1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Harry Potter

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 2 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    [​IMG]

    [gb]
    Algemeen
    [/gb]

    Harry Potter?
    Ja.

    Wie is dat dan?
    Harry Potter is een zevendelige serie jeugdboeken geschreven door de Britse schrijfster J.K. Rowling. Het eerste deel, Harry Potter en de Steen der Wijzen, verscheen in 1997. Alle zeven geplande boeken zijn inmiddels uitgekomen, het laatste - Harry Potter en de Relieken van de Dood - op 17 november 2007.

    Oh, waar gaat dat dan over?
    De boeken spelen zich af rond de puberteit van Harry James Potter, die op zijn 11e ontdekt dat hij magische gaven heeft en op Zweinstein (oorspronkelijke Engelse versie: Hogwarts) naar school gaat. De schrijfster heeft een complete en tamelijk consistente mythologie geconstrueerd waarin de verhalen zich afspelen. Hierin komen vele elementen uit andere succesvolle kinderboeken terug, maar wel op een heel eigen en originele wijze.

    Ook de gebruikelijke fantasythema's uit fantasyboeken (bijvoorbeeld de Aardzee-serie van Ursula Le Guin of In de Ban van de Ring van J.R.R. Tolkien) spelen een grote rol in de verhalen over Harry. Verder is er invloed merkbaar van sprookjes, Engelse kostschoolboeken (zoals 'Tom Brown's Schooldays') en bepaalde sciencefictionboeken. De gedeelten die zich bij de familie Duffeling afspelen doen sommigen meer aan de kinder-horror van Roald Dahl denken.

    Hoewel de boeken in eerste instantie bedoeld zijn als kinderboeken, worden ze ook door veel volwassenen gelezen. De boeken worden vaak niet als kinderachtig beschouwd; integendeel, ze snijden heel 'volwassen' thema's aan zoals racisme, moord en het verlies van dierbaren. In het Verenigd Koninkrijk worden er ook adult editions (volwassenenedities) van de boeken uitgegeven met een identieke tekst maar met een serieuzere omslag. Dit biedt een aantal voordelen: volwassenen hebben minder het (voor sommigen bezwarende) idee dat ze een kinderboek aan het lezen zijn, ze hoeven zich niet beschaamd te voelen als ze een Harry Potter-boek in het openbaar lezen, en in veel boekenkasten past de donkere kaft beter bij de andere boeken. De inhoud van de adult editions is precies hetzelfde als de normale (Brits Engelse) uitgaven.

    [gb]
    De boeken
    [/gb]

    [​IMG]
    (1998)
    [​IMG]
    (2000)​
    [​IMG]
    (2000)​
    [​IMG]
    (2000)​
    [​IMG]
    (200:cool:
    [​IMG]
    (2005)​
    [​IMG]
    (2007)​

    Andere boeken


    [​IMG]
    (2009)​
    [​IMG]
    (2001)​
    [​IMG]
    (2001)​
    Persoonlijke aanrader


    Zelf koop en lees ik alleen maar Harry Potter gerelateerd werk als het door JK Rowling zelf is geschreven. Hierop heb ik 1 uitzondering gemaakt.

    [​IMG]
    (2008)
    Toekomstige boeken


    J.K. Rowling is bezig aan het 'Scottish Book'. Een uitgebreide encyclopedie over de Harry Potter wereld.
    Wanneer het uitkomt is niet bekend. Maar reken er maar op dat het voorlopig nog niet zal komen.

    En of er ooit nog een volwaardig Harry Potter boek uitkomt...? J.K. Rowling heeft gezegd van niet. Maar ook zei ze 'zeg nooit nooit'.
    Al zou ik er de komende 10 jaar niet op rekenen. Daarna eigenlijk ook niet. Maar hopen mag altijd!


    [gb]
    De films
    [/gb]

    Op het moment dat ik dit schrijf zijn er 5 films uitgekomen.
    • Harry Potter en de Steen der Wijzen (2001) - Trailer
    • Harry Potter en de Geheime Kamer (2002) - Trailer
    • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (2004) - Trailer
    • Harry Potter en de Vuurbeker (2005) - Trailer
    • Harry Potter en de Orde van de Feniks (2007) - Trailer

    Harry Potter en de Halfbloed Prins komt in de zomer van 2009 uit, en ze zijn net begonnen aan het filmen van film 7. Die overigens uit 2 delen zal gaan bestaan.
    Harry Potter en de Halbloed Prins - Trailer


    De cast


    Daniël Radcliffe = Harry Potter
    [​IMG]

    Rupert Grint = Ron Wemel
    [​IMG]

    Emma Watson = Hermelien Griffel
    [​IMG]

    Tom Felton = Draco Malfidus
    [​IMG]

    Bonnie Wright = Ginny Wemel
    [​IMG]

    James & Oliver Phelps = Fred & George Wemel
    [​IMG]

    Richard Harris / Michael Gambon = Albus Perkamentus
    [​IMG] [​IMG]

    Alan Rickman = Severus Sneep
    [​IMG]

    Robbie Coltrane = Rubeus Hagrid
    [​IMG]

    Maggie Smith = Minerva Anderling
    [​IMG]
    • Evanna Lynch = Luna Lovegood
    • Katie Leung = Cho Chang
    • Julie Walter = Molly Wemel
    • Mark Williams = Arthur Wemel
    • Matthew Lewis = Marcel Lubbermans
    • David Thewlis = Professor Lupin
    • Gary Oldman = Sirius Zwarts


    [gb]
    De games
    [/gb]

    [​IMG]

    Als ik me niet vreselijk vergis zijn erop dit moment 6 games uit van Harry Potter. Allen gemaakt en uitgegeven door EA.
    • Harry Potter en de Steen der Wijzen
    • Harry Potter: WK Zwerkbal
    • Harry Potter en de Geheime Kamer
    • Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
    • Harry Potter en de Vuurbeker
    • Harry Potter en de Orde van de Feniks - XBW topic

    Op dit moment wordt nog gewerkt aan de game Harry Potter en de Halfbloed Prins die gelijktijdig met de film zal uitkomen.
    Harry Potter en de Halfbloed Prins - XBW topic]

    [gb]
    J.K. Rowling
    [/gb]

    Ik zal het kort houden. J.K. Rowling... De alleenstaande moeder die zonder geld in een trein op een ideetje kwam over een tovenaarsleerling. De vrouw waarbij haar idee en manusscript van het eerste boek tientallen keren werd afgewezen. De vrouw die miljoenen mensen wist te boeien met haar verhaal.

    De vrouw waaraan we Harry Potter te danken hebben.
    [​IMG]
    Feitje: Waarom wordt haar naam steeds in initialen vermeld? Omdat ze in het begin bang waren dat jongens de boeken niet zouden lezen als ze wisten dat het door een vrouw was geschreven

    [gb]
    Links
    [/gb]



    [gb]
    Ik
    [/gb]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2009
  2. Tsux

    Tsux Active Member

    Berichten:
    1.889
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo! Jij hebt je huiswerk gedaan ouwe!

    Ik heb nog nooit een boek ervan gelezen, maar de films vind ik wel heel erg vet moet ik eerlijk bekennen! Ik wacht ook met smart op de volgende!
     
  3. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    eindelijk!! leve Dulle.. eindelijk een HP topic _O_ hier zat ik op te wachten:)
     
  4. jackie brown JR

    jackie brown JR Active Member

    Berichten:
    789
    Leuk Bevonden:
    0
    mooie startpost dulle :) , ik ben nu veel meer te weten gekomen over harry potter. Ik vind de films echt super, aan de boeken kom ik niet toe omdat ik lezen haat 8) Ik heb 1 spel van harry potter gedaan '' harry potter en de geheime kamer '' en opzich vond ik het best een leuk spelletje.
     
  5. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Vergeet niet dat ik hulp heb gehad van Wikipedia, Dreuzels.com, en Google afbeeldingen ;)
    Maarre... thnx :thumbs:
    Als je nog ooit een spel wilt spelen, dan moet je maar gelijk beginnen bij de nieuwste (Order of the Phoenix). Want al die andere waren crap.

    De boeken zijn nóg beter :D
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2007
  6. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Hey, ik ken een van de crewleden van Dreuzels.com, zij zou me nog inlichten over het verhaal voordat de nieuwe film komt. Zij maakte zich al klaar om naar London te gaan voor de uitgave van het 7e boek. :)
    Ik heb deel 4 nog gelezen, maar daarna helaas niet meer. Ik ben uiteraard wel benieuwd over hoe het dan verder gaat. Misschien moet ik het toch weer eens oppakken, maar mij kennende kan dat nog lang duren. Ik maak nooit echt tijd om te lezen. :eek:
     
  7. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    dit word echt 3 maanden afzien voor mij.. ik kan nooit spoilers vermijden..
     
  8. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Haha, dankzij XBW heb ik ook ooit een vreselijke spoiler gezien van boek 5 of 6 (ik weet niet meer welke het was). Die ga ik hier uiteraard niet herhalen.
     
  9. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    www.mugglenet.com mag nog wel bij de links, da's ook een grote. :)

    HP 7 heb ik al 2 maanden geleden besteld, ik kan niet wachten. :D De boeken vind ik echt lichtelijk briljant, de films zijn nogal slecht (zeker in vergelijking met de boeken, maar bij de massa doen de films het weer beter..), maar wel vermakelijk.:)
     
  10. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Mugglenet ook maar ff toegevoegd aan de links, die kende ik nog niet :)

    Ik was eerder met bestellen: :9
     
  11. Hezzel

    Hezzel Peace in my Panties

    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    1
    vette startpost alleen ik ga het niet lezen:+
     
  12. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    dat is de oude naam.. de nieuwe naam is harry potter en de relieken des doods
     
  13. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Je hebt gelijk :eek:

    ik pas de startpost gelijk ff aan.
     
  14. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    SIZE="1"]hoewel ik het niet erg zou vinden als de titel zouden veranderen[/size]

    ik ben toch misschien van plan de engelse versie te kopen... kan ik meteen mn engels oefenen :)
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2007
  15. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    tss..Je moet niet zo snel zijn met reageren ;) Had ik al lang aangepast.

    Ik zie trouwens op Bol.com dat ze de prijs verlaagd hebben :)
    Eerst was ie 23 euro, nu 19.50 (paperback). In mijn besteloverzicht staat wel nog steeds de oude titel en prijs. Maar ik neem aan dat dat niks uitmaakt

    Ik zou het niet meer kunnen om op de Engels over te stappen. Ik ben nu zo 'gehecht' aan de Nederlandse benamingen van alles, dat het nogal vreemd zijn zijn om het opeens in het Engels te moeten lezen.
    Je moet dan ook iedereen opnieuw leren kennen:
    Professor Trelawney >> Zwamdrift.
    Umbridge >> Omber (al zullen we die niet meer terug zien :+)
    Neville >> Marcel
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2007
  16. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    lees je je eigen feiten wel door??:)


    staat bij feiten over het boek :)
     
  17. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    *schaamt :eek:
    Ja ik heb ze wel (vluchtig) gelezen, maar dit topic had ik al een tijdje geleden gemaakt, en nu ik de laatste dagen de OotP game zo intensief heb gespeeld is het me ontglipt :eek: (zoals je weet wordt dus in die game/film/boek Omber verjaagd, en lijkt het erop dat ze niet meer terugkomt)

    maar ik lees niet alle feiten door, aangezien ik niet wil dat alles al voor me verpest wordt.
     
  18. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    de meeste kon je wel uit de vorige boeken halen.. teminste als je echt alles goed leest..

    bijvoorbeeld
    Harry zal te weten komen wie R.A.Z. is.
    dat lijkt me duidelijk.. anders is het geen einde van een verhaal

    Harry zal nog een laatste keer tegenover Voldemort staan
    lijkt me ook logisch want anders is het ook geen einde
     
  19. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Die lijken me idd nogal duidelijk ;)
    Zo zijn er nog wel meer die voor zich spreken (denk ik, heb ze dus niet allemaal gelezen)
     
  20. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    o ja, misschien voor in je startpost

    GIGANTISCHE SPOILER!!
    volgens iemand die het boek zou hebben "verkregen gaat hermelien dood... hier is de site klik


    denk ik niet waar.. op het einde staat dat Draco een hocrux(gruzielement) maakt voor de lol
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2007
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina