NB: de 1,2,3 en 4 zijn door mij aan Ruud's quote toegevoegd.
1. Het is erg simpel hoor. Probeer maar eens iemand te beschermen tegen zichzelf zonder dwang te gebruiken.
Overigens moet me van het hart dat je jezelf hebt geplaatst onder de soort mensen die het over zichzelf hebben als beslissers over wat wel of niet kan en niet ik. lees er mijn posting maar eens op na, daar staat dat mensen het MEESTAL over zichzelf hebben. Als jij jezelf daarmee voelt aangesproken dan zal ik je daarin niet tegenspreken maar dan ik wijs wel je verwijt van de hand dat ik zou flamen.
Ik ben namelijk niet verantwoordelijk voor je eigen zelfbeeld.
En nee, dit is ook geen flame.
2. Vergelijkingen gaan meestal mank, dat is waar.
Als mensen zich al (een bedoelde woordspeling? ) op hun pik getrapt voelen door zoiets onbelangrijks als dit forum, kun je je wellicht indenken hoe slachtoffers van een ik-bescherm-je-tegen-jezelf gedachte zich moeten voelen als hun recht op voortplanting en/of vrijheid (nota bene regel 1 in de universele rechten van de mens) hen wordt ontnomen.
3. Het IS waar. Kijk naar de plenty voorbeelden die de geschiedenis voor je heeft. Van Hitler-Duitsland tot de killingfields van Pol-Pot, van heksenverbranding tot de kampen van Stalin, apartheid in Zuid-Afrika, telkens waren er mensen die de bevolking leidden naar wat zij vonden dat goed voor hen was.
Ik blijf er dus bij: Soms is "in bescherming genomen worden" niet meer dan een vorm van terreur.
4. Ik denk dat in jouw voorbeeld er minstens 3 slachtoffers zijn.
Ten eerste -en dat ligt voor de hand- de baby. Ten 2e de zwakbegaafde. ten 3e, de samenleving die in plaats van opvoeding, hulp en begeleiding, grijpt naar het machtsmiddel van gedwongen sterilisatie.
In dit voorbeeld is iedere zwakbegaafde die goed in staat is om zijn/haar kind op te voeden maar van rijkswege gedwongen is gesteriliseerd gewoon een slachtoffer.
Het vervelende is nu eenmaal dat je niet van te voren weet wie er net wel of net niet in staat is tot het opvoeden van kinderen.
edit: Dit begint trouwens een aardige discussie op te leveren.
Laatst bewerkt: 1 feb 2005