Ik geloof helemaal niet in tijdreizen, dat heb ik mensen wel eens proberen uit te leggen waarom maar dat is bijna onmogelijk.
Als je terug of vooruit reist dan zie je in die films altijd dat er een andere tijdlijn ontstaat. Als iemand je ook maar ziet of als je dingen per ongeluk vernielt of verandert, verandert dat de loop van de toekomst. Dan denk je, zo iets kleins als steen wegschoppen ofzo heeft toch geen effect. Maar als een man daarnou over struikelt en in de rivier valt, dood gaat en geen kinderen meer krijgt met zijn vrouw. Ieder geboren mens is een deel uit een gigantische ketting van familie. Als die man geen kinderen krijgt, krijgt zijn kind geen kinderen en die weer geen kinderen en ga zo maar eindeloos verder. Misschien wordt de uitvinder van de tijdmachine niet meer geboren of een groot politiek leider of iemand die voor vrijheid zorgde in ons land. Heel ons leven zou totaal anders zijn als je terug zou komen. Hoe kan je bijvoorbeeld terug komen als de uitvinder van de tijdmachine nooit is geboren? Dan verwdijn jij en dan kan jij ook nooit het verleden hebben gewijzigd waardoor de uitvinder van de tijdmachine weer wel geboren wordt. Dat gaat gewoon niet.
Trouwens ik geloof wel in die sneller-dan-licht theorie.
Laatst bewerkt: 10 apr 2003