Ik moet volgend jaar eerst ff mn diploma zien te halen. En dan hoop ik naar maastricht te kunnen. Wat mij opvalt is dat de meeste denken dat Tilburg de beste universiteit is. Echter, in de keuzegids Hoger onderwijs (daar hecht ik toch meer waarde aan dan elsevier) is de Universiteit Maastricht al 2 x achter elkaar, zowel door hoogleraren als door de nederlandse studenten zelf tot beste universiteit gekozen. Verder is de economische faculteit al tot 3 x toe als beste economische faculteit van Nederland uit de bus gekomen. Ook hebben ze een Amerikaans keurmerk gekregen wat aangeeft dat ze tot de beste universiteiten ter wereld behoren wat onderwijs betreft. Wel moet ik toegeven dat Tilburg en Maastricht ieder jaar vrij dicht bij elkaar liggen. Rotterdam daarentegen presteert ronduit slecht. Met name de laatste jaren is het onderwijs daar snel achteruitgehold. De enige studie die nog goed uit de bus komt daar is International Business Administration. Maar dat is een zeer selectieve studie.
Ik ga naar Maastricht omdat het me een leuke stad lijkt, en de universiteit gewoon heel erg goed is. Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden daar: 40% is buitenlands, alle lessen zijn in het engels (als je economische studie gaat doen), en ze doen aan probleemgestuurd onderwijs (een soort 2e fase in het kwadraat).
Welke studie ik wil gaan doen weet ik nog niet . Ik twijfel sterk tussen International Business/ International Business Economics / International Economic Studies. De namen lijken op elkaar maar er zitten wel grote verschillen in. Zo is de eerste een lotingstudie en heeft de laatste extreem veel wiskunde.
En Gerbo, ik zou je niet willen aanraden om naar Utrecht te gaan. Van alle opendagen die ik heb bezocht vond ik Utrecht wel het dieptepunt. Het mag dan wel een levendige stad zijn, maar het onderwijs is niet echt goed. Als je de stad belangrijker vindt dan de studie zou ik het doen, anders zou ik als ik jou was toch maar even verder gaan kijken....
Laatst bewerkt: 24 jun 2004