Hmm, het hoeft ook niet leeftijdsgebonden te zijn. Er zijn mensen die op hun 40ste wereldvreemd zijn. Dat vermoed ik vooral bij communistische jongeren, die het echt te goed hebben. Ik vind het verwonderlijkste nog wel, dat je ze bijna alleen maar vind op het VWO.
Je kan echter ook denken bij een crimineel, hoe is zijn leven geweest? Ik noem maar wat. Je vader schopt je elke dag en zuipt zich lam, je buurman noemt je altijd een vieze luie neger en op school zeggen je vrienden dat het maar om een ding gaat: geld. De enige baan waar je nog kans op maakt is op vuilnisman, want met je ivbo kom je niet veel verder. Maar hé, that's too much for your status! Want hoe moet je dat verantwoorden bij jouw vrienden. Makkelijker is gewoon een oud wijf neermeppen en d'r centjes pakken.
Het blijft een criminele daad, maar misschien begrijp je nu wel wat meer waarom iemand zoiets doet. Echter het blijft een criminele daad. Mischien kan hij z'n leven nog beteren, door hem uit z'n leefomgeving te halen, hem betere kansen te geven op de arbeidersmarkt (een studie aanbieden), waarna hij misschien succesvol kan reïntergreren in de samenleving. Dat lijkt mij een betere optie dan zo'n iemand levenslang eten geven in een hok, terwijl hij misschien z'n les al geleerd heeft. Boete doen en een les leren/genezen lijkt mij toch wel de functie van de gevangenis straf. Nu, sommige straffen mogen wel wat hoger van mij en vooral herhalingsdelicten, maar iedereen verdiend een 2e kans (want hoe hard je ook straft, het slachtoffer komt niet terug)
@ The Walrus
"The window on the world"
Maar, ik denk dat het wel een kwestie is van image naar de samenleving toe. Mensen hebben nu het beeld van 'Breedbeeld televisie, xbox, 5.1 setje , opa en oma hebben dat niet'. Ik zou er geen moeite mee hebben, als er ook gewerkt wordt. Dat lijkt mij ook wel bij het proces 'niet vervreemden' te horen...
Laatst bewerkt: 25 aug 2004