1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

WO 2 info svp

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door wesleyX, 15 dec 2003.

1. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben een kind van oorlogsouders, dus ik ben ermee opgegroeid.
    En als je in Arnhem woont kom je er niet onderuit!

en wesley, hou in de gaten dat D-day en market garden 2 heel verschillende slagen zijn.
    D-day luidde het begin in van de geallieerde troepen in europa in juni 1944, kijk naar saving private ryan, of om een historisch juist beeld te krijgen naar "The longest day".

Market garden betrof een offensief om door te stoten naar duitsland via eindhoven, grave, nijmegen en arnhem om zo in het industriele hart van de duitste oorlogsmachine uit te komen, het Ruhrgebied.
    Omdat de duitsers tijdens D-day grote verliezen hadden geleden kreeg een complete duitse pantserdivisie rust om te kunnen hergroeperen, dit deden ze in wolfheze bij Arnhem.
    In engeland werd ondertussen met maar een week planning, market garden bedacht, en terwijl het nederlandse verzet bekend stond als heel nauwkeurig werden de meldingen over de pantserdivisie volledig weggewuifd.

Huur de film "A bridge too far" met Sean connery, robbert Redford maar eens , zal je een heleboel van opsteken.

2. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Er waren zelfs twee complete SS-Pantserdivisie's aanwezig (9e en 10e), hoewel ze beiden inderdaad wel 'battered' waren.

Ja er ging zoveel mis... Onder andere dat Monty de berichten van het Nederlandse verzet wegwuifde. Althans, Eisenhower gaf Monty daarin de verantwoordelijkheid en gedreven als hij was nam hij het niet serieus.

3. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Market Garden was inderdaad de grootste luchtlandingactie, maar om nou vanwege het dodenaantal te stellen dat deze operatie groter was dan D-Day vind ik iets te ver gaan; aan Market Garden namen meen ik 40.000 manschappen mee aan de geallieerde zijde, bij D-Day waren dat er veel meer, die voornamelijk vanaf het water aan land kwamen...

Operation Market Garden begon op 17 september 1944 en eindigde op 25 september 1944. A Bridge Too Far slaat dus op de Arnhemse brug die na de bruggen in Eindhoven en Nijmegen niet in bezit gehouden kon worden tijdens de opmars door een aantal geallieerde pantserdivisies vanuit het zuiden (België). De Arnhemse brug was als laatste obstakel dus één brug te ver. Deze brug heet nu overigens de John Frost brug, naar de commandant die destijds als taak had om de Arnhemse brug in handen te krijgen en te houden...

Nog een Arnhemmer... :)

Laatst bewerkt: 16 dec 2003
  4. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Maar wesley zeg eens ff precies waarvoor je het wil gebruiken aub. Spreekbeurt of werkstuk? En je moet wel een deelonderwerp nemen, je kunt moeilijk de hele 2e WO gaan bespreken....

5. wesleyX

wesleyX Sword From Heaven

Leuk Bevonden:
    0
    Een profiel werkstuk daar is het voor.

Hoofdvraag is
    Waarom was duitsland zo succesvol tot aan ongeveer 1942.
    Maar nederlandse veldslagen komen er ook in voor.

6. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Ah ja, nou dan heb je nie zow veel aan mij. Ik ben nie zo geintresseerd in veldslagen enzo.

7. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    het wordt ook steeds meer een ver-van-je-bed show... de mensen die er daadwerkelijk bij waren, worden er steeds minder.. het is ook al zo'n 60 jaar geleden, dus het wordt steeds meer net zo'n historisch feit als de 80-jarige oorlog (waarin volgens mij meer doden zijn gevallen dan in de 2e WO)...

natuurlijk ligt het nog verser in het geheugen, natuurlijk zijn daarvan meer horror-taferelen bekend, maar het wordt steeds meer gewoon de plek in historie die het heeft... de gevoelswaarde ervan is sterk aan het afnemen, omdat we er weer bovenop zijn...

de les die eruit getrokken is, moet natuurlijk altijd bijblijven...

8. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet wat dat is maar ik ben er hééééél erg geïntresseerd in. Van nature al. Veldslagen en militaire feiten boeien mij niet zo. Maar het onderduiken, en het hele leven tijdens de oorlog kan mij mateloos boeien. Ik heb er talloze boeken over gelezen en films gezien. Het mooiste vind ik Schindler's List en The Pianist.

9. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Dan moet je toch echt de boeken induiken. Dat is ook wat je voor een PWS doen moet, en is waarschijnlijk wat je begeleider 'eist' van je. Zeker ook omdat informatie in/uit boeken een stuk betrouwbaarder is én beter kan worden gelinkt aan historische feiten zodat je een geloofwaardig verhaaltje krijgt. Websites zijn dan ook niet écht handig, althans, ik gebruik ze niet.

Ow en de grote Geallieerde veldslagen zijn dan al bijna nutteloos eh, D-Day en Market Garden waren in 1944. Misschien dat Afrika interessant is voor je. De Blitzkrieg tactieken richting het Oosten, de snelle en effectieve inname van Polen etc.

10. Iris

Iris psn: Irisistible

Leuk Bevonden:
    56
    een profielwerkstuk.. is het dan niet de bedoeling dat je daar zelf tijd aan besteed en er daardoor ook nog iets van kunt leren?

11. wesleyX

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ja je krijgt er niet eens een cijfer voor maar je moet wel een voldoende halen anders mag je niet meedoen aan examens.

Wat extra info zoals goede sites is mooi meegenomen.
    De zoekresultaten van google is gewoon te veel om het allemaal uittepluizen.
    Zo kan ik goede informatie mislopen, die ik misschien via een link van jullie zo kan krijgen.

Het werkstuk maak ik uiteraard zelf (samen met iemand uit mijn klas).

12. wesleyX

Leuk Bevonden:
    0
    In de vakantie ga ik ook een boek lezen, maar ik weet alleen nog niet welke.

13. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    wahaha je gebruikt dan geen goede zoekstrategiën. Kom op je kunt toch wel een btje info filteren???

14. wesleyX

Leuk Bevonden:
    0
    wat is jouw zoekstrategie dan?

15. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik doe dat automatisch eigenlijk. Je maakt eerst een schrijfplan. Dus welke hoofdvraag? Wat voor deelvragen enz. Naar aanleiding van de deelvragen ga je info zoeken. Ik zoek meestal via google naar info en meteen haal ik globaal via steekwoorden eruit welke teksten belangrijk zijn. Verder kun je op scholieren.com een werkstuk als vergelijking gebruiken. Niet dat je het dan letterlijk overneemt, maar dan kun je zien hoe anderen het ongeveer doen. De info die je hebt selecteer je vervolgens nog een x. Wat wil ik er in hebben en wat niet? vervolgens begin je met het beantwoorden van de deelvragen, dan de hoofdvraag/conclusie. En als laatste doe je het voorwoord. Zo doe ik het tenminste altijd.

Laatst bewerkt: 16 dec 2003
  16. kale

kale Robbie Williams

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom was Duitsland zo succesvol tot 1942?
    Dit lijkt mij erg makkelijk op te zoeken, met een beetje algemene kennis kom je al ver. Hitler produceerde een groot leger en vond dat hij meer ruimte nodig had voor Duitsland, daarom drong hij Sudetenland binnen. De Geallieerden vreesden zijn leger en voerde de appeasement-politiek (hitler tevreden houden en hopen dat ie ophield). Dit gebeurde niet. Hitler viel daarna Polen binnen en toen verklaarden de Geallieerden de duitsers de oorlog....en zo kun je kantjes voltypen....

Mijn tip: Zoek eens naar een boek over de WO 2... (hoe moeilijk kan het zijn) en kijk of hij de juiste informatie geeft en dat ook in jouw taal uitlegt. Het heeft geen zin om moeilijke woorden in je PWS te gebruiken terwijl je ze zelf niet kent.

17. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    De reden waarom Duitsland zo succesvol was, was omdat Hitler in een paar jaar tijd een geweldig oorlogsapparaat opbouwde. Dit deed hij door ondanks de economische crisis en de negatieve gevolgen van het vedrag van versailles, al het geld in de wapenindustrie te steken. Verder weigerde Hitler nog langer de herstelbetalingen te doen. Hierdoor kon er nog meer geld in de wapenindustrie gestoken worden. Dit leverde miljoenen banen op, en zo kon hij de werkloosheid bestrijden. Ook de dienstplicht drong de werkloosheid gigantisch terug en zorgde voor een machtig leger.
    Het gevolg was dat Duitslands economie volledig op oorlog gebaseerd was. Alles draaide erom. Doordat de volkenbond niet durfde in te grijpen kon Hitler zijn gang gaan. Door deze overmacht die Hitler in enkele jaren gecreëerd had nam hij Polen zonder problemen in. Het Sudetenland werd onderdruk van de gealieerden bij Duitsland gevoegd omdat ze dachten dat ze zo Hitlers honger naar "Lebensraum" konden stoppen. De anslusch met Oostenrijk verliep voledig vrijwillig. Daarna verschoof het strijdtoneel ook naar het westen waardoor de Blitzkrieg begon. In enkele jaren zou heel Europa veroverd moeten zijn door de Duitsers. Dit lukte aanvankelijk goed omdat Frankrijk, België en Nederland zonder enig noemenswaardig verzet werden ingenomen. Maar na 1942 keert het tij en maakt Hitler grote strategische fouten. De grootste is het onderschatten van Rusland (net als napoleon). Ze behaalden nog enkele successen, (denk aan market garden) maar omdat ze zowel als in het westen als in het oosten werden aangevallen door de gealieerden, kwamen ze in een tangpositie terecht. Hierdoor moesten ze op 2 fronten tegelijk maximaal vechten, en dat heeft ze uiteindelijk hun kop gekost.

Dit is in het heeeeeeel kort de 2e wereldoorlog

18. Tazs

Tazs Small but Dangerous

Leuk Bevonden:
    0
    Kijk anders eens naar 'saving private ryan'. Erg realistische film over WO2!

19. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Dát speelt zich dus net ná de landing op Normandië af, daar heeft die jongen niks aan :)

Neen, de bibliotheek heeft echt meters boeken over de Tweede Wereldoorlog staan. Oók boeken die heel concreet vertellen zonder al teveel poespas. Ga daar eens kijken, daar schiet je namelijk wel degelijk mee op.

20. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ja, inderdaad. Blitzkrieg was dé oorlogsvoering van de Duitsers waardoor ze zo ver hebben weten door te dringen in West-Europa en Rusland.

Duik de bibliotheek in want daar is veel beter materiaal te vinden dan op het Internet. Succes met je PWS!

Deel Deze Pagina