In januari 2011 werd de 'NGP' (Next Generation Portable) aangekondigd als de opvolger van de PSP. Veel concrete info was er nog niet, maar het was wel al duidelijk dat de NGP een stuk krachtiger zou worden dan de PSP en de (
DS.
Op de E3 van 2011 werd de uiteindelijke naam aangekondigd, die je misschien al hebt geraden na het lezen van de topictitel.
De Playstation Vita. Eventueel af te korten naar PSV... veel voetballiefhebbers zullen dit omarmen.
Wat 'Leven' betekend in het Latijns:
The official name will be PlayStation Vita (PS Vita). "Vita," which means "Life" in Latin, was chosen as the name for our next-generation portable entertainment system because it enables a revolutionary combination of rich gaming and social connectivity within a real world context.
Oorspronkelijk was de PSVita gepland voor een 2011 release, maar op een gegeven moment werd dan toch maar, zoals verwacht, bekend gemaakt dat ie 2011 niet meer zou halen. In Europa en de US tenminste.
Sony won't launch the PlayStation Vita in the United States and Europe until early 2012, meaning that it will miss the coveted holiday season.
Kazuo Hirai, the man tapped to replace current Sony chief executive Howard Stringer, made the announcement in a Tokyo press conference on Thursday, according to reports.
De nieuwe release werd 22 Februari 2012. Met een prijs van €249 voor de Wi-fi en €299 voor de Wi-fi + 3G versie.
Als eerste. Het
OLED scherm. Geen enkel screenshot zal de kwaliteit van dat scherm eer aan doen. Prachtige kleuren, prachtig beeld. Je zou bijna zeggen dat alleen dat al de vraagprijs van de Vita waard is. Een resolutie van 960*544, en o zo sexy. Iedere pixel is een genot om naar te kijken.
Maar verder heeft de Vita heeft een identiteitsprobleem en kiest voor zoveel mogelijk controlschemes tegelijk. Er zal er vast wel een zijn die je leuk vindt?
Motion Control
Heen en weer wiebelen om dingen ingame te laten gebeuren! Zoals de Sixaxis, maar dan beter.
Touch
Een touchscreen én touch op de rear panel. Ha, eat your heart out, stomme iPad!
Camera's
2 camera's. Voor en achter. Videochat. Virtual reality games. Foto's maken.
*kuch640x480kuch*
Knopjes
Ouderwetse knopjes! Blijft natuurlijk (tot nu toe) de belangrijkste en fijnste vorm van besturing.
Met deze keer zelfs 2 analoge sticks! Zouden ze dan toch geleerd hebben van de PSP? En ja, dat lees je goed, het zijn
sticks, niet zo een vervelende nub.
Voor de techneuten onder ons; dit zijn de specs:
CPU:
ARM® CortexTM-A9 core (4x core)
GPU:
SGX543MP4+
Externe afmetingen:
ongeveer 182,0 x 18,6 x 83,5 mm (breedte x hoogte x diepte) (benadering, exclusief uitstekende onderdelen)
Schermen (touchscreen):
5 inch (16), 960 x 544, ongeveer 16 miljoen kleuren, OLED multi-touchscreen, capacitief type
Achter touchpad:
multi-touchpad, capacitief type
Camera's:
- front camera
- achtercamera
Geluid:
- ingebouwde stereo luidsprekers
- ingebouwde microfoon
Sensors:
- Six-axis bewegingsgevoelig systeem (drieassige gyroscoop drieassige acceleratiemeter)
- drieassig elektronisch kompas
Locatie:
- ingebouwde gps
- draadloze locatiegebaseerde service
Toetsen/schakelaars:
- PS-toets
- activeringstoets
- richtingstoetsen (omhoog/omlaag/rechts/links)
- actietoetsen (Triangle, Circle, Cross, Square)
- schoudertoetsen (rechts/links), rechter joystick
- linker joystick
- START-toets
- SELECT-toets
- volumetoetsen (+/-)
Draadloze communicatie:
- mobiele-netwerkconnectiviteit (3G)
- IEEE 802.11b/g/n (n = 1x1) (draadloos) (Infrastructuurmodus/Ad hoc-modus)
- Bluetooth® 2.1+EDR (A2DP/AVRCP/HSP)
Misschien is het je naar aanleiding van bovenstaand gebrabbel opgevallen, maar misschien ook niet: De PSVita gebruikt geen UMD meer! Maar Sony durfde het ook nog niet aan om volledig over te stappen op Download Only, want de PSP Go bewees dat de wereld daar nog niet klaar voor is. Sony heeft gekozen voor... een veel (VEEL) te dure memory stick! max 32 GB groot.
Wat moet je met een handheld zonder games? Helemaal niks natuurlijk!
Helaas is de Vita niet de best verkopende en dus ondersteunde handheld. Maar dat wat er is maakt het zeker de moeite waard dit apparaat te bezitten.
Dit is een kleine greep uit die titels:
PSN:
En dan heb je nog games als
Killzone: Mercenary, Lumines, Virtue's Last Reward, Dead or Alive 5+, Everybody's Golf, Mutant Blobs Attack, The Walking Dead of zelfs
Pure Chess, Top Darts en andersoortig vermaak. Ieder genre is er wel wat leuks te vinden. Zelfs wekkers met trophies! (
Wake-up Club) Of gratis games zoals
Treasures of Montezuma Blitz, Jetpack Joyride en het idiote Frobisher Says.
Ik weet niet wat het is, maar mensen vinden het leuk om sociaal te doen? Vreemd... Maar Sony springt hier op in en zorgt ervoor dat de PSVita socialer is dan de PSP.
Hier volgt dan wat basic info over het OS en de sociale mogelijkheden binnen dat OS.
Trophies
Veel mensen vroegen om Trophies op de PSP maar het is er nooit van gekomen. Maar deze keer zijn ze wel aanwezig! Eindelijk kun je ook 'trophy-whoren' onderweg. Om het dan te vergelijken met je vrinden uiteraard! Wie is de betere gamer?
En als je hiervoor al een PS3 had, dan ga je gewoon door op je oude profiel
Near
Ik kan het wel proberen uit te leggen, maar ik laat het gewoon doen door een aardige gast van Sony. Hij zal vast wel weten waar hij het over heeft, niet?
Near is like the Nintendo 3DS' SpotPass. It's "a location-based gifting system", according to Sony Europe manager of R&D, Phil Rogers.
"What Near does is it allows users to discover each other, leave gifts for each other and essentially find out more about games. You can see where people are in relation to your location, their five most recently played games and also gifts that they've registered. This is fairly cool because it exposes users to games they might not have heard of and you can see how popular those games are and how people are rating them," explained Rogers at the Develop Conference 2011.
Near's gifts don't settle in one place, "unlike another platform" - they follow you around as you "go about your daily life". Near allows one 100KB gift box per game. Boxes can contain multiple gifts but can't exceed the 100KB binary data size limit.
Rogers painted a verbal picture: "Imagine user A visits locations one to ten through that day, and they get home and sync with the server and it uploads to the Near server your ten locations that you've been to.
"User B comes along, does the same thing, but at some point in User B's day they passed User A's location five, which means they're now able to collect gifts that that user's dropped. That comes into the Near application and then in-game they pick up those gifts."
PSN
De volledige functionaliteit van PSN is geïntegreerd op de Vita. Online gaming, leaderboards de Store en chat. Cross game chat zelfs! Dat heeft de PS3 niet eens! De cross game chat functie hebben ze zelfs een eigen titel gegeven:
Party
LiveArea
LiveArea is de naam van de interface van de Vita
"The LiveArea is essentially where you go to launch your PlayStation Vita day," Rogers beamed.
There are three modes in LiveArea: Index, Live and Game. The top area you'll see is the content information zone, which is the "landing point for when you start any game on PS Vita". The communication zone is where you "comment on people's activities within the game as well as publish your messages".
Dus; je tikt de game aan die je wilt spelen. Komt dan in het scherm waar je de optie hebt om de game op te starten. MAAR. Als je naar beneden scrollt kom je dus de 'Communication Zone' tegen. Zo zie je gemakkelijk wat je vrinden allemaal aan het uitvoeren in de game.
Activity
Activity is eigenlijk een soort...Twitter? Facebook? Maar dan geintegreerd in je PSV. Wat eigenlijk hetzelfde is wat ze hierboven nog de Communication Zone noemen
"Activity is a way for players to discuss progress," explained Rogers. "The system automatically puts a few activities in there," he added, such as Trophies and ratings. "That encourages people to then comment similar to Facebook style."
Opscheppen en complimenten geven was nog nooit zo gemakkelijk!
OS Level Captures
OS Level wat? Dat is gewoon een interessante naam voor het nemen van screenshots zonder dat de developer zo een functie in de game hoeft in te bouwen.
Je hoeft maar op de 2 omcrikelde knoppen te drukken en in vrijwel iedere game/app (devs kunnen het eventueel blokkeren) wordt een screenshot genomen en gesaved naar je fotoalbum