijven?

Ik denk dat je ook in deze situaties barmhartig moet zijn en mensen een kans moet geven als proffesionals van mening zijn dat er een zeer goede kans op genezing is. Definitief verstoten van mensen uit de samenleving is niet iets wat ik billijk vind.

8. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Er wordt op dit moment ook niet gekeken naar de rechten van een verdachte ten opzichte van de lengte van een straf. Er staat gewoon in het wetboek van strafrecht dat voor een bepaalde misdaad een minimale en een maximale straf staat....nu is die wel bepaald door de mening dat een straf niet vergeldend mag zijn en dat deze op rehabilitatie gericht moet zijn....nu blijkt in de praktijk dat dit niet meer afdoende werkt, tenminste voor sommige personen....er zal dus naar dit wetboek gekeken moeten worden.....de rechter heeft in Nederland gelukkig niet d ruimte om zijn eigen gevoelens of meningen te laten gelden in de lengte van de straf (zoals in Amerika) en dat moet zo blijven....

9. Peter OtH

Leuk Bevonden:
    217
    Je heb gelijk, was ook niet goed verwoord door mij.
    Maar de rechten van een crimineel heeft wel meebepaald hoe hoog een bepaald delict bestraft moet worden volgens het wetboek. En dat is dan iets wat wel een beetje aangepast mag worden van mij.
    En zeker gelukkig heeft een rechter die mogelijkheid niet. En dat is ook zeker niet iets waar we naar toe moeten.

10. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Hier ben ik het zeker mee eens, mensen kunnen zeker genezen en moeten ook deze kans krijgen, het is allen van belang dat de mensen die "genezen" zijn verklaard ook nog een tijd na de behandeling begeleid moeten blijven, zodat de fakers eruit gevist kunnen worden en hier schort het in Nederland nog aan.

Laatst bewerkt: 23 aug 2004
  11. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    de laatste paar posts zijn behalve redelijk, ook nog eens fatsoenlijk haalbaar... de regering kan hier wel een voorbeeld aan nemen.

Maar Nusti, dan heb ik toch een vraag aan je: je zegt dat mensen de kans moeten krijgen om te genezen (helemaal mee eens trouwens), en daarna begeleid moeten worden (ook nog helemaal mee eens), maar wat nou als iemand zich tijdens de 'genezing' heel goed gedraagt, zich daarna ook nog normaal tot goed gedraagt... hij zou dan geen begeleiding meer nodig hebben, maar wat nou als hij dan nóg met rare ideeen in zijn hoofd rond zou lopen? Stel je voor dat iemand zich 2 of meer jaren koest houdt, maar daarna onverhoopt weer terugvalt in zijn oude patroon. Wat zou je dan met deze persoon doen?

12. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Dat klopt, maar als mensen na 15 jaar wel weer kunnen functioneren in de maatschappij, dan zou ik dat niet tegen willen houden. Voor mensen die in herhaling treden is de maat wel vol, die gaan levenslang. Ik zou alleen wel graag mensen nog een kans bieden, verbruien ze die, dan is het Game Over...

13. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Levenslang, want dat was z'n 2e kans.

14. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    helemaal mee eens, als het blijkt dat iemand geleerd heeft van zijn straf of behhandeld is en het slaat aan, dan moet zo iemand de kans krijgen, maar in Nederland is de controle niet altijd even goed . En ik wil zeker niet dat de hoop meteen opgegeven wordt als iemand zwaar de fout in gaat, maar ik zou het ook niet fijn vinden als iemand de kans krijgt om nog een keer in de fout te gaan, omdat er geen geld is of een personeelstekort om zo iemand goed te begeleiden en daar is Nederland goed in.

@Xboxbezitter: Argeus heeft het antwoord gegeven...

15. TheWalrus

TheWalrus Guest

Even over die leeftijdsopmerkingen, ik denk dat leeftijd en opvatting wle met elkaar samenhangen. Als verwende puber is het lastiger je te verplaatsen in anderen dan als jong volwassene. Voor degenen die mij nu een eikel vinden, dankuwel :)

16. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dan ga je toch met de ministers praten over dit onderwerp zeg dat vrijheid van meningsuiting alleen voor boven de 18 moet zijn.
    En nee ik vind je nu niet een eikel daar voel ik me te volwassen voor.

17. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk niet dat het daar helemaal omgaat. Er zijn gewoon veel jonge personen (en ik wil mezelf daar best af en toe toerekenen), die gewoon de meest domme opmerkingen plaatsen. Een jaar of twee geleden plaatste ik ook onzin zoals: ophangen, vierendelen en marteldood. Maar die straffen zijn gewoon de grootste onzin. Misschien heeft het er mee te maken dat ik wat linkser ben geworden (hoewel ik nog steeds een Libertariër ben).

Die lijfstraffen zijn gelukkig middeleeuws en achter ons gelaten, maar schijnbaar zijn er nog altijd extremistische moslims en autochtonen die terug verlangen naar het systeem van: brandmerken, doodslaan en handen af hakken. Dat is erg spijtig.

Als je ouder wordt krijg je meer standpunten te horen, leer je meer soorten mensen kennen en sta je wat meer open voor andere meningen. Het heeft mij in 2 jaar wel veranderd. Nu zeg ik niet dat omdat ik 16 ben, ik beter ben dan een 14 jarige, maar ik denk wel dat als je 16 bent, je al wat meer open staat voor andere meningen.

Over 2 jaar zou ik dan ook graag weer willen horen van xboxbezitter en kijken hoe zijn mening dan is.

Laatst bewerkt: 24 aug 2004
  18. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    Het spijt me voor je: maar ik vind je geen eikel ;). Maar wat ik niet snap is de term: 'verwende puber'. Wat bedoel je hiermee? Vind mezelf iig niet verwend...

19. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Misschien bedoeld hij er meer mee: jongeren die het niet echt moeilijk hebben gehad?

20. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Goed dat je het op een wat vriendelijkere manier brengt... en ja, misschien heb je gelijk over wat je zei over meer open staan voor andere meningen. Maar misschien lees je de metro wel s; krant om de tijd te drukken in de trein... bij de ingezonden brieven van bepaalde personen denk ik toch: 'die spoort niet'.. maar dat zal vast wel aan de leeftijd liggen ;)

Over 2 jaar zal ik iig nog wel actief zijn op dit forum... dan spreek ik je wel weer Argus :) Eens kijken of ik dan veranderd ben...

Maar nou weer ff on-toppic voor mij

Deel Deze Pagina