1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Wetenschap] Tijdreizen mogelijk?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Darkwing, 10 apr 2003.

1. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    *off-topic
    Ik ben het volledig met je eens... de mensheid is heeeel veel verder dan wij weet van hebben. Als je bijvoorbeeld nu kijkt naar de Golfoorlog part II, als je Amerika moet geloven zij die stealth vliegtuigen het modernste wat er is, terwijl die dingen al begin jaren 70 rond vlogen... daarna (jaren tachtig) was het hoogte punt van de koude oorlog... een tijd dat er vele miljarden extra werd besteed aan defensie.

Je maakt mij niet wijs dat je na het stealth vliegtuig zijn gestopt met onder zoek.

2. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Haha, hetzelfde geldt voor mij :D

Maar leuk om jullie theorieën, hypotheses en beweringen te lezen.

Ik denk alleen dat de meesten een verkeerd beeld van tijdreizen hebben. Tijdreizen als in films als The Time Machine, Back To The Future en dergelijke, dat is natuurlijk een volslagen fictief beeld op tijdreizen, en in die zin geloof ik er ook niet in. Maar de manier die Fardo en een aantal anderen uitlegde, die is wel interessant. Vooralsnog volkomen hypothetisch en nog lang niet uitvoerbaar, maar wel interessant om je eens in te verdiepen. Wat ik in mijn eerste post al aangaf, dat het misschien mogelijk zou zijn om via zwarte gaten te reizen en daarmee tijd en ruimte te overbruggen, dat vind ik zelf een wel heel vergezochte theorie. IMO is een zwart gat nog steeds een object met zoveel zwaartekracht, dat het alle materie in de buurt, en zelfs het licht naar zich toe werkt en "verslindt". Elk ruimtevaartuig wat ook maar in de buurt zou komen zou direct verpulverd worden onder die enorme druk. Niet mogelijk dus.
    Die wormholes, dat is een ander verhaal. Reizen via een soort tijdruimtekromming in het heelal, waarmee je enorme afstanden kan afleggen in no-time. Helaas is het bestaan van dergelijke wormholes nog niet vastgesteld, en zal het ook nog wel vele jaren duren voordat wij de technologie hebben om een daarvoor geschikt ruimtevaartuig te maken, dus voorlopig blijft het beperkt tot science-fiction en heftig gespeculeer. Maar ook dat kan leuk zijn :D

3. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Ook het leuke is dat Amerika veel meer uitgeeft aan defensie dan dat zei bekent maken. Het volgende voorbeeld is verzonnen maar geeft wel aan hoe het in ze werk gaat.

Stel de vs zegt dat het 10 miljoen uitgeeft aan defensie.
    Maar ze kopen 25 vliegtuigen van elk 5 miljoen. Kan iemand mij dan uitleggen waar die andere 40 miljoen vandaan komt??

Zo werkt het echt in de VS, ik heb hier verschillende boeken over gelezen en ik neem niet de mening van de schrijver aan, maar elk boek neem ik mee in mijn eigen mening.

4. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    FF als reply op Fardo en Pablow die commentaar hadden op mijn post over Einstein's theorie.
    Ik had al kijken underlined. Ik heb het hier niet over tijdrijzen. Maar iets waarnemen wat in het verleden gebeurt.
    Dat ongeluk van meneer Pablow is dus ook niet terug te draaien, dat heb ik ook niet beweert.

Deze theorie is dus wat anders als het echte tijdreizen, waar ik overigens ook niet in geloof. Kijk maar naar een argument die al eerder is gegeven zoals je vader neerschieten, of andere tijdreizigers zien. De wereld zou dan zo raar in elkaar zitten.

5. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224

Lacht heb ook nooit beweerd dat je ongelijk had ... Ik heb zelfs de tweelings paradox uitgelegd... je kan bijv als je in de ruimte sneller dan het geluid gaat ook nog oude geluiden opvangen... Dus ja dat is logisch .. maar op het moment dat je die beelden ziet is het al lang gebeurt ;)

en daarvoor hoef je niet eens sneller dan het licht te reizen ... kijk maar eens naar boven ... Je ziet sterren ... maar het kan best zijn dat deze sterren al lanng zijn uitgedoofd of op een andere possitie staan omdat het licht pas veel later ons bereikt :D

Over tijdreizen ... als je in parallelen universa gelooft dan is niets onmogelijk en tijdreizen kan en gebeurt ... kijk maar eens naar het de electron/positron/electron paradox ;) ... Maar op grote schaal en of wij kunnen tijdreizen of ooit zullen gaan tijdreizen...

:confused:

Mar ik ben een wetenschapper dus ik sluit het onmogelijke niet uit ... men dacht vroeger ook dat de zon om de aarde heen draaide

6. Jerhui

Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Op de site van Noorderlicht (VPRO) zijn een aantal afleveringen terug te zien in Realvideo... een aantal van deze afleveringen gaan in op waar we het hier over hebben... zeker de moeite waard om te bekijken:

KLIK

[edit]Vooral de eerste twee afleveringen sluiten goed aan op dit onderwerp[/edit]

Laatst bewerkt: 10 apr 2003
  7. TheFlood

TheFlood Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    ja er was toch ook zo'n wetenschappen en die had uitgevonden dat als je sneller dat het licht vliegt. Dat je dan ook meteen door de tijd heen vliegt en dat je dus bv in een uurtje 10 jaar ouder word.

die vergelijking snap ik dus echt niet...wat heeft snelheid nou met tijd te maken?

8. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Alles, tijd is een eenheid van de snelheid van alles. 1 seconde duurt voor jou 1 seconde maar als 1 seconde nu voor jou 10 seconden zou zijn word je dus sneller oud.

9. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Snelheid heeft alles met tijd te maken, dat is nou precies Einsteins relativiteitstheorie: E=MC²

Het komt er op neer (ik ben geen natuurkundige, heb in geen 5 jaar meer natuurkunde gehad, dus pin me er niet op vast :eek:) dat tijd een variabel begrip is. Het betekent ook dat hoe sneller je reist, des te langzamer de tijd gaat voor je gevoel. Het zou betekenen dat als je met de snelheid van het licht zou kunnen reizen (300.000 km per seconde), de tijd stil zou staan als het ware. Sterker nog: als je sneller zou reizen dan de snelheid van het licht, zou je min of meer terug gaan in de tijd. Hoe het precies zit weet ik niet, ik weet niet eens of ik het zelf wel goed heb, maar dat is iig wat ik ervan begrepen heb. Correct me if I'm wrong.

10. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    Tijd is niet te buigen, te doorbreken, aan te passen
    Er zijn bep. theorien over de tijd, en tijdreizen, maar zou tijdreizen mogelijk zijn betekent dat dimensies.
    Het is zo: Jij bestaat uit een aantal stoffen, moleculen etc. stel, jij zou je verplaatsen naar 100jaar terug, dan zou jij daar díé tijd aanpassen, want alleen je aanwezigheid is ZEKER een verandering, al is het al de extra druk op de aarde of het meer gebruik van zuurstof. Dat betekent dus dat die tijd waar je nu in zit, niet meer kan worden waar je vandaan kwam, een andere dimensie, een andere tijdslijn, een interressante theorie

11. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    Je kan niet sneller gaan dan de tijd, alleen sneller dan de te waarnemen tijd. Kijk, licht is een berekende snelheid, sneller dan dat betekent alleen dat wanneer je jezelf verplaatst, bv naar de ORion gaat, wij jou hier in een oudere vorm zien, kom je terug, gaat voor ons de te lezen tijd sneller, en kom je veel sneller terug, maar in weze ga je niets anders dan enorm snel, je verandert niet van tijd waarin je leeft. je gaat 4jaar weg, dus je komt over 4jaar terug, alleen lijken voor ons dat wanneer je daar 2 jaar blijft, die bij ons bv. 2.5 jaar duurt, en dat hoe verder je gaat, hoe langzamer, kom je terug ineens sneller, terwijl je in principe evensnel gaat. Alleen niet waarneembaar

12. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik geloof helemaal niet in tijdreizen, dat heb ik mensen wel eens proberen uit te leggen waarom maar dat is bijna onmogelijk.

Als je terug of vooruit reist dan zie je in die films altijd dat er een andere tijdlijn ontstaat. Als iemand je ook maar ziet of als je dingen per ongeluk vernielt of verandert, verandert dat de loop van de toekomst. Dan denk je, zo iets kleins als steen wegschoppen ofzo heeft toch geen effect. Maar als een man daarnou over struikelt en in de rivier valt, dood gaat en geen kinderen meer krijgt met zijn vrouw. Ieder geboren mens is een deel uit een gigantische ketting van familie. Als die man geen kinderen krijgt, krijgt zijn kind geen kinderen en die weer geen kinderen en ga zo maar eindeloos verder. Misschien wordt de uitvinder van de tijdmachine niet meer geboren of een groot politiek leider of iemand die voor vrijheid zorgde in ons land. Heel ons leven zou totaal anders zijn als je terug zou komen. Hoe kan je bijvoorbeeld terug komen als de uitvinder van de tijdmachine nooit is geboren? Dan verwdijn jij en dan kan jij ook nooit het verleden hebben gewijzigd waardoor de uitvinder van de tijdmachine weer wel geboren wordt. Dat gaat gewoon niet.

Trouwens ik geloof wel in die sneller-dan-licht theorie.

13. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    The Matrix 0_o, wel lezen, hè, heb ik ook al behandeld en dat is hier niet echt het punt, (haast) iedereen gelooft ook al dat als tijdreizen mogelijk zou zijn dat samenhangt met meerdere dimensies....

14. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Hoe heet dat ook al weer?? De vlinder-theorie ofzo (of iets met de Wet van Murphy, ik weet het niet meer). Dat een vlinder in Japan een tornado kan veroorzaken in Amerika. Mja, vaag iig :)

Daarom zei ik al, ik geloof niet in de manier van tijdreizen zoals je die in de films ziet. Ik geloof wel dat tijd beïnvloedbaar is, en dat wij die tijd in de toekomst zullen kunnen manipuleren om sneller te kunnen reizen. Dat versta ik onder tijdreizen.

15. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    @Tigerstyle, ow srry, ik wilde gewoon mijn visie erop geven.

Ik denk zowiezo niet dat tijd beinvloedbaar is. Tijd is tijd en ik denk niet dat we het ooit zullen begrijpen.

16. Joeri71

Joeri71 Keep an open mind...

Leuk Bevonden:
    1
    Nou ik heb al die verhaaltjes hier nou eens gelezen. en ik moet zeggen daar doe je best tering lang over, en alles volgen doe ik ook niet helemaal.
    Maar ik heb er ook dingen tussen gelezen waarvan ik denk zja zo zit het.
    Als je dus sneller als het licht reisd dan ga jij niet terug in de tijd, maar dan haal je dus alleen de lichtstralen weer in, waardoor je als je weer stil staat, je niks kunt doen, maar je wel vanalles ziet wat eerder is gebeurd.
    Wat ik me nu alleen afvraag is dat als je dat doet, je eigenlijk gewoon heel hard ergens anders heen gaat. Zeg maar voor het gemak je gaat sneller als het licht de ruimte in. Dan pak je een heeeeeele goeie verrekijker, en kijk je naar de aarde. Dan zie je dus dingen die eerder zijn gebeurd. Om die manier kan je dus terug in de tijd KIJKEN, maar niet iets verandern, omdat je er heel ver vandaan bent.
    Echt terug in de tijd reizen kan dus niet door sneller dan het licht te reizen, omdat je dan gewpoon heel ver van de bron af meot gaan en je dan dus niet meer in de buurt bent.
    Misshcien kan het wel op een andee manier maar dat is dan nog een compleet onbekende, denk ik....

17. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Ik geloof dat een vorm van tijdreizen mogelijk is.. ik geloof alleen niet dat het heen en weer reizen indezelfde tijdslijn mogelijk is.. Juist omdat zoals eerder al gezegd alleen je aanwezigheid theoretisch al invloed heeft.

Maar ja tijd is zowieso een relatief begrip.. voor ons is een jaar niet echt lang.. Voor een vlieg is het een leven. De perceptie van een vlieg b.v. (bedoel ik niet tijdsbesef) is heel anders als die van ons. Voor een vlieg zijn wij maar trage slome wezens. Het begrip tijd is dus geen vast begrip maar een interpretatie van de mens. Denk dus wat dat betreft niet in een te vast patroon, en sluit daardoor de mogelijkheid van tijdsreizen niet uit..

18. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Hmmm, denk je dit eens in: een gigantische buis om de aarde, met daarin een capsule. Je gaat in die capsule zitten. Vervolgens versnelt die capsule tot de snelheid van het licht, en nog sneller. Die laat je dan een paar miljoen rondjes maken (met jou er nog steeds in). Zou het dan mogelijk zijn dat als je weer terug komt op aarde (hartstikke duizelig natuurlijk 8)), je eerder aankomt dan het punt waarop je vertrokken bent? Dus dat je wél terug in de tijd bent gegaan?
    Zomaar een hersenspinseltje hoor, geen idee of het kan, of dat ik gewoon loop te ijlen, maar ben wel benieuwd :D

19. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Nee, want dat is te dichtbij. Stel je voor je ontploft de zon, een gigantische ontploffing die nog ver te zien zal zijn. Je reist sneller dan het licht een gigantisch eind verder (zodat je flink voor ligt op het licht). Je kijk terug en na een tijdje zie je pas het licht (dus de beelden) van de ontploffing. Het is dus geen tijdreizen eigenlijk maar de beelden voor zijn. Als je een dom dansje doet en je reist sneller dan het licht weer een stuk verder dan zie je jezelf dat dansje doen in de verte en jezelf die naar jou toe reist.

20. xboxwizz

xboxwizz ........

Leuk Bevonden:
    0
    jullie zijn wel slim :Dik zou er nooit iets van snappen laat dat de slimme jomgens als einstein maar uitvinden:)

Deel Deze Pagina