1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Wetenschap] Tijdreizen mogelijk?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Darkwing, 10 apr 2003.

1. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja, dat heb ik ook vaak. Maar ik dacht altijd dat DeJa-Vu's foutjes in de hersenen zijn waardoor je het gevoel krijgt dat je het al eens hebt meegemaakt, maar dat is niet zo. Ik weet natuurlijk niet of dit wel waar is, maar ik dacht dat het zo zat.

Ik heb wel eens gedroomt over een kamer, hij was helemaal leeg op een raar apparaat na. Later in het echte leven kwam ik dus in een gebouw die exact dezelfde kamer had. Alles was hetzelfde, de ramen, het uitzicht, de tuin, kapotte plinten, alles behalve dat rare apparaat. Ik was er nog nooit geweest, ik heb het ook mijn ouders gevraagd. Dat ik er ooit eens lang geleden bengeweest zodat ik het al vergeten ben kan niet. De bomen buiten waren immers ook hetzelfde en die groeien.

Laatst bewerkt: 17 apr 2003
  2. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    uuhm, weer terug op tijd(, of eigenlijk juist niet....:confused: :p ;) :cool: }:] )
    hoe kan beweging bestaan als tijd niet bestaat?

3. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    en een bedacht planning systeem om wat in te plannen, iets anders dan tijd kun je niet plannen...

4. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Beweging bestaat wel, buiten tijd om. Alleen de snelheid kan je uitrekenen m.b.h. van dat planning-systeem: Tijd.

5. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    maar als tijd niet bestaat hoe kan het dan beweging, en wat is dan het verschil tussen nu en straks.....

6. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    Hmmz
    Ik bedenk me ineens iets: als je terug reist n de tijd, waar kom je dan terecht?
    volgens mij op een willekeurige plek in het universum
    1 kans op 1000000000000000000000000000000000000000000000000000000
    dus dat je op aarde terecht komt...

7. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    dat hangt helemaal af van de manier waarop jij denkt dat je kunt terugreizen...

8. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    Misschien leuk om dit topic weer even te kicken.. ik vind het namelijk nogsteeds erg boeiend.. Daarom deze vraag: Wat gebeurt er nou concreet wanneer je sneller reist als het licht.. reis je dan ook echt door de tijd, of ZIE je dan alleen terug in de tijd?

9. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ik keek laatst naar de film Paycheck en toen kreeg ik dit te horen:

"Als je een laser afvuurt die zo snel gaat, buigt het zo net zo lang door ruimte todat je bij hetzelfde punt weer uitkomt, je ziet dus jezelf"

"Maar dan in de toekomst"

Ofzoiets, maar klinkt wel interessant :)

10. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    @ Tigerstyle. Denk eens goed na, dan vind je het antwoord vanzelf. Nee, je reist niet door de tijd.
    Stel ik sta op punt A. Licht weerkaatst van mij naar punt B. Ik reis sneller dan het licht en kom bij punt B. Ik ging sneller dan het licht. Het licht is dus nog onderweg. Als ik bij B sta, zie ik het licht van mezelf toen ik bij A stond.
    Je bent dus niet teruggegaan op de "tijdlijn", maar je bent alleen het licht te snel af.

11. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    OK, even wat samenvatten:

Om door de tijd te kunnen reizen heb je nodig: Lichtsnelheid. Maar, dan heb je twee problemen:

Hoe bereik je lichtsnelheid en denk aan de theorie van einstein: E=MC2 --> Energie staat gelijk aan Massa x Snelheid tot de macht van twee. (In het kwadraat) Met andere woorden, hoe sneller je gaat, hoe zwaarder je wordt. Dus volgens de theorie van Einstein wordt je Massa met Lichtsnelheid oneindig, omdat je snelheid ook oneindig is. Maar is beweging opzich wel mogenlijk als je Massa oneindig is?

Tijdreizen zou zowiezo heeel moeilijk wezen omdat je door zo gigantisch veel paradoxen moet reizen, dat zou ook onmogelijk zijn...

Zwarte gaten

Er is niet zo veel over deze zwarte gaten bekend, maar wel dit:

Wanneer een ster implodeert (tegenovergestelde van exploderen) kan die kracht zo erg toenemen dat je in plaats van een witte/bruine dwerg een zwart gat krijgt als resultaat. Ook hier is de energie oneindig, want zwarte gaten zuigen licht, massa en zelfs tijd op. Je hebt wel een ingang, maar geen uitgang wat wormgaten wel hebben. Er verstrijkt geen tijd als je van het ene naar het andere wormgat gaat, want tijd wordt meegezogen.

Best interessant hé? :D

Laatst bewerkt: 22 mrt 2004
  12. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Beter nog, er is geen kans dat je op aarde terecht komt, want het universum is oneindig, dus................. shit nou raak ik in de knoop 8)

Dit soort vragen kan je ook bijv. stellen:

Wat was er voor het ontstaan van het universum?
    Everything that has a beginning has a end Dus ook het universum? Wat is er dan na het universum?

Geweldig om over na te denken, maar mensen kunnen dat niet begrijpen want onze hersenen zijn daar niet goed genoeg voor en dus zullen we het ook nooi kunnen begrijpen. Het is hard maar waar :eek:

13. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Dubbelpost 8)

14. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Umh, mag ik weten hoe je dit allemaal weet? Want ik vraag me toch af hoe de mensheid er ooit achter is gekomen wat een zwart gat doet. We hebben er nog nooit een toch écht kunnen onderzoeken. Hoe kan je nou weten dat een zwart gat tijd opslokt:confused: Als tijd al zo'n vaag begrip is, hoe kan je dat dan weten? Hoe weet je dat het oneidig is? Hoe weet je dat het een ingang is naar iets? Kan het niet gewoon een kern hebben waar alles in wordt opgeslagen (misschien dat die dan ooit ontploft en weer een ster vormt?).
    En wormgaten hè, kan je daar wat meer over vertellen? Ik dacht dat dat fabeltjes waren uit Star Trek.:eek:

Oeh wat een vragen, wel interessant, misschien dwalen we af en moeten we een apparte "heelal" thread maken.

15. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    ..

Laatst bewerkt: 17 jul 2012
  16. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    @ The Matrix.. jij moet eens op google zoeken naar de relativiteitstheorie van Einstein.. of even kijken op howstuffworks.com.. misschien dat je dan ziet dat hier wel degelijk betrekking op heeft, sterker nog, hiermee werdt dit topic begonnen.

17. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Als je sneller dan het licht gaat. Dan ga je eigenlijk nooit door de tijd. Je ziet alleen het licht dat nog onderweg is terwijl jij het voorbij reist. Het tijdstip verandert niet (althans niet achteruit, het hele proces zal wel ff duren, maar je snapt wat ik bedoel). Als een ster ontploft dan zien wij dat ook pas een hele tijd daarna, gaan we dan terug in de tijd? Nee het duurt alleen even voordat we het zien. In principe zou je kunnen zeggen dat je dan iets bekijkt dat eerder is gebeurt en dat je dus terug in de tijd kijkt. Ik denk dat dit eigenlijk de enige manier van "tijdreizen" is (die haakjes zijn expres hè). Maar zoals je in films ziet, dat je hier gewoon rond loopt alleen dan 1000 jaar geleden ofzo, daar geloof ik niet in.

Misschien bekijk ik dit wel heel erg simpel. En bedoel jij iets veel ingewikkelders dat ik niet volg. Dat zou best kunnen, ik ben ook pas 15.

edit:
    klonen en invriezen zijn dingen die gewoon hier op aarde gebeuren. Een zwart gat bevindt zich miljarden lichtjaren van ons vandaan (ik gooi maar wat met getallen hoor). We kunnen dan toch moeilijk dingen onderzoeken, buiten dat we het observeren.

18. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    en ik n'et 17.. maar ter verduidelijking: Onze Zon geeft licht normaal licht af, maar is 2min. geleden ontplof (je bent op veilige afstand.. het gaat ff niet om de ontploffing) jij ziet de zon als kapot, aangezien je nog vrij in de buurt zit.. maar je gaat weg, sneller als het licht.. dus op een gegeven moment zie je nog dat de zon nog heel was, niet kapot, dus ben je terug in de tijd aan het KIJKEN.. mijn vraag was dan.. als je nu weer teruggaat, sneller als het licht.. hoe kom je je aarde dan tegen? jaren verder? Ben jij in verhouding veel ouder geworden? Wnat ik krijg er eventjes niet een duidelijk beeld van in mijn hoofd, heb ook knallende koppijn, maar dat terzijde.

En ik verwijs je NOGMAALS naar de relativiteitstheorie (howstufworks.com) zodat je wat beter de verbanden kunt leggen.

19. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    maar, als wij sneller als het licht willen rijzen, moeten we niet-stoffelijk zijn.

20. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    nee, want het tijdstip is niet veranderd...

je KIJKT alleen terug in de tijd... omdat je het beeld later waarneemt, want het licht (en dus het beeld) is pas later op de plek dan jou (jij bent sneller)

het maakt btw niet uit of je sneller of langzamer dan het licht teruggaat... want je gaat terug naar aarde, je hoeft het licht niet meer voor te blijven...

ik ben het helemaal eens met the_Matrix

Deel Deze Pagina