1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

zwarte gaaten

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door bartos, 18 apr 2003.

1. Mike

Mike Curaçao

Leuk Bevonden:
    3
    LMAO! De volgende keer zal ik mijn voorganger quoten, dat maakt het vast een stuk duidelijker! :cool:

En nu netjes on-topic zoals Timmie al zei... :p

2. twist

twist Guest

waar 2*Mzon betekend: 2x massa van de zon (denk ik :+ )

3. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Aaah, een topic naar mijn hart :9

Vind het altijd wel lachen om hierover te discussiëren, zie ook mijn Tijdreis-topic, waarin gesuggereerd wordt dat het mogelijk is om via zwarte gaten grote afstanden in tijd en ruimte te overbruggen. Denk niet dat het waar is, maar toch leuk om je hersens over te laten kraken.

Goed, ik ga nu mijn theorie over zwarte gaten uiteenzetten, zonder boek of wat dan ook erbij, allemaal kennis uit mijn hoofd, voornamelijk opgedaan van Discovery Channel en wat leuke encyclopedietjes (ja, verklaar me maar voor gek, maar ik vind het gewoon interessant om me hierin te verdiepen :)). En Star Trek natuurlijk ;)

Een ster is een gigantische kerncentrale, waarin waterstof door middel van kernfusie wordt omgezet in energie (hitte). Dit is een continuërend proces wat een ster miljarden jaren vol kan houden. Maar op een gegeven moment is de energievoorraad van zo'n ster op. Dat is wanneer een ster 'sterft'. Nu zijn er sterren in alle soorten en maten. Kleine sterren, grote sterren, hete sterren, minder hete sterren, jonge sterren, oude sterren, en ga zo maar door. De 'gewone' sterren, zoals onze eigen zon, sterven een langzame dood. Aan het einde van hun leven krimpt een dergelijke ster eerst flink in, de warmteproductie wordt flink minder, waardoor al het leven in een dergelijk zonnestelsel bevriezen zal, en uiteindelijk zal zo'n ster met een enorme knal uitelkaar spatten. Uiteindelijk zal dit ook met ons lieve zonnetje gebeuren. Maar wees maar niet bang, dit zal nog wel een paar miljard jaar duren.

Er zijn ook sterren die flink wat groter zijn dan de zon. Dit zijn de zogenaamde Quasars. Quasars zenden ongeveer 1000 keer zoveel licht uit dan een volledig sterrenstelsel (met ongeveer 100 miljard sterren). Flinke jongens dus. Als zo'n quasar aan het eind van z'n leven is, gebeurt er iets anders. Hmmmm, hier wordt het wazig voor mij :eek: Wat ik dacht is dat zo'n ster implodeert (niet explodeert, maar in zichzelf valt als het ware), en verandert in een zogenaamde Blauwe reus, een grote blauwachtige ster die nauwelijks nog warmte uitstraalt, maar nog wel veel energie bevat. Zo'n blauwe reus kan veranderen in een zwart gat, al weet ik niet meer precies hoe dat zat :eek: Volgens mij gebeurde het als twee van zulke sterren met elkaar in botsing komen.

Maar wat is een zwart gat nou eigenlijk? Een zwart gat is dus het overblijfsel van een enorme ster, die inzichzelf geklapt is, en daarbij een reusachtig "gat" in het heelal heeft achtergelaten. Het bizarre van een zwart gat is z'n enorme aantrekkingskracht. Alle materie wat in de buurt komt, wordt opgeslokt in die enorme gapende leegte, en gedesintegreerd. De aantrekkingskracht is zelfs zo groot, dat het zelfs licht kan afbuigen en op kan slokken.

Tot nu toe is nooit bewezen dat zwarte gaten echt bestaan, aangezien ze niet te zien zijn, maar wetenschappers gaan er eigenlijk wel van uit, gezien bepaalde metingen die zij gedaan hebben, waaruit zulke gigantische galactische vortexen blijken voor te komen.

Nou, Darkwing heeft z'n hersens weer eens laten kraken, geen idee of m'n verhaal een beetje te volgen is, en of het wel 100% klopt, maar dit is iig mijn benadering van de werkelijkheid :cool:

4. Nilamo

Nilamo To Own or not to Own

Leuk Bevonden:
    1
    Ehm volgens mij zijn quasars geen sterren. Quasars zijn volgens mij erg lichte sterrenstelsel met een hele dichte massa van sterren. Trouwens heb je gehoord van de massale grote zwarte gat die in het midden van het heelal is en zelfs de andere zwarte gaten opslokt (ik weet niet zeker of het midden in de heelal of het melkweg)

5. Tom Clancy

Tom Clancy Karpatenlonghond

Leuk Bevonden:
    1
    Klein detail onze zon heeft nog 5 miljard jaar te gaan, scheelt maar drie nulletjes:9

Deel Deze Pagina