Ik doe Communicatie Systemen (CS) op de faculteit Informatica Communicatie Academie (ICA) aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Zo, da's een helemaal mondvol, maar wat houdt dat nou in?
Bij de opleiding Communicatie Systemen leer je onder andere om te communiceren met zowel een klant die graag een programma wil laten maken en de programmeur. Aangezien beide een andere 'taal' spreken (de klant gewoon Nederlands en de programmeur PHP, C++, Dephi, etc.), kunnen ze niet goed met elkaar communiceren. Jij bent de 'tolk'; je vertaalt wat de klant graag wil naar de programmeur, waarna deze aan de slag gaat.
Overigens is dit maar een onderdeel van de opleiding; het ontwerpen van websites, multimediaproducties, software, etc. en het testen en verbeteren ervan behoort ook tot de vaardigheden die na deze vierjarige opleiding zult hebben.
Deze opleiding is echt op mijn lijf geschreven; ik praat makkelijk en vind het leuk om met automatisering/computers te werken.
Overigens is het niet alleen maar veel praten en verslagen inleveren. Je moet ook tot een bepaalde mate kunnen programmeren. Zo hebben we als project gehad om een multimediaproductie te maken (met behulp van Director) van Burgers' Bush in Burgers' Zoo in Arnhem, waarbij we ook zelf de foto's, filmfragmenten e.d. moesten maken en bewerken met het Adobe pakket.
Het is trouwens een gloednieuwe en unieke opleiding in Nederland. Ik ga nu naar het derde jaar (stage), en zit in de 'pioniersklas'.
Ben je misschien geïnteresseerd, en wil je meer over Communcatie Systemen weten, vraag het me in deze thread of pm me.
Laatst bewerkt: 30 jul 2003