1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielrennen [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tyrant, 25 mrt 2012.

1. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.620
    De Froome van 2012. :p

2. FunkXual

FunkXual YT: Sean Specter

Leuk Bevonden:
    24
    Laatst bewerkt: 18 jul 2013
  3. FR-thaan

FR-thaan Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Aan alle reacties over de ziekte en het terugvallen van Mollema valt me wel meteen iets op.

Giro dit jaar: Gesink halverwege 3e, zakt wat terug, ziekte en moet uiteindelijk op vrijdag opgeven.
    Tour nu: Mollema na 2 weken 2e, zakt wat terug, ziekte en moet misschien opgeven?

Commentaar op Gesink: Kan maar beter stoppen als ronderenner, wordt nooit meer wat, geen mentaliteit, mietje, bla bla bla.
    Commentaar op Mollema: Heel wat milder.. Vooral teleurstelling alom.

Ik wil maar zeggen dat ik het zéér te doen heb met Gesink altijd maar, terwijl die met afstand de beste resultaten van alle momenteel rijdende Nederlanders heeft, veel meer tegenslag heeft gehad dan de andere Nederlandse toppers en ook nog is een veel attractievere rijder is dan bijvoorbeeld Mollema.

Ik vind Mollema een heerlijke renner, kan echt bizar tot het gaatje gaan en heeft een geweldige laatste kilometer. Gesink vind ik alleen een veel hoger niveau hebben, hij haalt het dit jaar niet, maar schrijf die jongen nou niet af.
    Maar ik hoop toch dat het verwachtingspatroon onder ons Nederlanders wat gaat veranderen, dat we de goede prestaties wat meer waarderen en bij mindere momenten niet meteen afbranden.

4. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet niet, ik snap je punt, maar ik weet niet of ik het er mee eens ben. Bij Gesink zijn terugvallen eerder normaal dan uitzondering, er is altijd wat, en als het dan een keer slecht gaat (zoals bijv. vandaag bij Mollema), valt hij ook meteen als een baksteen, itt een Mollema die het gewoon wat meer op karakter kan doen, zoals hij dat ook vaak deed in zijn Vuelta (waar hij zelfs een aantal keer kon aanvallen, Gesink in goede positie in klassement nooit zien doen).

Gesink heeft nooit tweede gestaan in een grote ronde, het feit dat Mollema dat wel kan zegt wel iets, qua talent denk ik dat beide heren ongeveer echt hetzelfde kunnen, maar bij Gesink heb ik altijd het gevoel dat het er nooit goed uit komt en dat hij altijd weer opgeeft met een kutsmoes.

Maar ik snap je punt, al denk ik dat Gesink nooit gaat presteren wat Mollema deze tour al heeft gepresteerd.

5. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Gesink heeft gewoon gefaald als kopman en daar is terecht kritisch op gereageerd. Mollema heeft als kopman 2,5 week op het podium gestaan, dat verdient respect. Ik zie meer in Mollema dan Gesink.

6. FR-thaan

FR-thaan Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Gesink heeft lang 2e gestaan in de Vuelta.. Als hij niet was gevallen was hij dat ook geëindigd. Die Vuelta was hij ook constant aan het aanvallen, enige nadeel is dat het al lang geleden is Verder heeft hij ook 3e gestaan afgelopen Giro en is hij 5e geworden in de Tour. Ik heb nu 2 weken lang genoten, maar kans is wel groot dat Mollema nu weer opgeeft en dan is zijn beste resultaat na 3 Tours de 70e plaats. Die 4e plaats in de Vuelta was heerlijk, maar aanvallen heeft hij daar nauwelijks gedaan, haalde wel hoge klasseringen door z'n sterke laatste kilometer + eindsprint. Als de gemiddelde Nederlander de kritiek op Gesink wat zou minderen gaat hij gewoon weer doen wat hij voorlopig 3x vaker heeft gedaan dan Mollema, top 10 rijden in grote rondes. Ook top 10 klasseringen in kleine rondjes heeft hij veel vaker gereden. Met Mollema denk ik dat we wel hele mooie overwinningen zouden kunnen pakken, denk aan etappes, lombardije of andere klassiekers. Al mist hij daar voorlopig nog wel wat voor, gezien afgelopen Zwitserland met een etappe in Polen zn enige fatsoenlijke profwinst was.

Eigenlijk moeten we deze 2 ook niet met elkaar vergelijken, maar het gaat me om het krediet wat ze krijgen. Vind ik totaal niet in verhouding tot elkaar staan.

@Dakar, deze tour van Mollema is anders aardig te vergelijken met de giro van Gesink, even ervan uitgaande dat Bauke opgeeft of er helemaal doorheen zakt. Laten we dus hopen dat ik zondag alsnog kan zeggen dat Bauke karakter heeft getoond. Alleen bij Robert gebeurde het iets eerder. Mollema heeft daarnaast ook nog eens veel meer steun gehad van Ten Dam en Gesink als Gesink had in de giro, anders had Mollema er nog veel slechter voor gestaan.

7. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Al wordt Mollema laatste, hij heeft wat gedaan 2,5 weken waar Gesink alleen nog van kan dromen. De Tour is de CL zoals ze wel eens zeggen en hij heeft als kopman fantastisch gepresteerd.

Gesink heeft voor dat voetbalsalaris gefaald als kopman en is nu teruggezet. Je bent misschien een grote fan, maar dit zijn gewoon feiten.

Gesink moet niet zeiken en wat gaan laten zien. Denk je dat andere renners in andere landen nooit hevige kritiek krijgen? Die gaan dan ook gewoon door. Ik vind het te makkelijk om de critici de schuld te geven voor Gesinks falen. Tot nu toe hebben die critici het bij het juiste eind.

8. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het daadwerkelijk wel meetellen dat Mollema iets presteert in de TDF. Ik vind de vuelta en giro zeer vermakelijk, en het zijn grote rondes, maar het is niet het hoogtepunt in het wielerjaar voor ronderenners, dat is de tour. Een derdeplek in een giro is (als je het naar de tour zou vergelijken) een 13 plaats in de Tour. De gehele wereldtop doet mee in de TDF, dat is het moment om te pieken, iets wat bijv. Armstrong in het verleden goed begreep. De concurrentie bij de tour is dus vele malen sterker dan bij andere renners, waar nieuwelingen vaak toch meer kansen krijgen van ploegen, en waar je meer vrijbuiters hebt die los mogen gaan voor een klassement.

Dat Mollema tweede heeft gestaan zegt naar mijn mening dus echt wel meer dan de prestaties van Gesink, al kan je natuurlijk kanttekeningen maken dat de rest van top echt niet on vorm was/is, hij stond wel boven die toppers, maar dat is nou eenmaal geluk wat je altijd moet hebben. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat men bij rabo volop durfde te gaan voor Gesink (gebrek in geloof), zoals Belkin dit jaar reed (echt kopman beschermen, waaieretappe), Mollema heeft veel meer die uitstraling van een kopman (waar zijn hoge klassering ook aan meewerkte natuurlijk), als je een kopman hebt die bij het minste geringste ze bek laat zakken zit je wel met een andere mentaliteit op de fiets. Maarja, het zou jammer zijn als hij opgaf, mocht het zo zijn, zou ik voor volgend jaar toch weer vool Mollema als kopman gaan ipv Gesink.

9. FR-thaan

FR-thaan Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Mensen vergeten dat Gesink 5e is geworden in een veel beter bezette tour, mét een scheurtje in z'n ellepijp. Dus heeft Gesink gedaan waar Mollema alleen nog maar van kan dromen? Of tenminste, de komende 3 dagen, hopelijk kan Mollema dan een zelfde prestatie weerleggen.

Gesink heeft een keer gefaald dit jaar ja. Maar ook hij werd ziek zoals Mollema nu. Anders was hij gewoon nog top 10 geëindigd. Als Gesink de rest van het jaar niks meer presteert dan pas verdient Mollema het meer dan hem.

Ik schrijf Gesink vast op voor de Canadese wt wedstrijden, het Wk, Emilië en Lombardije. En misschien zelfs voor morgen of overmorgen, was vandaag duidelijk veel sterker dan zijn 25e plaats.
    Weet niet of hij deze allemaal rijdt maar we gaan hem zeker ergens vooraan zien.

10. Master Of Blades

Master Of Blades aka BonkMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Op 1800 meter hoogte herstel je niet zomaar van een griepje temidden van een serie intensieve inspanningen. Zelfs al zou Mollema afdalen naar Bourg D'Oisans op 700 meter hoogte betwijfel ik of hij voldoende hersteld.

Hij zal morgen dus of niet starten of als een slappe vaatdoek de bus pakken. Mocht ie toch weer een topdag hebben, dan is het verhaal dat hij ziek is gewoon bullshit om zijn matige prestaties te verhullen.

Als Belkin een hyperbare tent heeft, dan is er nog een kans, dan kan Mollema overnachten alsof hij op zeeniveau zit, maar ik betwijfel of de wetenschappelijke kennis voldoende is bij Belkin, anders was Mollema bij voorbaat niet ziek geworden. En ik weet zo niet of het ook is toegestaan.

11. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.620
    Denk dat prestaties vergelijken op basis van een tweede Tourweek een beetje zinloos is, want er spelen wel meerdere dingen mee.

Ben het hier eens met fr_thaan: de maatschappelijke opinie richting Gesink is echt veel kritischer dan naar Mollema.
    Als Gesink 3 jaar geleden in de derde Tourweek had gezegd dat hij ziekjes was en dus niet startte was die wederom met de grond gelijk gemaakt...
    Terwijl de palmares van Gesink vooralsnog veel beter zijn dan Mollema.

Ik vind wel inderdaad dat Gesink nooit een winnaarsmentaliteit vertoont, maar vooralsnog heeft hij aanvallender gekoerst dan Bauke toch?

12. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Los van prestaties is toch wel duidelijk dat Mollema mentaal duidelijk twee stappen verder is dan Gesink? Als Gesink knakt, dan knakt hij. Mollema is mentaal gewoon veel sterker en daardoor in staat langer aan te klampen of de schade te beperken.

Laat wielrennen nu net voor het overgrote deel een mentale sport zijn. 1....2....3

13. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.620
    Ik wilde alleen even aangeven dat er wel met 2 maten wordt gemeten in de vergelijking Mollema - Gesink.
    Robert heeft ook gewoon heel veel mooie dingen laten zien, alleen in de Tour lukte het helaas niet, soort VDB syndroom.

Alleen zijn er dan 'wielerliefhebbers' die enkel in juli naar de sport kijken die direct denken dat Gesink een koekenbakker is die niets kan.

14. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Ja, dat klopt. Volgens mij heeft Gesink ook heel lang met de druk vanuit het 'Nederlandse' in de Tour rond gereden. De druk op Gesink was natuurlijk ook vele malen groter - en daarmee de verwachtingen - dan bij Mollema.

15. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Lol aardige groep nu. 40 man ofzo haha.

16. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Beetje vreemd dat sommige zeggen dat Gesink alleen kan dromen wat Mollema in de Tour presteert.

Gesink is 5e in het klassement geëindigd, topprestatie. Iets wat Mollema misschien in de toekomst, maar dit jaar niet gaat lukken. Dus daar ligt Gesink al op voor.

Mentaal is Mollema gewoon veel sterker en aan de microfoon komt hij stuk overtuigender over. Hij rijdt op karakter terwijl Gesink eerder de handdoek in de ring (lijkt) te gooien. Dit is voornamelijk de reden waarom er altijd zoveel kritiek is op Gesink.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik ook weinig geloof van het verhaal dat Mollema opeens ziek is na de tweede rustdag. Zijn tijdrit was voor zijn doen niet slecht. er zijn gewoon stuk of 8 mensen een klasse beter berg op. Als hij zoals gezegd wordt gisteren ook al ziek was had hij niet 2 minuten op Contador verloren maar minstens 10.
    Hij kent twee slechte dagen maar na de Ventoux was als te merken dat Mollema niet de Mollema is van de Pyreneeën. Waar veel topklimmers en favorieten het juist in het begin zwaar hadden en nu hun niveau halen, duurt voor Mollema de Tour gewoon een week te lang.

Opgeven zou ik echter wel erg jammer vinden, al lijkt de top 10 met de ontwikkelingen en het 'ziek' zijn nu wel vervlogen.

Tja het Nederlands volk juicht keihard en roept dat we de beste zijn als het goed gaat en mensen boven verwachting presteren. Als het dan minder gaat zijn we niet realistisch genoeg om te beseffen dat we ook niet zo hoog in de stand horen te staan en worden de renners afgebrand.

PS: Ik zie dat Mollema gewoon gestart is, pluspunt.

Laatst bewerkt: 19 jul 2013
  17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.620
    Waarop baseer je dat dan? Zijn zat renners die een dagje vol aan de diaree zitten bv. LeMond heeft zelfs de Tour gewonnen terwijl hij een dag ziek was.
    Je hebt natuurlijk vele gradaties in ziek zijn he. Maar je kunt nooit zeggen dat iemand die ziek is minstens 10 minuten moet verliezen... Het is dan ook niet te vergelijken met een hongerklop bv.
    Daarnaast zijn wielrenners tough motherfuckers, genoeg verhalen van mensen die met gebroken sleutelbenen ook gewoon in het peloton finishen.

Het is juist raar dat toppers eerst zware benen hebben en vervolgens na de 2e rustdag opeens vanuit het niets naar boven stomen. Neem Purito, die rijdt absurd goed na de rustdag. Dat gaf Nico Verhoeven ook al aan.
    Wat Mollema laat zien is in een iets overdreven vorm een teken van menselijkheid. Als je een 3 weekse Tour de France rijdt wordt je fysiek minder. Het is vreemd dat er diverse Spanjaarden zijn die fysiek sterker worden. Dus ik denk dat het niet alleen komt omdat Mollema slechter wordt, maar voornamelijk dat de concurrentie opeens beter wordt.

Zo werkt het helaas overal.
    Maarrrrr ik snap niet precies wat je bedoelt dat we niet zo hoog in de stand horen te staan?

18. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    Die spanjaarden vlammen wel hé de laatste paar dagen :+

19. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Wielrenners zijn zeker pijnlijders en mensen die zich hier doorheen kunnen zetten. Maar als je goed ziek bent in het huidige wielrennen en je staat in te top van het klassement verlies je echt wel meer tijd dan 2 minuten omdat alles zo dicht op elkaar zit. Kunt prestatie van LeMond niet gaan vergelijken met huidige wielrennen..
    Ik denk dat hij gewoon slechte benen heeft na 2,5 week Tour. Door zijn hoge klassering is hij al meerdere keren (te) diep in het rood gegaan, iets wat hij nooit had gedaan als hij lager had gestaan. Dit maakt hem een geweldige sportman maar nu in de laatste en zwaarste etappes betaalt hij de prijs hiervoor.

Neem aan dat je wel bekent met met het laten toppen van topsporters op de juiste momenten? Sommige toppen 3 weken lang zoals een Froome. Meeste zijn hier niet toe in staat en toppen in bepaalde periodes. Mollema in de Pyreneeën, wat hem veel tijdwinst opleverde. Andere toppen in de Alpen die dit jaar ook beduidend zwaarder en langer zijn dan de Pyreneeën.

Net zoals sommige in het begin moeilijk op gang komen en hun ritme kunnen vinden maar naar mate de wedstrijd verder vordert steeds beter gaan rijden.
    Jij praat nu gewoon Zeeman en Verhoeven na. Gaan nu Bau en Lau minder presteren vraagtekens zetten bij andere, beetje jammer. Als Bau was blijven presteren zoals in de eerste 2 weken hadden ze er niet om gemaald.
    Elke Tour heb je renners die in de loop van de ronde beter gaan presteren. Ieder heeft een ander piekmoment.

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.620
    Sorry, maar sommige dingen die je zegt lijken niet te koppen.

Wie zegt dat Mollema goed ziek is? Wie weet heeft hij 39,2 graden. Het is en blijft een aanname dat Mollema 10 minuten had horen te verliezen op basis van wat we weten. We weten niet hoe ziek hij was en wat een te verwachten verlies is als je ziek bent. Blijft gissen en ik zie geen reden waarom Belkin hierover zou liegen? Vind dit dus niet verdacht.

Maar waarom zou Belkin liegen over z'n ziekte? Ze kunnen toch gewoon zeggen dat hij slechte benen heeft? Ik zie de gedachte daarachter niet.

Pieken doe je op basis van koersen, niet op basis van weken. Froome is daarentegen wel een uitzondering want die heeft een piek die wel heel lang duurt (sinds Tirreno). Er is geen 1 wielrenner die piekt in een Tourweek, of die zegt 'ik ga mijn zinnen zetten op de 3e Tourweek'. Je piekt voor de Tour zoals een VDB doet of niet.

Die gasten van Belkin hebben gewoon gelijk als je kijkt naar DpVAM van al die Spanjaarden, dat slaat nergens op. Vergelijk met de laatste 6 jaar vertonen zijn geen afname in fysieke kracht, dus wat jij zegt dat er elke Tour renners zijn die in de loop van de ronde beter gaan presteren is niet waar. Een Mollema gaat echt z'n Tour niet indelen door in de Pyreneeën te pieken om er in de Alpen genadeloos er vanaf gereden te worden hoor. Geen enkele klassementsrenner doet dat. De inzakking van Mollema is niet gepland, net zoals het niet gepland is dat hij in de Pyreneeën moet pieken.

Kijk maar:

Froome is verdacht omdat hij al vanaf dag 1 superprestaties op de mat legt en nog steeds geen zwakte heeft vertoond (behalve een 'hongerklop' wat niets met je benen of conditie te maken heeft).

Het is nog verdachter dat Quintana, Contador, Kreuziger etc beter zijn gaan rijden na rustdagen.
    Ik ga liever af op wetenschappelijke data dan jouw uitspraken over 'ja iedereen piekt wel eens'. Waarop baseer je dat? Ik ken weinig sporters die na 2 weken fietsen opeens sterker zijn dan dag 1. Dat is gewoon raar en nooit vertoond.

Laatst bewerkt: 19 jul 2013

Deel Deze Pagina