1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Muziek] Hiphop/Rap [Deel 8]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38

    Hiphop/Rap​


    Startpost door Modder-Eter

    We zijn inmiddels al weer aanbeland bij deeltje 8. Hier kunnen we lekker praten over alle hiphop die NIET nederhop is, want daar is een ander draadje voor. Veel plezier met het genieten en praten over de DJ Premiers en de Cunninlynguists tot de Kool Keiths en DOOM.

    Deel 5
    Deel 6
    Deel 7

    Wat houdt deze muziekstijl in?

    Hiphop (ook wel geschreven als hip hop of hip-hop) is een culturele beweging, vooral bekend als muziekstijl. Ze is ontstaan in de jaren '70 van de twintigste eeuw in New York, en dan voornamelijk in de arme wijk The Bronx, die destijds bewoond werd door vooral Afro-Amerikanen en Latino's.

    Ontstaan

    Hiphop is niet alleen maar een vorm van muziek maken, maar gaat veel dieper dan dat. Het is een manier om de samenleving een spiegel voor te houden (maar niet altijd). De hiphopteksten gaan vaak over dingen die fout gaan op onze aarde (en in de getto's), of over het leven van de hiphopper. Hiphop is een krachtige cultuur en heeft er voor gezorgd dat de onderklasse uit de getto's en andere achterbuurten een eigen stem kregen. Hiphop was onderdeel van een emancipatiebeweging van de bewoners van de getto's, en deze oorsprong heeft een stempel gedrukt op hiphopcultuur in brede zin.

    Veel mensen denken dat hiphop in de Verenigde Staten is begonnen, maar dat is het niet: in Brazilië werd de basis voor Hiphop al gevormd; dat waaide over naar Jamaica en uiteindelijk naar de Verenigde Staten waar het door pioniers zoals run DMC is overgebracht op tv. Dit heeft ook een grote invloed gehad op de rapmuziek, voorbeelden zijn: Cypress Hill, Beastie Boys, Wu-Tang Clan, Ice T (bodycount)en Jay-Z.

    Op zogeheten 'block parties' (wijkfeesten) in de jaren 1970 mixen dj's, zoals DJ Kool Herc, met twee kopieën van eenzelfde funk of electro-plaat de drumsolo's (of breakdowns) aan elkaar. Als de breakdown (of break) op de eerste plaat eindigt, mixen ze de tweede kopie erdoor enzovoort. Op deze manier ontstaat een nieuw nummer met enkel drums, waar de dj overheen scratcht.

    De MC (Master of Ceremonies) of rapper is de uitvoerende artiest. Veel artiestennamen van rappers beginnen met "MC" (spreek uit: em-sie). De oorsprong van rappen ligt in het toasten, wat een soort of half zingende praten of alleen praten maar dan in rijmachtige manier opspreken, is over een nummer heen.

    Breakdance en graffiti zijn twee ondersteunende kunstvormen. De eerste is een vorm van dans, de tweede is het maken van visuele kunstwerken met behulp van spuitbussen. Graffiti wordt vaak op muren in de openbare ruimte gespoten, waardoor het ook als overlast beschouwd wordt.

    Bij turntablisme zijn strakke overgangen niet voldoende (zoals bij beatmixen). De technieken (zoals cutting, scratching, spinnen en juggling) zijn hier veel belangrijker. Een vertaling van Turntablism is: ‘one who uses the turntable in the spirit of a musical instrument’ ofwel; ‘iemand die een draaitafel gebruikt in de geest van een muziekinstrument’. De huidige dj-generatie: Mix Master Mike, Jean, Erick-E, DCS, Marco V., Hyped Hendriks en DJ Garry die in de DMC mix tijd zijn begonnen zijn met de acrobatiek op de draaitafel.

    Bron: Wikipedia

    Wat zijn enkele artiesten die aan te raden zijn?

    Er zijn natuurlijk hele bekende artiesten als 50 cent en Eminem, maar daar gaat het in dit topic maar weinig over. Waar we hier vooral voor komen zijn de meer onbekendere, underground artiesten die goede muziek maken. Hier wat artiesten op een rij:

    • Masta Ace
    • Cunninlynguists
    • Brother Ali
    • Atmosphere
    • Vakill
    • DOOM
    • J Dilla
    • Madlib
    • Nujabes
    • Jedi Mind Tricks
    • Heiruspecs
    • RJD2

    Dit is echter een miniem klein deel van het totale aanbod. Zelfs veel grote namen staan hier nog niet tussen, maar het zijn er teveel om op te noemen. Maar daar is juist deze thread voor, om nieuwe namen te ontdekken of over de bekende namen te kletsen!

    Wat voorbeelden:


    Common - The Light


    Vakill - Serpent & The Rainbow


    Brother Ali - Picket Fence


    DOOM - Hoecakes


    Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck

    Nieuwe startpost is Modder-Eter powered
     
  2. nwh soldier

    nwh soldier Active Member

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    DIE MIS JE DENK IK NON PHIXION,PSYCHO REALM, NECRO , ILL BILL ,LA COKA NOSTRA
     
  3. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    OH OKE DANK JE!! 8)
     
  4. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Wat mij betreft blijven die ook uit de OP missen. :) Not my cup of tea. ME heeft wel een leuke selectie gemaakt.
     
  5. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Ik vind dat CYNE er ook wel in mag, als je Nujabes er ook in hebt staan.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  6. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Ja, Cyne is dope maar hij moest een selectie maken. Ik kan ook nog wel een hoop artiesten opnoemen die ik verschrikkelijk dope vind maar die er niet in staan. Vandaar dus ook:
    "Dit is echter een miniem klein deel van het totale aanbod. Zelfs veel grote namen staan hier nog niet tussen, maar het zijn er teveel om op te noemen. Maar daar is juist deze thread voor, om nieuwe namen te ontdekken of over de bekende namen te kletsen!"

    EDIT: LABOR van One.Be.Lo luisterbaar op Bandcamp.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  7. OscarJ

    OscarJ Hip-Hop.

    Berichten:
    2.563
    Leuk Bevonden:
    0
    Laat het gewoon bij dit aantal, is toch prima zo? Anders krijg je echt een hele waslijst met artiesten:+
     
  8. DuttY_r0cks

    DuttY_r0cks Ninja Gaiden 2

    Berichten:
    1.162
    Leuk Bevonden:
    0
    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  9. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    LABOR is dope trouwens. Niet zo geweldig als S.O.N.O.G.R.A.M. misschien (die was ook wel heel erg hard), maar toch erg goed.
     
  10. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Benieuwd of iemand deze kent:

    [​IMG]
     
  11. Luukiee09

    Luukiee09 Active Member

    Berichten:
    2.073
    Leuk Bevonden:
    0
    Goiz je moet de tekst even aanpassen. aan het begin staat: Welkom in het 7e deeltje. Terwijl het het 8e deeltje is ;)
     
  12. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Duh, Tom Green. :cool:
     
  13. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Ja, maar ik vind Pin the Chameleon veel toffer :)
     
  14. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Vind alle artiesten die hier worden gepost wel chill, en checkte net even die Jedi Mind Tricks waar jullie het steeds over hebben, maar ik voel 'm niet.

    Heb op spotify de top 5 geluisterd, maar waarom is deze groep zo goed dan?

    Ik vind ze namelijk nogal 'agressief' overkomen.
     
  15. hayabusa halo

    hayabusa halo Half-shark, half-man, skin like alligator

    Berichten:
    4.827
    Leuk Bevonden:
    253
    net of dat iemand die post nog leest als we op de 2e pagina zijn aangekomen:p
    daarom misschien :p
     
  16. Nonsubsisto

    Nonsubsisto Thieves in the Night

    Berichten:
    579
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben ik de enige die zich een beetje verheugt op Nas zijn nieuwe album? :+ Hij zei dat hij in December uit komt, kan niet wachten. Die Nasty track was wel hard, klinkt meer als zijn oude zelf. Ghetto Dreams met Common was ook veel beter dan de slechte/matige tracks in zijn Untitled album.
     
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Nas was vroeger tof, toen had ik elke track van 'm. Tegenwoordig boeit Nas me helemaal niks meer.

    Trouwens, nieuwe Silent Knight:

    [​IMG]

    Z'n vorige was erg goed en de features zien er ook top uit.
     
  18. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Is er al een precieze release date van The Dreamer The Believer bekend?

    Vorig jaar zei hij dat 'ie in de lente zou komen, maar hij is er nog steeds niet. :mad:

    Vind die combo met Nas overigens niet zo heel chill in Ghetto Dreams. Vind Nas niet bij Common passen.

    Edit: Laat maar, gevonden, November 22 :)
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2011
  19. FreeDollas

    FreeDollas Designer

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    0
    Daarom juist. Net als La Coka Nostra


    Sent from my GT-I5800 using Tapatalk
     
  20. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256

Deel Deze Pagina