1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Wetenschap] Leuke experimenten

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Biscuitje, 30 mrt 2004.

  1. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    ik denk dat hij zijn hand helemaal kwijt is :eek:
     
  2. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat denk ik niet. Het was geen vuurexplosie, maar een explosie van de fles omdat er zich een gigantische druk opbouwde (toch?). Van alleen die fles die uit elkaar knalt zal hij misschien een vinger of 2 kwijt zijn.
     
  3. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Het was idd een druk explosie, mayb wat pijn aan zijn hand, maar niks ernstigs voor de rest.. Tenminste, als er niks van de fles in zijn bakkes schoot :)
     
  4. Kane

    Kane Xcusses voor de post

    Berichten:
    342
    Leuk Bevonden:
    2
    bij nader inzien denk ik dat hij niks mankeert.. ze wisten denk ik wat er ging proberen.. anders zouden ze niet zeggen dat de fles opzun kop moet worden gehouden..
    waarscheinelijk trad ter een subsitutie reactie plaats waarbij etanolchloride en waterstofgas ontstonden. waterstofgas is (verrassing een gas) etanolchloride zou ik zo niet weten.. maar waarscheinelijk ook een gas. Zo te zien was dit een snelle reactie. waardoor je een adiabatische gas proces krijg (temperatuur en volume blijven gelijk) waardoor de druk flink toeneemt. En vervolgens klapte de fles op zijn zwakste punt.. de dop.. en BOEM... waarscheinelijke meer geluid en schrik dan schade..
     
  5. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Adiabatisch idd, de proef moest het hebben van het niet isobaar zijn.. Maar het komt erop neer, dat de 2 vloeistoffen verdampen, waardoor de druk per oppervlakte van de fles groter werd, in zo'n mate dat de fles de druk niet aankon.. Kan erg schadelijk zijn, mensen raken zelfs gewond van flessen limonade die kapot springen.. Ik vermoed echter niet dat de dop het zwakste punt was, iig niet bij een draaidop.. Eerder de flanken van de fles, veel groter oppervlak waar het gas op werkt, en veel dunner..
     
  6. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
    Leuk experiment: Koop zown stinkbommetje en laat um afgaan in de klas ;)

    Weet iemand trouwens wat er in zit?

    Er staat op de verpakking dat er 'Sodium Bi-Carbonate Citric Acid' inzit. Als je hem openmaakt zit er een zakje vloeistof in en poeder.
    Ik weet dat die stoffen met elkaar reageren en stank veroorzaken, maar welke stoffen zijn het?
     
  7. Heavenraiser

    Heavenraiser The raiser of heaven

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    25
    weet iemand al hoe je de marsmellow truc doet???
     
  8. Tom Clancy

    Tom Clancy Karpatenlonghond

    Berichten:
    470
    Leuk Bevonden:
    1
    Wetenschappelijke experimenten

    Ik heb net via google een site gevonden met daarop allerlei filmpjes over wetenschappelijke experimenten.
    Klik
     
  9. Rush nl

    Rush nl FRAUDE!

    Berichten:
    125
    Leuk Bevonden:
    3
    ik gok op Sodium Bi-Carbonaat Citric zuur......gokje, hoor :eek:
     
  10. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
    Hmm.. dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. :{

    Ik doelde op welke stof er in dat zakje zou zitte en welke stof het poeder zou zijn. En in het nederlands.
     
  11. Bitchslap

    Bitchslap _O_Rolling Stones_O_

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    0
    is niet echt scheikundig maar dit is ook wel raar:
    Moet je met je rechter voet een rondje maken en dan met je rechter wijsvinger een 6 maken en moet je dan maar 's op je voet letten.
     
  12. racing-e

    racing-e racing-e

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    neem een briefje van 50 euro. Dompel het in in een mengsel van ongeveer de helft water en de helft alcohol. Als het goed doorweekt is haal je het er weer uit en kun je het briefje in de fik steken. Leuk! geld verbranden. Het geld verbrand alleen niet echt. Wat er gebeurt is dat de alcohol opbrandt. Het papier zal niet branden, doordat de vrijkomende warmte eerst het water verdampt. De alcohol zal op zijn voordat het water op is, en dus wordt er geen papier meer verbrandt. Jij blij dat je je briefje van vijftig nog hebt!
     
  13. Sokkebokje

    Sokkebokje Guest

    ja leuk, en als het mislukt ben je 50 euro kwijt
     
  14. Karelax

    Karelax Guest

    Kan het niet met gewoon papier :p

    En die truc in het begin van Chloor en Alcohol mengen en dan schudden.. is zo nep.. er komt geen explosie volgens me scheikunde lerares.. en vandaag mochten we dan echt met zoutzuur werken :) WAT NEP!.. het is harstikke verdunt.. ik was daar achter gekomen omdat me pen niet weg fikte.. dus deed ik een weddenschap met zow'n 25% van deklas dat ik het over me hand durfde te gooien:cool: easy money;)
     
  15. Biscuitje

    Biscuitje Chili Peppers!

    Berichten:
    1.971
    Leuk Bevonden:
    5
    Natuurlijk is zoutzuur hartstikke verdund tijdens de lessen. Éen druppeltje geconcentreerd zoutzuur in je oog en je bent je leven lang blind...

    En bij dat chool alcohol gedoe vindt er ook geen explosie plaats wanneer je het in een open beker doet ofzo. Ik denk dat bij deze reactie een gas ontstond waardoor de druk langzaam omhoog ging totdat de fles het niet meer kon houden.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2004
  16. Karelax

    Karelax Guest

    Dus zo schadelijk als in dat filmpje zal het niet zijn..
    En van die zoutzuur, o.k. het is wel logisch dat het verdund is.. maar toch wat heeft het zoutzuur dan nog voor zin..
     
  17. Eckie

    Eckie Active Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    15
    Wat dacht je van de stoffen die erin zitten?
     
  18. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Als het verdunt is, maakt het niet een andere stof. Waardoor je dus een stuk veiliger kan werken met zoutzuur in je proefen.
     
  19. PrimePigmee

    PrimePigmee Active Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    0
    Over die alcohol-soorten. Enige echte alcohol is ethanol, een aantal decennia geleden (oef moeilijk woord) werd deze shit nog puur verkocht, gevolg: het werd gemixd en opgedronken. Dus is besloten om er wat vergif bij te doen...dus die shit zeker niet drinken.
     
  20. Kane

    Kane Xcusses voor de post

    Berichten:
    342
    Leuk Bevonden:
    2
    OMG!!
    let es op bij scheikunde pino..

    alcoholen is een scheikundige soortnaam. dat zijn CnH2n-3 groepen met een OH- groep eraan.

    Wat men in de volksmond alcohol noemt is idd ethanol. Maar wat ze dus bij die alcohol 'pure' shit doen is methanol. En dat is een gevaarlijk goedje.. (de indycars rijden hierop) Als je +/- een half reageerbuisje hiervan drinkt ben je dood.. en +/- 1/4 reageerbuisje resulteerd in blindheid.. Voor zover mij bekent is de enige alcohol waar je dronken van word ethanol.
     

Deel Deze Pagina