Iedereen die start met het wedden op voetbalwedstrijden krijgt op een gegeven moment te maken met het feit dat hij graag zijn inzetten op een strategische manier wil inzetten. Misschien gebruik je in het begin vooral je gevoel maar op het moment dat je je geld te snel verliest zal je neigen naar een systematische inzet. Hiervoor leggen we het door ons gedoopte 'taart model' uit.
De situatie
Ik heb een account bij Bwin aangemaakt en heb 200 euro op mijn account gestort. Ik heb vervolgens 2 weddenschappen van 50 euro gewonnen en sta nu op 340 euro. Na deze winst heb ik weer 3 weddenschappen gespeeld en mijn inzet verhoogd naar 100 euro per weddenschap. Helaas verlies ik alle drie de weddenschappen en heb nog slechts 40 euro over. Ik probeer mijn verlies goed te maken met de 40 euro, zet in op een wedstrijd met een hoge odd en verlies, haast vanzelfsprekend. Ik heb niets meer. Het had anders gekund.
Wat is het taartmodel
Het taartmodel is een model waarmee wij op een vereenvoudigde manier willen uitleggen hoe je op een systematische manier je inzet voor een weddenschap kan bepalen. We gebruiken een hele gebakken taart die staat voor mijn gehele bankroll (de 200 euro die ik heb gestort). Deze taart verdeel ik in precies 10 gelijke stukken. Ieder taartdeel staat in dit geval voor 20 euro. Voor iedere weddenschap mag ik maximaal 20 euro (één taartstuk) inzetten.
1/10 taart = 2 euro
2/10 taart = 4 euro
3/10 taart = 6 euro
4/10 taart = 8 euro
5/10 taart = 10 euro
6/10 taart = 12 euro
7/10 taart = 14 euro
8/10 taart = 16 euro
9/10 taart = 18 euro
10/10 taart = 20 euro
1/10 (2 euro):
Alleen voor complexe (combi) weddenschappen of fun/lol weddenschappen
2/10 t/m 4/10 (4 t/m 8 euro):
Voor weddenschappen met een kleine kans op winst
5/10 t/m 7/10 (10 t/m 14 euro):
Voor weddenschappen met een reële kans op winst
8/10 t/m 10/10 (16 t/m 20 euro):
Voor weddenschappen met een zeer grote kans op winst
Als ik voor de wedstrijd Ajax – Sparta een weddenschap afsluit dat Ajax gaat winnen tegen een quot van 1,80 dan sluit ik deze af op minimaal 7/10. Of ik nou een bankroll heb van 10 euro (70 cent inzet) of 500 euro (35 euro inzet), het percentage van je bankroll blijft hetzelfde.
Voordelen van dit systeem
- Veel weddenschappen afsluiten
- Geschikt voor mensen die winst met wedden willen maken op lange termijn
- Nooit met één weddenschap je totale bankroll inzetten
- Consequent inzetten van je geld op weddenschappen
- Kan met een kleine bankroll en grote bankroll, het principe is hetzelfde
- Communicatie in het forum is voor iedere bankroll gelijk
- Wedden blijft leuk door vele verschillende weddenschappen
Nadelen van dit systeem
- Niet geschikt voor 'gokkers'
- 'Veel' winst in korte termijn is niet mogelijk
- Hele bankroll inzetten is niet mogelijk
Conclusie Taartmodel
Het taartmodel geeft je als wedder een handvat om structureel en consequent in te zetten op weddenschappen. Je kan nooit in één keer je bankroll 'verspelen' waardoor het wedden leuk blijft. Ik hoop je hiermee een inzicht te hebben gegeven hoe je met je inzet op weddenschappen om kunt gaan.