1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Wetenschap] straaljager vraag

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Martijnn, 29 jun 2009.

  1. Martijnn

    Martijnn Disco disco, good good!

    Berichten:
    3.409
    Leuk Bevonden:
    764
    Ik vraag me het volgende al een tijdje af. Stel je hebt midden in de woestein een kilometers lange rechte weg. Je staat naast de weg en er komt op ooghoogte een straaljager langsgevlogen die dubbel en dwars harder dan de snelheid van het geluid gaat.

    Precies op het moment dat hij voorbij is gevlogen stap jij midden op de weg, komt het geluid nu pas seconden later bij je aan?
     
  2. The_Yakuza

    The_Yakuza Active Member

    Berichten:
    1.805
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, daarom noemen ze het ook de geluidsbarriere :)
     
  3. Nilamo

    Nilamo To Own or not to Own

    Berichten:
    904
    Leuk Bevonden:
    1
    Nee, geluid is in principe vibratie van luchtmoleculen die je oren oppikken. Als de straaljager sneller dan het geluid langs jouw vliegt veroorzaakt de straalmotor nog steeds vibraties op de plek waar hij langsvliegt. Als jij naast de straaljager staat wanneer hij langsvliegt is de afstand die de vibraties moeten afleggen om jou oren te bereiken klein en zal je hem dus kunnen horen als hij langs je raast. Het geluid dat hij echter een paar honderden meter voor hij jouw bereikt heeft veroorzaakt zal jouw later bereiken.

    Dus als de piloot een paar honderd meter voordat hij jou bereikt bijvoorbeeld toetert dan zal je dit pas horen wanneer de straaljager jouw al gepasseerd is. Als er een sonic boom plaatsvind dan zal je dit inderdaad pas horen wanneer hij langs je raast. Het geluid wat een straaljager maakt echter zal je oren meteen bereiken wanneer hij langsvliegt (het zal in elk geval niet stil zijn wanneer hij langsvliegt als dat is wat je bedoeld).
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2009
  4. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Voor een straaljager geldt toch het zelfde als met bliksem? Je ziet eerst de straaljager en dan pas hoor je hem toch?
     
  5. Martijnn

    Martijnn Disco disco, good good!

    Berichten:
    3.409
    Leuk Bevonden:
    764
    Zou een leuke test zijn voor Brainiac, dan wel met een meet instrument ipv een echt persoon.
     
  6. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me logisch dat je het geluid van de motor wel gewoon hoort. Het geknal en geruis komt zoals Nilamo al zei wel later aan.
     
  7. Orange

    Orange One of a kind.

    Berichten:
    2.138
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hoort hem wel wanneer hij langsvliegt, maar niet het 'geluid' van dat moment, maar van toen hij nog iets verder weg was. Denk ik.
     
  8. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja, dat gebeurt.:) Heb afgelopen jaar een half jaar stage gelopen bij de Luchtmacht. Heb weleens bij de landingsbaan staan kijken terwijl ze een doorstarts maakten.

    Tijdens zo'n doorstart zijn ze gewoon aan het landen, maar gaat er tijdens het landen zongenaamd iets fout. Ze moesten dus een doorstart maken en weer vol snelheid maken en opstijgen. Elke keer kwam het geluid wat later.
     
  9. Nilamo

    Nilamo To Own or not to Own

    Berichten:
    904
    Leuk Bevonden:
    1
    Als de afstanden zo klein zijn dan maakt het echt geen verschil er zit inderdaad een klein beetje lag, maar dat is verwaarloosbaar. Als we over relativistische snelheden hebben dan is dat een andere kwestie.
     
  10. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Als hij op je af komt en hij vliegt sneller dan de geluidsnelheid, dan reist je gehoor terug in de tijd! O-) De straaljager heeft immers het geluid wat hij eerder heeft gemaakt ingehaald en komt sneller op jou af. Wanneer hij je passeert, hoor je het geluid wat dán uit de motor komt (je staat er immers naast) en daarna hoor je pas de geluidsgolven die hij onderweg heeft gemaakt.

    Even een tekening gemaakt:

    [​IMG]
    Kruisje ben jij. De cirkels zijn de geluidsgolven geproduceerd op de drie positie van de straaljager.
     
  11. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    Grappig dat die mensen hier ook maar wat roepen. :+
    Hulde aan Matrix voor zijn tekening. :cool:
     
  12. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    nou, als hij tot een zekere afstand bij je is, hoor je hem ook nog wel op het juiste tijdstip hoor.
    net zoals iets met lichtsnelheid, als het dan op je af komt, dan zie je het uiteindelijk ook wel en is hij maar een paar centimeter dichterbij dan watje ziet. dus dat wat je zegt van je hoort het goeie geluid wanneer hij je voorbij is klopt niet helemaal.
     
  13. The_Yakuza

    The_Yakuza Active Member

    Berichten:
    1.805
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed dat je dat zegt, ik dacht dus dat hij jouw 2e punt bedoelde :thumbs:
     
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Uh, wat? :eek:
    Ik weet niet wat je nu precies bedoelt. "als hij tot een zekere afstand bij je is, hoor je hem ook nog wel op het juiste tijdstip hoor" Dit heb ik ook gezegd. Dat is op het punt dat hij zowat bij je staat.
    Maar het is moeilijk om zoiets te verwoorden zonder dat je een fout maakt, daarom zou het handig zijn als iemand een hippe tekening maakt ofzo. Dan zie je het meteen.
     
  15. dudeer82

    dudeer82 Hit-Girl

    Berichten:
    617
    Leuk Bevonden:
    0
    dat is bij een gewoon vliegtuig toch ook zo, als die voorbij gaan dan hoor je het geluid er net een beetje na en niet op de plek waar het vliegtuig zich op dat moment bevindt. Met straaljager zal het geluid dus nog verder weg zijn dan vanaf de plaats waar het zich
    bevindt.

    btw: je kan dat toch ook gwn googlen :+
     
  16. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat moet dan bedrog zijn want het is niet de bedoeling dat geluid achterloopt op het object wat het genereert wanneer deze de geluidsbarrière nog niet heeft doorbroken. 8)
     
  17. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Volgens mij verwart hij het met het Doppler-effect. Althans, ik zou niet weten wat het anders kan zijn.
     
  18. dudeer82

    dudeer82 Hit-Girl

    Berichten:
    617
    Leuk Bevonden:
    0
    het kan ook zijn dat ik het gwn aan het verwarren ben met straaljagers die soms voorbij vliegen :+

    geluissnelheid (droge lucht)= 331 m/s of 1194 km/u

    ik denk niet dat gwne vliegtuigen sneller zijn dan gemiddeld 800 km/u dus ik zal het me ingebeeld hebben.
     
  19. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Een Boeing 747 kan een snelheid bereiken van 0.85 mach, dus circa 912 km per uur. Een 737 kan 850 km/h.
     
  20. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Laatste keer dat ik in het vliegtuig zat werd de snelheid van het vliegtuig weergeven op een scherm. Volgens mij ging ie harder dan 1000km per uur maar ik kan me ook vergissen.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2009

Deel Deze Pagina