[gb]Algemeen [/gb]
Harry Potter?
Ja.
Wie is dat dan?
Harry Potter is een zevendelige serie jeugdboeken geschreven door de Britse schrijfster J.K. Rowling. Het eerste deel, Harry Potter en de Steen der Wijzen, verscheen in 1997. Alle zeven geplande boeken zijn inmiddels uitgekomen, het laatste - Harry Potter en de Relieken van de Dood - op 17 november 2007.
Oh, waar gaat dat dan over?
De boeken spelen zich af rond de puberteit van Harry James Potter, die op zijn 11e ontdekt dat hij magische gaven heeft en op Zweinstein (oorspronkelijke Engelse versie: Hogwarts) naar school gaat. De schrijfster heeft een complete en tamelijk consistente mythologie geconstrueerd waarin de verhalen zich afspelen. Hierin komen vele elementen uit andere succesvolle kinderboeken terug, maar wel op een heel eigen en originele wijze.
Ook de gebruikelijke fantasythema's uit fantasyboeken (bijvoorbeeld de Aardzee-serie van Ursula Le Guin of In de Ban van de Ring van J.R.R. Tolkien) spelen een grote rol in de verhalen over Harry. Verder is er invloed merkbaar van sprookjes, Engelse kostschoolboeken (zoals 'Tom Brown's Schooldays') en bepaalde sciencefictionboeken. De gedeelten die zich bij de familie Duffeling afspelen doen sommigen meer aan de kinder-horror van Roald Dahl denken.
Hoewel de boeken in eerste instantie bedoeld zijn als kinderboeken, worden ze ook door veel volwassenen gelezen. De boeken worden vaak niet als kinderachtig beschouwd; integendeel, ze snijden heel 'volwassen' thema's aan zoals racisme, moord en het verlies van dierbaren. In het Verenigd Koninkrijk worden er ook adult editions (volwassenenedities) van de boeken uitgegeven met een identieke tekst maar met een serieuzere omslag. Dit biedt een aantal voordelen: volwassenen hebben minder het (voor sommigen bezwarende) idee dat ze een kinderboek aan het lezen zijn, ze hoeven zich niet beschaamd te voelen als ze een Harry Potter-boek in het openbaar lezen, en in veel boekenkasten past de donkere kaft beter bij de andere boeken. De inhoud van de adult editions is precies hetzelfde als de normale (Brits Engelse) uitgaven.
[gb]De boeken [/gb]
(199
(2000)
(2000)
(2000)
(200
(2005)
(2007)
Andere boeken
(2009)
(2001)
(2001)
Persoonlijke aanrader
Zelf koop en lees ik alleen maar Harry Potter gerelateerd werk als het door JK Rowling zelf is geschreven. Hierop heb ik 1 uitzondering gemaakt.
(200
Toekomstige boeken
J.K. Rowling is bezig aan het 'Scottish Book'. Een uitgebreide encyclopedie over de Harry Potter wereld.
Wanneer het uitkomt is niet bekend. Maar reken er maar op dat het voorlopig nog niet zal komen.
En of er ooit nog een volwaardig Harry Potter boek uitkomt...? J.K. Rowling heeft gezegd van niet. Maar ook zei ze 'zeg nooit nooit'.
Al zou ik er de komende 10 jaar niet op rekenen. Daarna eigenlijk ook niet. Maar hopen mag altijd!
[gb]De films [/gb]
Op het moment dat ik dit schrijf zijn er 5 films uitgekomen.
- Harry Potter en de Steen der Wijzen (2001) - Trailer
- Harry Potter en de Geheime Kamer (2002) - Trailer
- Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (2004) - Trailer
- Harry Potter en de Vuurbeker (2005) - Trailer
- Harry Potter en de Orde van de Feniks (2007) - Trailer
Harry Potter en de Halfbloed Prins komt in de zomer van 2009 uit, en ze zijn net begonnen aan het filmen van film 7. Die overigens uit 2 delen zal gaan bestaan.
Harry Potter en de Halbloed Prins - Trailer
De cast
- Evanna Lynch = Luna Lovegood
- Katie Leung = Cho Chang
- Julie Walter = Molly Wemel
- Mark Williams = Arthur Wemel
- Matthew Lewis = Marcel Lubbermans
- David Thewlis = Professor Lupin
- Gary Oldman = Sirius Zwarts
[gb]De games [/gb]
Als ik me niet vreselijk vergis zijn erop dit moment 6 games uit van Harry Potter. Allen gemaakt en uitgegeven door EA.
- Harry Potter en de Steen der Wijzen
- Harry Potter: WK Zwerkbal
- Harry Potter en de Geheime Kamer
- Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
- Harry Potter en de Vuurbeker
- Harry Potter en de Orde van de Feniks - XBW topic
Op dit moment wordt nog gewerkt aan de game Harry Potter en de Halfbloed Prins die gelijktijdig met de film zal uitkomen.
Harry Potter en de Halfbloed Prins - XBW topic]
[gb]J.K. Rowling [/gb]
Ik zal het kort houden. J.K. Rowling... De alleenstaande moeder die zonder geld in een trein op een ideetje kwam over een tovenaarsleerling. De vrouw waarbij haar idee en manusscript van het eerste boek tientallen keren werd afgewezen. De vrouw die miljoenen mensen wist te boeien met haar verhaal.
De vrouw waaraan we Harry Potter te danken hebben.
Feitje: Waarom wordt haar naam steeds in initialen vermeld? Omdat ze in het begin bang waren dat jongens de boeken niet zouden lezen als ze wisten dat het door een vrouw was geschreven
[gb]Links [/gb]
[gb]Ik |