Ben ik het voor een groot deel mee eens. Balbezit is nog steeds een zaligmakende statistiek voor velen. Ik kijk toch liever naar hoeveel ballen er in de touwen worden geknald.
Kijk bijvoorbeeld naar Nederland, lang niet altijd veel balbezit maar wel 13 goals (ofzoiets) maken. Dan is Spanje met 8 goals en maar 3 verschillende doelpuntenmakers toch veel minder effectief. Wat Tyrant hier boven noemt is daar imho zeker debet aan.
Mooi voetbal is voor mij strijd, passie, goals en natuurlijk ook mooie aanvallen en combinaties, maar ook goed verdedigen en tactisch de betere zijn dan je tegenstander. Zeker dat laatste is wat mij betreft vormvrij. Wie schrijft in hemelsnaam voor dat dat gepaard moet gaan met veel balbezit en overwicht op de helft van de tegenstander? Ik vind het klinkklare onzin.
Nog een mooi voorbeeld is wat dat betreft de tweestrijd in de CL tussen Inter en Barca. Daarin heeft Inter in twee wedstrijden totaal verschillend gespeeld. De ene wedstrijd dominant (3-1 winst), de andere wedstrijd totaal op de verdediging leunend. Ik vond het allebei even mooi om te zien, zeker omdat Barca erdoor ontmanteld werd. Maar de ganse voetbalwereld kotste op Inter in die returnwedstrijd. Dan vraag ik me echt af waarom? Omdat ze tactisch beter waren dan Barca en ze effectief bestreden? Net alsof je combinatievoetbal perse moet bestrijden met combinatievoetbal, want anders is het niet eerlijk of mooi. Wat een bullshit.
Laatst bewerkt: 12 jul 2010