Uh volgens mij is Bush pas na de aanslagen op de twin towers Afganistan binnengetrokken om Osama Bin Laden te pakken . Dat begrotingstekort daar heb je volkomen gelijk in, dat is ook de rede waarom Bush voor mij heeft afgedaan. Deze man heeft een drastisch gebrek aan economische visie (hoewel hij toch aan de Harvard Business School gestudeerd heeft). Je kunt een economie niet opkrikken door simpelweg in het wilde weg met geld te smijten. Daarmee kun je alleen conjuncturele problemen oplossen. Helaas is er in Amerika sprake van een structureel probleem. De problemen zitten niet aan de vraagkant maar aan de productiekant van de economie.
Uh ooit gehoord van de economische sancties? Nou dit hield dus in dat Amerika zelf besloot om niet meer te handelen met Irak. En naja aangezien dat 99,99% van de Iraakse export uit olie bestaat, hield dit dus in dat Amerika Irak lam wilde leggen door de oliekraan dicht te draaien. Dit mislukte helaas aangezien Rusland gewoon door bleef handelen. En het is bull shit dat Bush het om de olie gedaan heeft, ik weet nie of je het weet, maar over 30 jaar is de olie sowieso op. En Amerika geeft nu toch ook aan dat het wil vertrekken zodra er een stabiele regering is gevestigd? Nee dat olie-argument is slechts een goedkoop argument van een aantal proletarische SP'ers, die niets beters te doen hebben dan terreinwagens in binnensteden te verbieden.
Veel mensen vergeten dat Saddam een gigantische bedreiging voor de wereld vormde. Het gaat hier immers om de brandhaard van de wereld. Vraag mensen waar de derde wereldoorlog zal ontstaan en 9 van de 10 zal Israël antwoorden. Nu is het zo, en dat staat WEL vast, dat Saddam de Palestijnse zelfmoordenaars steunde en zelfs zelf kruisrakketten afvuurde op steden als Tel Aviv en Rishon le Zion. Zo'n man is alle staten en mocht hij massavernietingswapens hebben gehad dan had hij ze ongetwijfeld tegen Israël gebruikt. En waar waren we dan geweest? Juist, dan hadden we een 3e wereldoorlog gehad!
En nu zegt iedereen dat er geen massavernietingswapens waren. Maar hoe zeker weten we dit?
Waarom liet Saddam geen wapeninspecteurs toe? Lijkt me dat er wat te verbergen viel... .
Waarom had Saddam 2 van 's werelds beste scheikundigen in dienst? Om uit te zoeken hoe je van kamelenschijt electriciteit maakt?
Dacht je nu werkelijk dat Saddam deze wapens open en bloot ten toon had gesteld toen de Amerikanen binnen trokken? Een woord lijkt me voldoende... Syrië.
En daarbij, mocht het toch zo zijn dat Saddam geen massavernietigingswapens had, hadden we dan moeten wachten tot hij ze wél had? Waren we dan niet veel verder van huis geweest? Voorkomen is beter dan genezen....
Verder ben ik van mening dat VN veel te laks zijn geweest. Zij hadden de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Ze zetten zich wel in om een paar rivaliserende stammen in Afrika uit elkaar te houden, maar ze zijn te laf om 's werelds beruchtse tiran af te zetten.
Dit neemt niet weg dat ik ook mijn kritiek op Bush heb. Toen de VN zijn steun niet gaf, had hij niet moeten besluiten om alsnog te gaan. Dan had hij zich bij deze (weliswaar foute) beslissing van de VN neer moeten leggen. Nu wekt hij namelijk de indruk dat de VN nutteloos is. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. En zo wekt hij tevens de indruk dat Amerika arrogant is (deels waar overigens). Gevolg? Amerika is nu het pispaaltje van de wereld! En het heeft een onhandelbare situatie in Irak gecreëerd. Nu wordt de bevrijding van Irak door de Irakezen en de de rest van de wereld gezien als een vorm van Amerikaans imperialisme. Dat is natuurlijk een gigantische blunder van Bush! Wat hij wel had moeten doen? Klinkt simpel, maar hij had moeten wachten tot een groter aantal landen van de noodzaak van de bevrijding van Irak overtuigd waren.
Ik denk dat Kerry dit beeld van Amerika weer enigzins kan herstellen, ook denk ik dat hij een beter economisch inzicht heeft.
Laatst bewerkt: 24 okt 2004