Als je sneller dan het licht gaat. Dan ga je eigenlijk nooit door de tijd. Je ziet alleen het licht dat nog onderweg is terwijl jij het voorbij reist. Het tijdstip verandert niet (althans niet achteruit, het hele proces zal wel ff duren, maar je snapt wat ik bedoel). Als een ster ontploft dan zien wij dat ook pas een hele tijd daarna, gaan we dan terug in de tijd? Nee het duurt alleen even voordat we het zien. In principe zou je kunnen zeggen dat je dan iets bekijkt dat eerder is gebeurt en dat je dus terug in de tijd kijkt. Ik denk dat dit eigenlijk de enige manier van "tijdreizen" is (die haakjes zijn expres hè). Maar zoals je in films ziet, dat je hier gewoon rond loopt alleen dan 1000 jaar geleden ofzo, daar geloof ik niet in.
Misschien bekijk ik dit wel heel erg simpel. En bedoel jij iets veel ingewikkelders dat ik niet volg. Dat zou best kunnen, ik ben ook pas 15.
edit:
klonen en invriezen zijn dingen die gewoon hier op aarde gebeuren. Een zwart gat bevindt zich miljarden lichtjaren van ons vandaan (ik gooi maar wat met getallen hoor). We kunnen dan toch moeilijk dingen onderzoeken, buiten dat we het observeren.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2004