1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat vinden jullie van de celstraffen hier in Nederland???

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door xboxbezitter, 20 aug 2004.

1. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    en niet te zuinig ook...en dan nog zeggen dat hij het niet extreem formuleert. |:- Ach ja, sommige mensen willen zo graag een mening hebben, maar vergeten dat die ook ergens op gebaseers moet zijn en vergeten dat gezond verstand wel een vereiste is....

2. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Kom ook maar even binnen stappen en de boel in de gaten houden voordat het uit de hand loopt. In Amerika zijn straffen overdreven, hier zijn ze laag.
    Een verkeersovertreding levert een flinke boete op, maar een moord maar een paar jaar. Mishandeling, wat uurtjes celstraf en je kan je gang weer gaan. Komen ze uit de cel, dan gaan ze nog geld eissen waar iedereen recht op heeft (werkloosheidswet of iets dergelijks) en komen ze rijk uit een hotel (bij wijze van spreken).
    Bij mogen ze boetes verminderen/verlagen en celstraffen flink omhoog gooien.

Las een week terug het volgende in de krant: "Texaan (zwart) komt na 41 jaar onschuldig vastgezeten te hebben op zijn 76ste vrij. Hij is in de bak gegooid na valse bekentenis door middel van mishandeling (hand breken, nog steeds 2 verbrijzelde vingers en dergelijke)." Hoewel zwarte mensen in Amerika het vaak slechter lijken te hebben dan blanken als het gaat om juridische zaken (ten minste, die indruk krijg ik), is dit wel heel erg extreem. Evenals een 96 jarige oma die vanaf haar 14de of iets in die buurt als een ketting heeft gerookt en overleden is aan k****r. Dit was toendertijd niet bekend of aangegeven (de gevolgen) en vervolgens heeft de familie 5 miljard schadeclaim gekregen. Of een kat in de magnetron stoppen, staat niks over in de gebruiksaanwijzing, kat gaat dood, bedrijf wordt aangeklaagd, aanklager is miljoenen dollars rijker. Maar goed, dat is Amerika en om niet te ver af te dwalen kan ik enkel nog zeggen, justitie zal nooit perfect zijn (evenals de regering/overheid, maar dat terzijde). Hoe goed of slecht je het vind moet ieder voor zichzelf bepalen. Maar ik vind de justitie, zowel in Amerika als hier, erg slecht.

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik vind het eigenlijk jammer dat de straffen die soms niet zwaar genoeg zijn in verband worden gebracht met kleinere delicten, die dan zogezegd te zwaar beboet worden.

Een dronken bestuurder krijgt een boete en verliest tijdelijk zijn rijbewijs, terwijl dit in mijn ogen poging tot doodslag is. Rij je tien kilometer te hard dan gaat je reactiesnelheid, of beter gezegd reactiemogelijkheid, razendsnel omlaag en breng je jezelf en, vooral, anderen in gevaar. Door het rode licht rijden is evenzo gevaarlijk. Daarom dient dat ook flink bestraft te worden. Vooral rijden onder invloed zou wat mij betreft direct intrekken van het rijbewijs moeten betekenen inplaats van waarschuwen.

Kijk, dat sommige zware misdrijven niet genoeg bestraft worden betekend nog niet dat we andere delicten minder moeten gaan bestraffen. Het is geen kewstie van compensatie. Schijnbaar is die vorm van redeneren een hardnekkige fout in het menselijk brein want hij komt telkens weer terug.

Mijn conclusie is dan ook dat het uiteindelijk gaat om de veiligheid binnen onze samenleving. Hoe lang moet iemand uit de samenleving geweerd worden om onze veiligheid te waarborgen? Dat verschilt per delict en per persoon.

4. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik zei geloof ik al eerder dat ik vind dat de straffen voor de wat lichtere criminaliteit (mishandeling etc.) omhoog moeten. Maar om voor moorden zware straffen te geven als meer dan 40 jaar, vind ik ver gaan. Het gaat vooral om boete doen en als je uit de gevangenis komt, een nieuw bestaan opbouwen, een normaal bestaan.

Mja, ik vind 8 jaar zitten omdat je iemand op z'n smoelwerk hebt geslagen erg veel. Er zijn wel wat dingen die geupdate moeten worden, maar straffen hoger dan 20 jaar lijken me niet zo heel veel effect te hebben, behalve dat het de wraakgevoelens van sommige mensen bevredigd...

@ Haantje , we zitten verdomme 7 pagina's discussie te voeren daarover en dan kom jij met zo'n post van Ophange dit, vingers afslaan dat. Onderbouw het dan minstens of ga verder met de bestaande discussie...

5. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    wat je hier zei komt me wel bekend voor... een tijdje geleden was er ook al zoiets in Amerika: Een vrouw van rond de 40 jaar haalt een bakje koffie, en laat het per ongeluk op haar kleren vallen... en wat doet de vrouw dan? Ze klaagt meteen de bioscoop aan (die verkocht het bakje koffie), ze klaagde de fabrikanten aan die het bekertje maakten en de mensen die verantwoordelijk waren voor de koffie zelf. Hoezo belachelijk. Uiteindelijk heeft ze (volgens mij) rond de 10 miljoen gekregen...

6. xboxbezitter

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg niet dat het helemaal verkeerd is, ik probeer alleen duidelijk te maken dat als je in Amerika niet bepaald rijk bent, je niet kunt verwachten dat dat ineens zou gaan veranderen. Ben je rijk, dan zal dat ook niet snel meer veranderen (of je moet het wel echt zwaar gaan verneuken). Kortom: de verschillen daar worden steeds groter... ik vind het goed dat er een bepaald verschil is, maar het moet niet zo zijn dat de 1 helemaal 0,0 heeft, en dat de ander 100 000 000 000 000 000 000 als banksaldo heeft

7. xboxbezitter

Leuk Bevonden:
    0
    en om nog ff terug te komen op wat de rest zei tegen Noodles.... kwamen we eindelijk verder in onze discussie, kom jij met iets aanzetten wat we 5 pagina's terug al hadden besproken. Beetje beter opletten he... ;)

Laatst bewerkt: 26 aug 2004
  8. Noodles

Noodles Guest

sorry :{

9. haantje

haantje Valentino Rossi!!#46

Leuk Bevonden:
    1
    Ik basseer het op het feit dat zo'n pedofiel iemands hele leven verziekt, denk is aan het slachtoffer en zijn nabestaande................ zo iemand die dat doet verdiend het niet te leven en moet met pijn sterver dus ophangen...
    Genoeg ergens op gebasseerd nou? :mad:

10. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk niet dat dat te maken heeft met de pedofiel. Misschien overmatig drankgebruik?

Je kan ook denken, wat heeft zo'n pedofiel daar toe gebracht? Zouden we deze persoon misschien niet kunnen genezen, misschien is hij wel een goede timmerman. Zo'n persoon hoor je wel te straffen, maar ophangen hoort toch echt thuis in de eeuwen dat mensen zichzelf ook niet gingen wassen. 10 Jaar gevangenisstraf lijkt me dan ook wel genoeg, maar ik ben ook geen rechter...

Nog iets anders. Op het moment dat je mensen gaat ophangen, ben je ook een moordenaar. Ik zou als rechter ook niet die verantwoording willen

11. haantje

Leuk Bevonden:
    1
    ik hoor het al weer:9 misschien moet jij het eerst zelf meemaken bij je eigen kind voordat (gun het niemand hoor!) jij echt snapt hoe erg het is?
    Tja dan ben je maar een moordenaar wel voor het goede doel!

*nu klink je net als die mafkeesen die riepen dat ie een 2e zoniet 3e kans moest krijgen en zich dan weer aan een klein jongetje/meisje vergrijpt... :mad:

12. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Jawel, het is ook erg. Maar wat los je er nou mee op om mensen op te gaan hangen? Dan hebben we 2 slachtoffers. Daarom zeg ik dat zo'n iemand 10 jaar cel (+ TBS) moet krijgen. Dat is toch wel voldoende? Hoe oud ben je zelf eigenlijk?
    Die mag je me uitleggen

Nee, ik heb al eerder gezegd dat bij herhalingsdelicten er zwaarder gestraft moet worden. Voordat je mij gaat beschuldigen van opmerkingen die mij niet eigen zijn, kan je beter eens mijn vorige posts doorlezen om mijn mening te achterhalen. Vraagje, ben jij een radicale moslim die de Sharia wil invoeren?

13. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    En wat als nou blijkt dat degene die net opgehangen is niet de dader blijkt te zijn?
    In amerika wordt de doodstraf gehanteerd. Daar hebben dus ook onschuldigen op de stoel gezeten.

Doodstraf is een straf die nooit terug te draaien is. Net als elke andere lijfstraf. Hoewel ik absoluut voor zwaardere straffen ben is de doodstraf imo geen alternatief.
    Van sommige criminelen kan je idd zeggen dat ze niet beter verdienen. Echter aangezien er altijd een kans is dat er ook een keer een onschuldige de doodstraf krijgt is het geen oplossing.
    Buiten dat schrikt het ook niet af.

14. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    niemand bepaald of iemand mag leven of niet en als je dat denkt ben je niet veel beter dan de dader. En als iemand aan mijn kinderen komt zie ik liever dat zo'n gast voor 10 jaar achter de tralies gaat met aansluitend tbs, zodat hij daar ook nog een jaartje of tien bezig is.....door zo iemand te vermoorden komt hij in mijn ogen veel te makkelijk er van af en ja, ik zal vast denken dat ze zo'n gast aan zijn zak op moeten hangen, maar tussen denken en doen zit een heel groot verschil.

15. haantje

Leuk Bevonden:
    1
    hoi ik ben 19 jaar:9
    en die kerel doet na 10 jaar weer hetzelfde (zo gaat het in de meeste gevallen) en tja het zou jou kind dan maar zijn na die 10 jaar dan word je wel een iet wat boos he.

Je hangt zo'n kerel op (jij noemt het vermoorden ok.) het is niet naar om zo iemand op te hangen als je terug denkt wat hij heeft gedaan....

Ik beschuldig je nergens van maar het feit dat jij zo iemand maar 10 jaar wilt geven zegt genoeg over jouw manier van denken.

Groetjes:)

Bij een pedoviel is het bijna altijd wel duidelijk dat het de dader is als er geen 100% ckrheid over bestaat dan wordt deze kerel uiteraard niet tot dood veroordeeld. Eigenlijk laat zo iemand altijd wel sperma of haar sporen achter genoeg voor een duidelijke dna test.

mm vind het niet netjes dat jij mij dan net zo erg vindt als de dader :eek:
    Maar ok in jouw gedachtegang van dat hij er te makkelijk af komt kan ik mij vinden dat vind ik goed gezegd _O_
    Maar ik denk dat ik als ouders zo iemand graag de wereld zou zien verlaten ipv nog lang het leven houden. Aangezien het in Nederland ook geen afschuwelijke omstandigheden zijn in de cel als je het vergelijkt met bijv. Thailand :eek:

16. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Daar heb je de TBS dan weervoor....zolang zo'n gast niet "gezond" is verklaard komt hij niet op straat en als hij vrijkomt dan alleen onder begeleiding....maar lees aub mijn vorige posts, want ik heb echt geen zin om alles weer opnieuw te gaan vertellen en verklaren en als jij graag mensen ophangt, moet je dat lekker doen...

17. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Misschien kunnen we haantjes exporteren naar Iran. Voelt ie zich vast thuis...

Ik vind gewoon dat je niet de doodstraf kan geven, ik ben er principieel op tegen. Ik houd niet van oog om oog, tand om tand. Iemand is misdadig, daar geef je een celstraf voor en als het een Psy betreft, geef je hem er TBS achterna.

Het geeft inderdaad aan hoe ik denk. Ik denk dat als het mij overkomen zou zijn, ik alleen maar zou hopen dat hij het nooit meer doet en dat hij z'n straf krijgt. Die straf hoeft niet über zwaar te zijn, 10 jaar is meer dan zat om je zonden te overdenken. Ik heb het niet meegemaakt, het is spijtig voor je dat jij het wel hebt meegemaakt.

18. haantje

Leuk Bevonden:
    1
    Tja je zet zelf al gezond tussen " " en zo gaat het ook vaak die gasten zijn achtelijk maar zijn niet achtelijk snap je wel;) ze kunnen heel goed doen alsof ze gezond zijn en doen het dan snel weer...:)

19. Argus

Argus Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Jij zou toch moeten weten dat je psychologische ziektes niet snel van buiten kan zien. Zo'n persoon moet je doorgronden en daar heb je een psychiater voor nodig die zo'n patient goed kent. Die kan oordelen of hij na z'n eerste 4 jaar tbs nog eens 4 jaar tbs kan krijgen. Want TBS kan in principe echt levenslang zijn als je niet gezond verklaard word.

20. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    daar heb je gelijk in.....en zoals je waarschijnlijk in mijn vorige posts hebt gelezen heb ik ook aangegeven dat het hier in Nederland nog aan schort, maar dat is met de celstraffen net zo, die zijn soms ook te kort.....en ik wil absoluut niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar de doodstraf is nooit goed te praten....
    en het is in het rcente verleden idd fout gegaan en ik hoop dat de regering hier van heeft geleerd.....en ik heb"gezond tussen aanhalingstekens gezet omdat maar weinig mensen 100% gezond zijn in hun hoofd...gelukkig is dit in de meeste gevallen niet schadelijk voor de omgeving

@argus...ik heb het gelukkig niet in mijn familie meegemaakt, maar op mijn werk lopen wel een paar slachtoffers rond en gelukkig is er tegenwoordig een goede begeleiding en kunnen ze dit verwerken....

Deel Deze Pagina